Kvalificerade utredningar av barn och ungdomar som far illa – hur skapas kompetensuppbyggnad i social barnavård? Anna-Lena Lindquist & Agnetha Öberg
De mest utsatta barnen borde ha rätt till det mest kompetenta samhällsskyddet !
1. Problemet 2. Hur vi gick till väga 3. Resultat 4. Program
Situationen i kommunerna bl a i länsstyrelsetillsyn Avhandlingen Tham: Arbetsvillkor i den sociala barnavården (2008) Allmän kritik mot sociala barnavården i form av massmediekritik, vanvårdsutredningen, barnskyddsutredningen m m
Agnetha kommenterar den allmänna problembilden
Hög personalomsättning omintetgör kompetensutvecklingsinsatser! Ledningens och handläggarnas erfarenheterna i kommunerna
Forts. Direktobservationer av ärendedragningar i tre av kommunerna Inventering av statistik och av olika åtgärder
Resultat Vad gav kartläggningen? Strukturella villkor kan inte ändras av kompetenssatsningar Hur såg berörda på vad som skulle behövas – internat med ställningstaganden till det samlade materialet
Strukturella villkor = vad behövs för att kompetenssatsningar skall bli effektiva Bemanning Tillgänglig och stödjande arbetsledare Organisatorisk stabilitet
Agnetha om arbetet med resultat av kartläggningen
Kompetensprogram 1. Introduktions och inskolningsperiod 0-2 år, AT 2. Yrkesfördjupningsperiod 3-5 år, ST 3. Kvalificering av arbetsledare och seniora handläggare
Genomförandet av programmet Tidsplan ht 2010 – ht 2011 Finansiering Organisation Se också förprojektrapporten: ”Att bygga kompetens för kvalificerade utredningar av barn och unga” tillgänglig på