Young People from a Public Care Background - pathways to education in Europe(YIPPEE) ”Ungdomar som varit placerade i familjehem eller på institution –

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Läggdags - Om sömn hos barn med funktionshinder
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Studierektor/universitetsadjunkt
Idrottslärare om astma
Inspira/Silverbäckens förskola
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Lär mer om EU. Förvaltningspartnerskap Management partnership •Samarbetsavtal 2009 – 2012 mellan Europaparlamentet, EU-kommissionen Sveriges regering.
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
KORTA VÄGEN Projekt Utländska Akademiker (PUA)
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Att ta tempen på den unga målgruppen
En studie om samhällsvård för barn i Västernorrland
Sandeklevsskolan - Åk Göteborgs Stad
Vättleskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Västra Hisingen - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lilla Trulsegården - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Bergsgårdsskolan - Åk Göteborgs Stad
Toleredsskolan - Åk Göteborgs Stad
Svartedalsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Västra Hisingen - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Fakta om undersökningen
Comenius.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Fakta om undersökningen
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Total Rapport StudentBarometern 2013
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Omnibuss KPA Pension. 2 Hur skulle du reagera om du fick veta att dina pensionspengar placeras i företag som producerar pornografi? Med pensionspengar.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Resebarometern 2011 ÖSTERGÖTLANDS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (33 %) 2. Göteborg (31 %)
Svenska Balettskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Skårsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lillekärrskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nya Lundenskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Trollängsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Centrum - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Flatåsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nya Långedragsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Centrina - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bräckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lövgärdesskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Svartedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hammarkullsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Kärraskolan - Åk Göteborgs Stad
Solbackeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lerlyckeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hjällboskolan - Åk Göteborgs Stad
Talldungeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Rapport Fastighetsföretagarklimatet Fastighetsägarna i Göteborg Första Regionen.
En flerspråkig kyrka - policy och mål Uppsala Svante Ewalds.
Västra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Elin Hultman & Therése Wissö
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Presentationens avskrift:

Young People from a Public Care Background - pathways to education in Europe(YIPPEE) ”Ungdomar som varit placerade i familjehem eller på institution – vägar till utbildning i fem europeiska länder”

Deltagare Fem länder: England, Danmark, Spanien, Sverige, Ungern Koordinatorer: Sonia Jackson, Claire Cameron, Thomas Coram Research Unit, London

Studiens syfte: Att bidra till ökad kunskap om vägar in i ”post-obligatorisk” utbildning (efter grundskola) för unga som varit placerade i samhällets dygnsvård. Att bidra till kunskaps- och policyutveckling, samt även till praxisförändringar, som kan leda till att flera unga som varit placerad i samhällets dygnsvård går vidare till högre utbildning

Frågeställningar: I vilken omfattning interagerar faktorer som –Självuppfattning –Omsorgsansvar –Anställning –Medborgarskap med identitetskarakteristika som –Klass –Kön –Etnicitet?

Forskningsfrågor Hur påverkar placeringens form och längd val av utbildning? Vilken ”utbildningsidentitet” har unga som varit placerade i dygnsvård? Hur förhandlar de sitt utbildningsdeltagande? Vilka nyckelaktörer och strukturella processer hjälper eller hindrar sådant deltagande? Hur påverkas utbildningsval av faktorer som etnicitet, kön, och föräldraskap?

Metod Litteraturöversikt från alla fem länder. En gemensam rapport, fem ”lokala” rapporter. Den gemensamma rapporten finns på hemsidan Sekundäranalys av nationella data Kartläggning/undersökning av lokala myndigheters policy Semistrukturerade intervjuer med åtta enhetschefer. Strukturerade intervjuer med 109 enhetschefer i Västra Götaland och Stockholms län (Utvalda frågor från ett annat pågående projekt) Kvalitativa fallstudier Fem ”lokala enheter” –(Göteborg (fem stadsdelar) Skövde, Mark/Borås, Trollhättan och Karlstad Sju ungdomar (18-21 år) i varje kommun intervjuas två gånger En ”signifikant person” intervjuas - som ungdomarna själva anser haft betydelse för deras utbildningssituation

Kriterier för deltagande ungdomar i de lokala enheterna alla ungdomar som nu är mellan 18 och 21 år som passar in på följande kriterier: –varit placerad i minst 1 år –v arit i placerad i vård vid 16 års ålder –klarat av grundskolan på ett sätt som gör det möjligt att söka till gymnasiet (även IP)

Ungdomsintervjuer 323 förfrågningar har skickats ut av socialtjänsten till ungdomar med förfrågan om deltagande i projektet. 40 ungdomar har tagit kontakt och blivit telefonintervjuade: Vi har använt ett begränsat strukturerat frågeformulär, med frågor om bakgrund, skolgång etc. 25 ungdomar har gått med på att göra en djupintervju, 20 intervjuer har genomförts. Fem ungdomar har inte dykt upp, eller ångrat sig.Stora ansträngningar görs för att finna fler ungdomar att intervjua Ungdomarna skall intervjuas ytterligare en gång om ett år. Problem med förfarandet: etiskt med opraktiskt - svårt att få ungdomar att själva ta kontakt.

Sekundär analys av data Nästa steg i projektet är att sammanställa och jämföra befintlig statistik över –skolgång och skolprestationer för barn och ungdomar som varit/är placerade i socialtjänstens dygnsvård –hur många barn och ungdomar som varit/är placerade i socialtjänstens dygnsvård som går vidare efter den obligatoriska utbildning – dvs. till gymnasium och högskola/univ. –jämföra med data från normalpopulationen

Spridning av resultat Kommunikation med praktiker, chefer och policymakers. Lokala, nationella och transnationella seminarier CD-rom skiva med info Två seminarier i Bryssel Websida: