Värdeskapande och öppet innehåll Magnus Cedergren Civ.ing. Datateknik mace@lysator.liu.se magnus.cedergren@vinnova.se
Öppet innehåll? Operativ defintion: Innehåll som produceras ideellt och kollektivt och/eller möjligheten att återge, förädla och distribuera innehållet gratis
Yahoo ODP Ideell, kollektiv produktion
Prelingers filmarkiv Saknar upphovsrätt Efemära filmer On the run, 1956
Syndikering Ex. Catweb
Undersökning - utgångspunkter Aktörens motivation Baserad på Feller-Fitzgerald (2002): Motivation Open Source Värdet i levererat innehåll Baserat på Barlow (1994): Informationens ekonomi
Traditionell värdekedja inom mediaområdet Kreatör Konsument Produ- cent Distri- butör Internet- portal
Drivkrafter för öppet innehåll Stimulerande att jobba tillsammans och att lära sig någonting nytt En inre längtan Möjlighet till återkoppling reklam indirekta intäkter Producent/ Kreatör Användare mellan- led Nytta för användaren Altruism, trots kommersiell utnyttjande Ointresse för dagens mediabransch och öppet innehåll som framtida möjlighet Samhälle, community
Nytta för individ, samhälle och företag Design- principer Värde- Kollektiv produktion Format Protokoll Design- principer Värde- skapande ”Public domain” Licenser