FOK 1202 Föreläsning nr 2 Kraftöverföring
Syfte/Mål Vad skall du ha lärt dig efter avslutad föreläsning? Du skall känna till: Hur vridmomentet och varvtalet överförs till hjulen. Konstruktion och funktion på koppling, växellåda, kardanaxel, slutväxel, differential, drivaxel. Namnge dess komponenter Känna till och identifiera bak- respektive framhjulsdrift. Två- respektive fyrhjulsdrift. Känna till skillnaden på automatisk och manuell växellåda
Kraftöverföring De gemensamma namnet på alla delar som hjälper till att överföra motorns kraft till drivhjulen är kraftöverföring Koppling Växellåda (Automat, Manuell) Kardanaxel, Kardanknutar Bakaxel med vinkelväxel och differential Drivaxlar Slutligen drivhjulen
Koppling Kopplingens uppgift Koppla isär och ihop motor och växellåda Koppla in motorns vridmoment mjukt vid växling och start Koppling finns bara på manuella växellådor
Koppling Inkoppling Urkoppling
Växellåda Växellådans uppgift Anpassa drivkraftbehovet till rådande förhållande. Ändra färdriktning, fram eller bakåt. Få motorn att vara bränsleekonomisk. Finns i manuell och automat.
Växellåda Bakhjulsdrift, motorn längsmed Tre olika placeringar av växellådan Framhjulsdrift, motor längsmed Bakhjulsdrift, motorn längsmed Framhjuls drift, motorn tvärställd
Växellåda Skillnaden mellan automat och manuell växellåda Automatlådan växlar av sig själv. Automatlådan har ingen mekanisk koppling. Automatlådan drivs av oljetryck.
Kardanaxel, Drivaxel Kardanaxlarnas uppgift Att överföra kraften från växellådan till bakaxeln Alla fordon har axlar som överför kraften från växellådan till drivhjulen Framhjulsdrivna bilar har bara drivaxlar direkt från växellådan till drivhjulen Bakhjulsdrivna bilar har både kardanaxel och drivaxlar från växellådan till drivhjulen
Kardanaxel, Drivaxel Drivaxel och drivknut
Kardanaxel, Drivaxel Kardanaxel och kardanknut
Bakaxel Hos bakhjulsdrivna fordon finns en bakaxel med en vinkelväxel som fördelar ut kraften mellan bakhjulen
Bakaxel Stel bakaxel Delad bakaxel
Vinkelväxel med differential Vinkelväxel måste finnas för att ”dela” ut kraften till vardera hjul, vinkelrätt. I Vinkelväxeln finns även differentialen
Differential Differentialen har som uppgift att tillåta olika hastigheter på drivhjulen i kurvtagning
Drivhjulen Och när allt harmonierar och jobbar åt samma håll så kan man bland annat göra så här
Sist, men inte minst… Frågor?