Strategiska stråk och centrala noder för långväga gods

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Advertisements

Det moderna svenska inrikesnätverket
NEA-GRUPPEN anställda Cirka 50 orter 12 lokala bolag
Räddningstjänsten Skåne Nordväst
Årsredovisning avseende benign hysterektomi 2010 Återrapport från Gynop-registret Sammanställning av nationella data inrapporterade till Gynop-registret.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Yttrande över förslag till nationell plan
Näringslivets transportbehov – nuläge och framtid
Utan cykeln stannar Sverige Lotta Finstorp 4 mars Kristianstad.
Målorienterade strategiska processer
Utbyggnadsstrategier för höghastighetsbanor i Sverige
Det moderna svenska inrikesnätverket
Affärsutvecklare 112/Krisberedskap
CEMR The Council of European Municipalities and Regions Deklarationens innehåller sex principer därutöver finns 30 artiklar Tänkt som ett stöd för att.
HÖGLANDETS TERMINAL AB
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Goda kommunikationer med omvärlden
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Godsflöden i Östra Mellansverige Godsflöden Östra Mellansverige.
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
Västsvenska paketet.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Bakgrund till förordningen
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
BORIS Resultat 2009 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Varför bildas Trafikverket?
Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Nyckelstråket – Stockholm-Göteborg Finns i nationell plan – E20 behöver förstudier Rapport om järnväg Rapport om E 20 Seminarie Almedalen 2010, 2011 Västsvenska.
Vägen till en polismyndighet 2015
SIGMA KUDOS Niklas Malmros Global Operation Manager
Bra för alla – nödvändigt för några!. Ur verksamhetsplan kommittén för rättighetsfrågor 2015 Mål 3. Drifta, utveckla och bredda TD (Tillgänglighetsdatabasen)
Hamnstrategiutredningen
Kartläggning av IR inom den offentliga sektorn. Den statliga samordningsgruppen har gjort en kartläggning av var i landet medlemmarna som arbetar i offentlig.
Kunskapsskolan Helsingborg Rektor Joakim Andersson
Räta linjen Seminarium i Heby Framtidens transporter
Masterarbete i Landskapsarkitektur som handlar om hur stråk kan användas för att skapa en fysiskt sammanhängande stad.
KLM - Föreningen KLM-kommunerna i samverkan
Cnossos-eu Mikael ögren.
Hearing om regeringsuppdrag avseende fjärrvärme Per Holm
Bra Akutmottagning Mål Tillgänglighet 30- och 180 min Etablera trygg och säker vård likvärdigt akut omhändertagande med likartade riktlinjer för vården.
Stockholm Jönköping Norrköping Helsingborg Göteborg Örebro Västerås Linköping Uppsala.
Primärvårdsforum Antibiotika Peter Iveroth.
Reduceringsplan Öst T Infrastruktur Reducering grön Normal trafik Reducering gul Mindre störning Reducering orange Större störning Reducering.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Flygplatserna i Västernorrland. Samhällsnytta av länets flygplatser.
Bygglärarkonferens Norrköping
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
SPUR-inspektioner Verena Sengpiel, MD PhD SPUR samordnare obgyn.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.
BORIS dagen 25/ BORIS – var står vi? BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige Viktoria Svensson / Claude Marcus BORIS styrgrupp.
Samordningsmöte T / Solna Strand
In- och utpendlare i kommunen De största inpendlingskommunerna
Samordningsmöte T / Solna Strand
Tolv kommuner i fyra län samverkar
Partnerskapets verktygslåda
Design i kollektivtrafiken
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
Visions lokala avdelningar, klubbar och sektioner
Utgångspunkter för regional styrgrupp
ÅTGÄRDSPLANERING Peter Uneklint och Lennart Ivarsson Vägverket
Projekt Bättre hälsa II
Möjligheter med DB Schenker
Intermodalt Hub-system
Presentationens avskrift:

Strategiska stråk och centrala noder för långväga gods Utpekat huvudvägnät (HVN-1) Utpekat strategiskt järnvägsnät Centrala hamnar Centrala flygplatser för flygfrakt Centrala kombiterminaler H Stråk och noder har identifierats i samverkan med näringslivet och andra aktörer En nod definieras som ett geografiskt område med stor produktions och/eller konsumtionsvolym, kopplat till noderna finns terminaler, hamnar och flygplatser. Stråken grundas på faktiska godsflöden Tydliggör den internationella kopplingen via anslutningar till gränser och noder Bedöms vara av allra största betydelse för näringslivets långväga godstransporter Men; Godsvolymerna från Norge, Finland, Polen och Baltikum kan komma att öka. Nätet kan därmed komma att utökas (Haparandabanan, Markarydsbanan, Blekinge kustbana och Ystadbanan respektive hela eller delar av E10, E12, E22 och E45 Både företagsekonomiska och samhällsekonomiska motiv (Stordriftsfördelar - koncentrerade insatser ger mer valuta för pengarna, bättre vägar ger smidigare och billigare transporter för transportköparna) Åtgärder i stråken och i anslutning till hamnar och terminaler har övervägts och prioriterats i åtgärdsplaneringen. 2017-04-05 1

Huvudvägnät för långväga gods (HVN-1) E4 (finska gränsen till Helsingborg) E6 (norska gränsen till Trelleborg) E18 (Kapellskär till norska gränsen) E20 (Stockholm till Göteborg) Rv40 (Jönköping till Göteborg) Rv56 Gävle - Västerås, E18/E20 Västerås - Hallsberg, Rv50/Rv32 Hallsberg – Mölby (avlastande stråk förbi Stockholm) Anslutningar centrala hamnar och termin Önskvärda funktioner Jämn framkomlighetsstandard Koppling till centrala noder Hög drift och underhållsstandard Hög grad av service utmed nätet Låg sårbarhet HVN-1 utgör en första ansats Baserat på faktiska godsflöden (flöde >5 miljoner nettoton per år) undantaget är en passage förbi Stockholm (och tätt mot gränser) Drygt 40% av trafikarbetet på statliga vägar med tung lastbil går på HVN-1 2017-04-05

Godsstråk på järnväg Önskvärda funktioner God kapacitet och hög tillgänglighet Goda kopplingar till centrala noder Hög nivå på kvalitet och tillförlitlighet Hög effektivitet Nätet pekades ut 2002 Knyter samman banor med merparten av godset i ett nät kopplat till noder, hamnar och terminaler Ska koncentrera flödena och öka effektiviteten (längre, bredare och tyngre) Kapacitet o tillgänglighet; både för enskilda tåg som för antal tåg som kan trafikera sträckan Goda nodkopplingar; Ökad möjlighet och tillgänglighet till Sammodala lösningar Kvalitet och tillförlitlighet; drift och underhåll skall förebygga störningar i trafiken Effektivitet; Nät anpassat för tåg som är långa (750 m), tunga (25 ton per axel) ochbreda (lastprofil C) 2017-04-05 2017-04-05

Göteborg Gullbergsvass + Göteborgs hamn Nod Centrala kombiterminaler Göteborg Gullbergsvass + Göteborgs hamn Örebro Hallsberg alt Mosås, särskild utredning Jönköping Nässjö + ev Torsvik alt Vaggeryd, särskild utredning Luleå Luleå Malmö Malmö Stockholm Årsta + Rosersberg Umeå Umeå Älmhult Älmhult Trelleborg Trelleborg hamn Gävle Gävle Sundsvall Sundsvall Utgångspunkter; godsomsättning, antal varuägare i upptagningsområdet, utvecklingsmöjligheter, väg o järnvägsanslutningar, terminalinfrastruktur, eldrift i anslutningarna o i terminal, Säkerhets och miljöstandard, Lokalisering, anknytning till godsstråk, … Noder; Göteborg, Örebro, Jönköping, Luleå, Malmö, Stockholm, Umeå, Älmhult, Trelleborg, Gävle, Sundsvall Komiterminaler; Gtb+Gtb h, utreds, Nässjö+ytterl utreds, Luleå, Malmö, Årsta+Rosersb, Umeå, Älmhult, Trelleb. H, Gävle, Sundsvall Jönköping ytterligare; Torsvik eller Vaggeryd?

Centrala flygplatser för gods: Centrala hamnar: Göteborg, Helsingborg, Malmö, Trelleborg, Karlshamn i samarbete med Karlskrona, Norrköping, Kapellskär, Gävle, Sundsvall och Luleå Centrala flygplatser för gods: Arlanda, Landvetter, Malmö Airport och Örebro flygplats Centrala hamnar: Kriterier; Omsättning (godsomsättning , samlastning o intermodala transporter) Infrastruktur (standard på anslutande väg o järnväg) Miljö, säkerhet och skyddskriteriet (miljö, skydd och säkerhetsarbete) Utvecklingspotential Samarbetskriteriet Ytterligare hamnar kan vara intressanta. Men viktigt att beakta utbyggnadsmöjligheterna i infrastrukturen på land; saknas nej, finns ja. Mälarhamnarna kan nämnas (avlasta väg o järnväg), som ur ett miljöperspektiv skulle kunna vara bra. 2017-04-05 2017-04-05 5