Kommunikationsdagarna 2011 Göteborg augusti

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Advertisements

Goda affärer på förnybar energi
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Goda affärer på förnybar energi | Lantbrukarnas Riksförbund Sid 1.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
Sociala medier Twitter Facebook Bloggar YouTube.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Utbildningar mot cannabis
Enkätsammanställning januari 2008 Norrlandets kooperativa hyresrättsförening 128 medlemmar från start varav 7 medlemmar utträtt, 11 medlemmar enbart stödjande.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Intranätet – Den sociala motorn i organisationen? Lever intranäten upp till tanken att inte bara vara det funktionella arbetsredskapet utan också den sociala.
Chefskommunikation i Värmland
Läroplansträff Välkomna.
Att styra med kompetens
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Om regional demensöverenskommelse
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
i kommuner, landsting/regioner
Sociala medier och YouTube. ”Internet är inte vår tids inferno utan vårt nya församlingshem” Natalia Kazmierska.
Alumnundersökning Presentation Nätverksträffen för karriärvägledare och Alumnkoordinatorer 26 oktober 2013 Magnus Lindqvist Alumnkoordinator MALMÖ HÖGSKOLA.
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
BPSD-registret -nuläge 24 oktober 2012
Välkomna! 1. Mobilitet i förändring – privatliv och arbetsliv vävs ihop! Johan Andersson Systems Engineer.
Läroplansnätverk förskola
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
STs kommunikation – personalinfo 22/4. Kvartal 1 – detta har hänt Medlemsrekrytering  Strategi + : Möten med prioriterade avdelningar och handlingsplaner.
Ungas uppfattning om välfärdssektorn Meningsfulla jobb med möjlighet att göra skillnad. Roliga och spännande jobb med goda framtidsutsikter och.
SÖS i sociala medier Kommunikationsavdelningen, Södersjukhuset
Kompetens och utvecklingsplan för KUR Fråga 1: Beskriv hur ni kommer att ta vara på och sprida era nyvunna kunskaper inom era respektive organisation Fråga.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
VÄLKOMNA!. Presentation Porträttet Film ”Om engagerad 2.0” Vilka förväntningar har du på denna utbildning?
Dagordning kontaktpersonsmöte eHälsa i kommunerna
DIVISION Landstingsdirektörens stab Landstingets uppdrag.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Webbenkäter År 2009 och Om webbenkäterna  Började användas 2007 Postop 8v och 1år nov 2007 Hälsodeklaration mars 2008  25 av 44 kliniker använde.
principer som beskriver
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
5 principer som beskriver kommunikation på den sociala webben.
pedagogisk dokumentation
Lagledarträff fotbollen 2015
Kajsa Hartig Nordiska museet
Vi presenterar nyheten Äventyrshelger, där man får lära sig hur man överlever olika situationer i vildmarken. I marknadsföringen av denna kommer vi att.
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Landsbygdsnätverket Medlemmarnas nätverk med stadig tillströmning (läget sept 2015) 78 organisationer och myndigheter 58 av dem som är aktiva i grupper.
Kommunikation mellan olika nivåer
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
KOMMUNIKATION INTERNT Fredrik Grund och Helena Granath – Innovatum–
Orebro.se Sociala medier – en självklar del av vardagen Kia Lagerqvist Örebro kommun Twitter: kialq E-post:
Omvärlden om oss 31 jan – 13 februari
nu finns inga tvivel längre
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Förändring i organisationer
Sala kommun och de sociala medierna
Barnmorskedagen 5 maj.
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Bakgrund Göteborgs Stads budgetmål: Göteborg ska vara en jämlik stad.
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Bildmall för sociala medier
Presentationens avskrift:

Kommunikationsdagarna 2011 Göteborg 25 - 26 augusti Sociala medier

Är sociala medier en del av er kommunikation 2011? En öppen fråga för att inventera lite vilka som har testat att använda olika typer av tjänster och funktioner som benämns som sociala medier.

Förvirrande? Alla olika tjänster och funktioner kan lätt förvirra och skrämma! Utgå ifrån ert syfte, mål och resurs och välj sedan vilken/vilka som stödjer detta bäst och mest

Vad har vi gjort som är så himla bra då? Vi i Värmland har inte alls gjort något revolutionerande, men vi är duktiga på att följa med och testar oss också fram för att se, lära och hitta bästa nytta och effekt för nya typer av kommunikation. Våra bloggar http://www.rongenbloggen.se http://www.psykiatribloggen,se vars syfte är att bredda och utveckla vår rekryteringsprocess är bra och lärorika exempel på hur vi provar oss fram. Vi testar också en intern blogg där vår landstingsdirektör bloggar i syfte att få en dialog med medarbetarna, skapa känslan av större närvaro, berätta om sitt arbete/vardag, men också visa upp personen bakom rollen ”Landstingsdirektör”.

Bakgrund för vår pilot ”Vi vill göra en film som dom har gjort i Torsby, som vi vill lägga ut på youtube” En kort beskrivning till vårt första pilotprojekt ”Röntgenbloggen”

Förutsättningar Syfte Mål Tid (resurs) Engagemang De här förutsättningarna utgör byggstenar för en bra grund för i stort vilket arbete eller projekt som helst. Vad ska vi göra? Varför? Har vi tid och resurser? Finns det ett engagemang?

Syfte och mål Syfte – Vill synliggöra verksamheten i Värmland Mål – Bredda rekryteringsprocessen med målet att attrahera och bli fler medarbetare i Värmland Ger bra ramar och förutsättningar för hur, vad och vart man ska kommunicera!

Landstingets webbplats Så här gjorde vi Facebook Filmer http://www.rontgenbloggen.se Foton Rekryteringsföretag Så här gjorde vi vår pilot med ”Röntgenbloggen” där vi tog ut svängarna för att också testa olika typer av medier och kanaler. De olika tjänsterna och funktionerna lever själva sitt liv oberoende av varandra, men ingår också i en större helhet som styr mot målet och syftet för piloten. Det gör att vi får en större spridning, bättre sökoptimering i t ex google, men också att vi kan ta bort eller förändra utan att det påverkar helheten. Landstingets webbplats

Resurs och tid? Bloggteam på 5 personer 1 inlägg/månad Gästbloggare vid intresse/behov Plan för ett år med planerade aktiviteter Förankring hos chef/er Förutsättningar i form av resurs och tid som verksamheten själv har lagt på piloten för ”Röntgenbloggen”

Skärmdumpar på en av vår interna pilotblogg ”Landstingsdirektörens blogg”

Riktlinjer för sociala medier Arbetsgrupp (flera olika kompetenser) Övergripande dokument Sprida informationen – den största utmaningen! Viktigt att ta fram övergripande riktlinjer för hur användning av sociala medier ska vara den del av kommunikationen hos och för Landstinget/regionen, hur verksamheterna kan använda sociala medier i sitt arbete och hur man som privatperson får använda sociala medier i tjänsten. En arbetsgrupp med olika kompetenser har arbetat fram riktlinjerna inom Landstinget i Värmland. Att sprida informationen vidare ut i organisationen ser vi som en stor utmaning. 11

… som arbetsredskap Ansvar på centralt och lokal nivå Vad får verksamheterna göra? Hur gör de? Arbeta fram stöd och hjälpmedel för hur sociala medier kan användas som ett verktyg och arbetsredskap – Vad och hur. Återigen en fråga om tid och resurser samt syfte och mål. 12

… som privatperson Sociala medier som ytterligare en kanal Lagar reglerar Gränsen mellan jobb och privat Hur får jag som anställd använda sociala medier och vart går gränsen mellan jobb och privat – även detta har vi berört i våra riktlinjer. Försök att måla upp scenario för vad som kan hända och hur det ska hanteras om det dyker upp ett problem. Hur hanteras situationer t ex personangrepp/kränkningar som sker utanför arbetstid och på personers egna datorer/iPad/Smartphones etc i rollen som privatperson? Vart går gränsen mellan jobb och privat? Här finns en stor gråzon och här kan vi ha stor nytta av varandra inom landstingen när vi diskutera de här frågorna. 13

Tack för att ni lyssnade! Mattias Karlsson, webbansvarig e-post: mattias.karlsson@liv.se twitter: @Jetuma telefon: 054-61 41 30, 070-361 41 30 Eva Holmgren, 1177 och webb e-post: eva.holmgren@liv.se twitter: @EvaHolmgren telefon: 054-61 43 23, 070-545 91 23