Vi är den röda tråden för Entreprenörskap och Företagsamhet genom hela grundskolan och gymnasiet ! Vi tror på unga människor och vill att de ska tro på.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

© BTC i Karlstad AB 2013 Övningsföretag Affärsträning när den är som bäst!
Att välja - Hur gör man?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
•Vill du vara med och lösa case från organisationer inom ditt ämnesområde? Vill du testa dina kunskaper mot en möjlig framtida arbetsgivare? Tävla med.
Procent Betyder hundradelar.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa UF Ett år som företagare.
Introduktion till UF-företagande
Hur tänka och göra som processtödjare
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Mer ungdomar med! Finlands Röda Kors Rekrytering av unga frivilliga Mer ungdomar med!
Entreprenörskap + Yrkesutbildning = Framgångsrik kombination
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Forza har skapats av näringslivet för att stimulera ungdomars entreprenörsanda och kreativitet Skåne Nordväst ska bli världens bästa region på entreprenörskap.
Vård- och omsorgs-(college)
”att med eleven i centrum och läroplanen som ramverk, gemensamt verka för ökad måluppfyllelse.”
Den röda tråden Oskarshamn – kommunen med energi.
EKONOMIPROGRAMMET UNG FÖRETAGSAMHET. Sundsgymnasiet Ämnesövergripande - Miljögranskarna Granska och förbättra ett företags miljöarbete - Reklambyrån Åk.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
Hushållningssällskapet Norrbotten I snart 200 år har vi arbetat för att utveckla Norrbottens landsbygd och dess småföretag. Inom vårt rådgivningsbolag.
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Chuab.se Förenkla – helt enkelt Skellefteå
Sveriges 4H – lära genom att göra. Sveriges 4H Internationell organisation: 80 länder 100 år gammal organisation medlemmar i Sverige bred verksamhet.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Verksamhetsidé Ung Företagsamhet arbetar, genom utbildningskoncept för skolan, för att Sverige ska få fler företagare och företagsamma medborgare. stimulerar.
Pilotregion – Kalmar län Unga som resurs för Hållbar regional tillväxt i Kalmar län OBS! Snart med ny layout.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Bild 1 Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2008 Från halverad arbetslöshet på två år till varseltopp på arbetsmarknaden hösten/vintern 2008 Första halvåret.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Verksamhetsidé och omfattning Verksamhetsidé och syfte Ung Företagsamhet är en ideell, partipolitiskt obunden organisation som sedan 1980 verkar för att.
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Örebroregionen - Indiens brofäste till Skandinavien Tisdag
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Procent Betyder hundradelar.
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Nämndplan 2015.
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Företagsklimatet i Oskarshamns kommun
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kalmar län
För mer information, kontakta:
DET-Uppgifter.
Utveckling pågående sjukfall   Kalmar län
LSG Vimmerby Hultsfred LSG Borgholm Mörbylånga
Förutom yrkeskunskaper…
Skördeutfall 2018 Kalmar.
SYDÖSTRA SJUKVÅRDSREGIONEN
Presentationens avskrift:

Vi är den röda tråden för Entreprenörskap och Företagsamhet genom hela grundskolan och gymnasiet ! Vi tror på unga människor och vill att de ska tro på sin företagsamhet

Verksamhetsidé Ung Företagsamhet arbetar, genom utbildningskoncept för skolan, för att Sverige ska få fler företagare och företagsamma medborgare. stimulerar ungdomars kreativitet och entreprenörsanda ger ungdomar insikt i företagandets villkor och drivkrafter ökar förståelsen för vikten av entreprenörskap 2

Organisation Ideell organisation Partipolitiskt obunden 24 regionkontor Finns i över 100 länder Historia från 20-talet 25 gymnasieskolor, 150 grundskolor Ca 70 anställda i Sverige i Kalmar län 4 st Oms i Sverige 60 mkr, Kalmar län 2,5 milj Hur många grundskolor och respektive gymn skolor har Ni? Oms? Anställda ?

En prisbelönt verksamhet Teacher of the Year 2008, JA Worldwide Leadership Award till styrelseledamot 2008, JA-YE Europe Ledarskapsstipendium 2008, JA-YE Europe/JA Worldwide Structura futura priset 2007 Best Practice 2007, JA-YE Europe Quality Award 1999 och 2007, JA Worldwide Kunskapspriset 2006, NationalEncyklopedin

Samarbetspartner Guldpartners: SilverPartners: Bronspartner: Bronspartners: Bronspartner: ALMI Företagspartner, Barometern, Ernst&Young, Gunnebo Industrier, SAFT, Scania, Östra Småland Partners: AKZO Nobel Nippon Paint, ALMEGA, Dell Internationall, Kalmar Energi, Kalmar Lantmän, Kalmar lLäns Tidning, Mix Megapol, OKG, Pentronic, Resinit, SKB, Saab Barracuda AB, Sparbanksstiftelsen Tjustbygden, Sparbanksstiftelsen Vimmerby, Sparbanskstiftelsen Öland, Vimmerby tidning, Västerviks Tidning, Ölandsbladet, Öhrlings PWC Offentliga Partners: Kommuner: Borgholm, Emmaboda, Hultsfred, Högsby, Kalmar, Mönsterås, Mörbylånga, Nybro, Oskarshamn, Torsås, Vimmerby, Västervik, Tillväxtverket, Näringslivsdepartementet, Ungdomsstyrelsen,

Ung Företagsamhets samlade koncept 3 koncept som utgör en helhet Här är tanken att först lära känna sitt närsamhälle och omvärld. Få kunskap om hur ett samhälle är uppbyggt och vad som krävs för att det ska fungera. Nästa steg är att lära sig mer om samhällets olika sorters entreprenörer och att utveckla sina egna entreprinöriella egenskaper. Ytterligare ett steg tas då man använder sin entreprinöriella kunskap och egenskaper och provar att driva eget företag UF-Företag Vårt Samhälle Se Möjligheterna UF-Företag Gränslösa klassrum Finn Upp Företagare på 2 dagar Minikonsulterna Snilleblixtarna

Ett beprövat koncept… 194 000 st sedan 1980 95% rekommenderar andra Passar alla gymnasieprogram Alla lärare kan vara handledare

Kartan är inte verkligheten?

Vad är företagsamhet för dig?

Entreprenörsquizz!

Industriella entreprenörerr Historiska entreprenörer Svenska entreprenörer Internationella entreprenörer 500 500 500 500 300 300 300 300 200 200 200 200 100 100 100 100

Alla kan utveckla sin företagsamhet?

Det finns inga misslyckanden bara läranden?

Ökat självförtroende ökar företagsamheten?

Vad är kompetens i framtiden?

Vad innebär företagsamhet för ditt samhälle?

Hur ser det ut i er kommun? Föreningsliv. Hur många? Aktivt? Företag? Antal, storlek, nystartade?’ Kommunen, annan offentlig verksamhet, anställda? Kompetensbehov i framtiden?

Företagsamhet för oss! Samverkan mellan skola - näringsliv, organisationer, föreningar Se koppling mellan ämnena i skolan och arbetslivet Öka sitt nätverk Förberedelse för yrkeslivet Förmåga att utforska omvärlden Öva sin kreativitet Öka samarbetsförmåga Se att det finns alternativ till anställning Kunna lösa problem Tro på sig själv och sina idéer Respekt Entreprenörskap Företagsamhet Ta-sig-för-samhet Entreprenöriellt lärande Entreprneörilla människor behövs inom alla områden i vår föränderliga värld, såväl inom privat, offentlig och ideell verksamhet. Arbetslivet frågar efter människor med kompetenser som problemlösningsförmåga, flexibilitet, självstädnighet och anvarsförmåga. Genom att utveckla dessa kompetenser så bidrar det till att utveckla vårt samhälles välstånd och tillväxt. Entreprenöriellt lärarande; är en pedagogisk form för att stimulera kompetenser samtidigt som kompetenser utvecklas. Detta är inget nytt ämne utan ingår i alla ämnen och alla kan träna upp dessa kompetenser. Kompetenser är: ansvarskänsla, hög motivation, vilja o drivkraft, förmåga till självständigt lärande, nytänkande & kreativ, Problemlösare, kan tänka abstrakt & konkret, bättre hälsa Metoder för att utveckla kompetenserna kan vara ; självreflektion, ämnesövergripande arbetsätt, projektorienterad, samverkan med samhället, story telling,. Våra verktyg kan vara en del i detta.

Nationella styrdokument ”Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom genom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet” Lpo94 ”Utbildningen ska främja elevernas utveckling till ansvarskännande människor som aktivt deltar i och utvecklar yrkes- och samhällslivet” Lpf94 Den nya gymnasiereformen ska få fler elever att nå målen och göra eleverna bättre rustade inför yrkeslivet eller vidareutbildning. En av de viktigaste förändringarna är att entreprenörskap ska införas som ett nytt övergripande perspektiv i gymnasieutbildningen. Gy11

Vad erbjuder UF? Grundutbildningar & Fortbildningar Certifiering Diplomering Inspirationsseminarier & Nätverksträffar KickOff/Mässor/ Tävlingar/ Stipendier mm Utbildningsmaterial Inspiration för dina elever Skolbesök & Coach Skräddarsydd service efter dina och dina elevers önskemål och behov!