LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Advertisements

Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap

Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Metodstöd.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
för Kyrktåsjö skola och fritidshem Läsåret
Tyresö förskola och skola
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Förskoleklassen på Södermalms skola
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
Redovisning av uppdrag ang
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
VIVA – sett föräldrar bråka eller själv blivit slagen GRINDEN – mamma eller pappa med psykisk ohälsa BIG – mamma eller pappa med missbruksproblem BARNBYRÅN.
Barns rätt till en trygg skola
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Sofielundsskolans Ordningsregler
Barnkonventionen Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Har klimatet på skolorna hårdnat?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Likabehandlingsplan Enebybergs resultatenhet
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Välkommen till föräldramöte
En liten plan för likabehandling
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
Vem är jag, Vem är du?.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
MAKTLEKAR.
Sammanställning av enkätsvar ang
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Föräldramöte Sätunaskolan VÄLKOMNA.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Välkommen till Ljungbackens skola!!
Idkerbergets skola September 2010 Eleverna fick i uppdrag av rektor att beskriva hur de vill att det ska vara på skolan.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Trygghetsgruppen Matthias Flodström (fritids) Linn Ekendal (förskolan) Pia Alm (förskolan) Jeanette Lantto (åk 2) Karla Kallenberg (åk 1) Lisbeth Ryderstedt.
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Skolan elever yngre 2016.
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Organisation & Arbetsgivaransvar
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Föräldramöte 6 december 2018.
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Presentationens avskrift:

LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola 2012-2013

På Rudboda skola arbetar vi För trygghet och trivsel och att ha roligt tillsammans Mot våld, fula ord och utfrysning

Värdegrundsgruppen (främjande arbete) Specialpedagog, lärare, förskollärare och fritidspersonal Lyfter värdegrundsfrågor på APT t.ex. diskriminering och kränkningar Inspirerar och stöttar värdegrundsarbetet i klasserna med litteratur och material, EQ-övningar, fallbeskrivningar m.m. Följer upp och stöttar arbetet i trygghetsråden

Likabehandlingsgruppen (förebyggande och åtgärdande arbete) Rektor, specialpedagog, skolsköterska, idrottslärare och lärare, förskollärare och fritidspersonal Kartläggning; VG-enkät, regler rastvakter, skolgårdens gränser etc. Följer upp och stöttar arbetet i trygghetsråden Följer upp och stöttar arbetet i arbetslagen Driver på utveckling och fortbildning

Två trygghetsråd (F-2 och 3-5) Kamratstödjare + två vuxna En flicka och en pojke väljs från varje klass Träffas 1 gång/mån och pratar om: Hur vi har det i klasserna Hur vi har det på skolgårdarna Rastkompisar/rastvärdar Aktiviteter på rasterna, aktivitetsruta, utlåning etc.

Kamratstödjarens uppgift Fångar upp klassens frågor och tar med till trygghetsrådet Deltar på trygghetsrådets möten en gång i månaden Berättar om nuläge angående trygghet och trivsel (i klassen, i skolan och på skolgårdarna) Berättar var det behövs vuxna Berättar om och sprider roliga aktiviteter och lekar Kommer med förslag på nya aktiviteter och lekar Informerar tillbaka till klassen om vad som tagits upp på trygghetsrådet Stöttar rastvärdarnas arbete

Rastvärdens uppgift (elever 3-5) Vill du vara med? Har en gul väst på sig Ansvarar för aktivitetsrutan och utlåning av lek- och spelmaterial (år 3-5)

Rastvakternas uppdrag (vuxna) Använder gula västar Rör sig överallt där barnen är - (går enligt uppgjorda slingor) Har fokus på eleverna - (ingen fika eller mobil) Engagerar sig i elevernas spel och lekar Uppmärksammar ifall någon elev behöver hjälp, är ensam, slår sig, letar efter saker etc. Ingriper vid konflikter och kränkningar

Vad gör jag ifall jag blir retad, slagen eller utfryst ?

Jag säger SLUTA ! Eller…

Jag säger till min lärare Eller…

Jag säger till en rastvakt eller en annan vuxen på skolgården!

Jag säger till någon annan vuxen som jag har förtroende för Eller…

Jag går till skolsyster Eller…

Jag lägger en lapp i trygghetsrådets brevlåda Eller…

Jag tar upp det på kompissamtalet Eller…

Jag ringer eller skriver till: Barnens hjälptelefon 0200-230 230 (BRIS) www.bris.se Barn och elevombudet BEO 08-52733200 ( beo@skolverket.se )

Försök också att alltid prata med någon därhemma! Det är inte du som ska skämmas för att någon är dum mot dig…

Vad gör jag ifall jag blir retad, slagen eller utfryst ? Säg sluta! Säg till din lärare! Säg till en rastvakt! Säg till en annan vuxen! Gå till skol-syster! Lägg en lapp i trygghets-rådets brevlåda! Ta upp det på kompis-samtalet! Kontakta BEO eller BRIS! Försök alltid prata med någon hemma!

Du har rätt att känna dig trygg och respekterad på vår skola!!! Vi ska ha roligt och trivas alla tillsammans!