Vi är den röda tråden för Entreprenörskap och Företagsamhet genom hela grundskolan och gymnasiet ! Vi tror på unga människor och vill att de ska tro på sin företagsamhet
Verksamhetsidé Ung Företagsamhet arbetar, genom utbildningskoncept för skolan, för att Sverige ska få fler företagare och företagsamma medborgare. stimulerar ungdomars kreativitet och entreprenörsanda ger ungdomar insikt i företagandets villkor och drivkrafter ökar förståelsen för vikten av entreprenörskap 2
Organisation Ideell organisation Partipolitiskt obunden 24 regionkontor Finns i över 100 länder Historia från 20-talet 25 gymnasieskolor, 150 grundskolor Ca 70 anställda i Sverige i Kalmar län 4 st Oms i Sverige 60 mkr, Kalmar län 2,5 milj Hur många grundskolor och respektive gymn skolor har Ni? Oms? Anställda ?
En prisbelönt verksamhet Teacher of the Year 2008, JA Worldwide Leadership Award till styrelseledamot 2008, JA-YE Europe Ledarskapsstipendium 2008, JA-YE Europe/JA Worldwide Structura futura priset 2007 Best Practice 2007, JA-YE Europe Quality Award 1999 och 2007, JA Worldwide Kunskapspriset 2006, NationalEncyklopedin
Samarbetspartner Guldpartners: SilverPartners: Bronspartner: Bronspartners: Bronspartner: ALMI Företagspartner, Barometern, Ernst&Young, Gunnebo Industrier, SAFT, Scania, Östra Småland Partners: AKZO Nobel Nippon Paint, ALMEGA, Dell Internationall, Kalmar Energi, Kalmar Lantmän, Kalmar lLäns Tidning, Mix Megapol, OKG, Pentronic, Resinit, SKB, Saab Barracuda AB, Sparbanksstiftelsen Tjustbygden, Sparbanksstiftelsen Vimmerby, Sparbanskstiftelsen Öland, Vimmerby tidning, Västerviks Tidning, Ölandsbladet, Öhrlings PWC Offentliga Partners: Kommuner: Borgholm, Emmaboda, Hultsfred, Högsby, Kalmar, Mönsterås, Mörbylånga, Nybro, Oskarshamn, Torsås, Vimmerby, Västervik, Tillväxtverket, Näringslivsdepartementet, Ungdomsstyrelsen,
Ung Företagsamhets samlade koncept 3 koncept som utgör en helhet Här är tanken att först lära känna sitt närsamhälle och omvärld. Få kunskap om hur ett samhälle är uppbyggt och vad som krävs för att det ska fungera. Nästa steg är att lära sig mer om samhällets olika sorters entreprenörer och att utveckla sina egna entreprinöriella egenskaper. Ytterligare ett steg tas då man använder sin entreprinöriella kunskap och egenskaper och provar att driva eget företag UF-Företag Vårt Samhälle Se Möjligheterna UF-Företag Gränslösa klassrum Finn Upp Företagare på 2 dagar Minikonsulterna Snilleblixtarna
Ett beprövat koncept… 194 000 st sedan 1980 95% rekommenderar andra Passar alla gymnasieprogram Alla lärare kan vara handledare
Kartan är inte verkligheten?
Vad är företagsamhet för dig?
Entreprenörsquizz!
Industriella entreprenörerr Historiska entreprenörer Svenska entreprenörer Internationella entreprenörer 500 500 500 500 300 300 300 300 200 200 200 200 100 100 100 100
Alla kan utveckla sin företagsamhet?
Det finns inga misslyckanden bara läranden?
Ökat självförtroende ökar företagsamheten?
Vad är kompetens i framtiden?
Vad innebär företagsamhet för ditt samhälle?
Hur ser det ut i er kommun? Föreningsliv. Hur många? Aktivt? Företag? Antal, storlek, nystartade?’ Kommunen, annan offentlig verksamhet, anställda? Kompetensbehov i framtiden?
Företagsamhet för oss! Samverkan mellan skola - näringsliv, organisationer, föreningar Se koppling mellan ämnena i skolan och arbetslivet Öka sitt nätverk Förberedelse för yrkeslivet Förmåga att utforska omvärlden Öva sin kreativitet Öka samarbetsförmåga Se att det finns alternativ till anställning Kunna lösa problem Tro på sig själv och sina idéer Respekt Entreprenörskap Företagsamhet Ta-sig-för-samhet Entreprenöriellt lärande Entreprneörilla människor behövs inom alla områden i vår föränderliga värld, såväl inom privat, offentlig och ideell verksamhet. Arbetslivet frågar efter människor med kompetenser som problemlösningsförmåga, flexibilitet, självstädnighet och anvarsförmåga. Genom att utveckla dessa kompetenser så bidrar det till att utveckla vårt samhälles välstånd och tillväxt. Entreprenöriellt lärarande; är en pedagogisk form för att stimulera kompetenser samtidigt som kompetenser utvecklas. Detta är inget nytt ämne utan ingår i alla ämnen och alla kan träna upp dessa kompetenser. Kompetenser är: ansvarskänsla, hög motivation, vilja o drivkraft, förmåga till självständigt lärande, nytänkande & kreativ, Problemlösare, kan tänka abstrakt & konkret, bättre hälsa Metoder för att utveckla kompetenserna kan vara ; självreflektion, ämnesövergripande arbetsätt, projektorienterad, samverkan med samhället, story telling,. Våra verktyg kan vara en del i detta.
Nationella styrdokument ”Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom genom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet” Lpo94 ”Utbildningen ska främja elevernas utveckling till ansvarskännande människor som aktivt deltar i och utvecklar yrkes- och samhällslivet” Lpf94 Den nya gymnasiereformen ska få fler elever att nå målen och göra eleverna bättre rustade inför yrkeslivet eller vidareutbildning. En av de viktigaste förändringarna är att entreprenörskap ska införas som ett nytt övergripande perspektiv i gymnasieutbildningen. Gy11
Vad erbjuder UF? Grundutbildningar & Fortbildningar Certifiering Diplomering Inspirationsseminarier & Nätverksträffar KickOff/Mässor/ Tävlingar/ Stipendier mm Utbildningsmaterial Inspiration för dina elever Skolbesök & Coach Skräddarsydd service efter dina och dina elevers önskemål och behov!