HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Småbolagens export till tillväxtmarknader
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Att identifiera och utveckla ledare
1 Ívar Jónsson Arbetsmarknaden i Västnorden mikroekonomier - almänna förutsättningar.
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
1. Varför finns det pengar?
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Att bygga förnyelse – Hur byggbranschen förnyas!
Vi gör det enklare för svenska
Att bygga målstyrt Underhåll
Strategiska nätverk/Partnerskap
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Betydelsen av nyklubbildning EX-545A.SW. 2Lions Clubs InternationalBetydelsen av nyklubbildning Varför är nyklubbildning viktigt? •Att förnya och öka.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Clean Energy Project Analysis Course Sammanfattning av introduktionsdelen © Minister of Natural Resources Canada 2001 – Foto : Nordex Gmbh.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Affärsidé - företagets vägvisare
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Mattis Bergquist
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Det handlar om multiplikation
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Lantmännen – först ut med klimatdeklarerade livsmedel
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Christoffers Clothing Company
Betydelsen av företagsnätverk – pågående studie av Automation region Peter Ekman Universitetslektor/forskare.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Mathias Herzing, Stockholms Universitet Pehr-Johan Norbäck, Institutet för Näringslivsforskning Lars Persson, Institutet för Näringslivsforskning Effektivitetseffekter.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Produktion, handel och transport
Presentationens avskrift:

HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm Name, Department

DAGENS FÖRELÄSNING Del 1: Forskningen om småföretagens internationalisering Två genomförda studier Våra resultat PAUS Del 2: Implikationerna av våra resultat Diskussion Name, Department

ETT TYPISKT BORN GLOBAL-FÖRETAG Ett litet svenskt bioteknikföretag Grundades 2001 och har 25 anställda Säljer produkter till kunder över hela världen Name, Department

Grundarens roll Personliga kontakter Teknisk kunskap Internationell erfarenhet

FÖRETAGETS INTERNATIONALISERINGSSTRATEGI Bedriver egen export via det svenska huvudkontoret Samarbetar med 17 distributörer på utländska målmarknader Name, Department

HAR FÖRUTSÄTTNINGARNA FÖR EN INTERNATIONELL EXPANSION FÖRÄNDRATS? Teknisk utveckling inom transport och kommunikation: Billigare och snabbare att förflytta människor och varor. Ny informationsteknologi har gjort det billigare och enklare att kommunicera med affärspartners över hela världen. Name, Department

Tidigare forskning Svenska studier visade att: Företag successivt ökar sina resurser på utländska marknader: 1. Export aktiviteter 2. Export via mellanhand 3. Försäljningsbolag 4. Tillverkande bolag Företag börjar etablera sig på de marknader som är lika hemmamarknaden. Name, Department

Erfarenhetsbaserad kunskap Vad är erfarenhetsbaserad kunskap? Varför är den viktig? Name, Department

ETT AFFÄRSNÄTVERK Name, Department Danmark Sverige Tyskland Företag Leverantör Komplementerande leverantör Sverige Danmark Kund Leverantörens leverantör Kundens kund Konkurrent Tyskland Name, Department

Senare forskning Studier visar att småföretag: Inom tre år från start satsar resurser på utländska marknader. Ser sin marknad som internationell. Expanderar snabbt på flera utländska marknader . Knight, Madsen & Servais (2004): ”Företag som internationaliseras vid eller nära deras start, ”born globals”, framträder i allt högre utsträckning över hela världen.” Name, Department

BORN GLOBAL-FÖRETAG Ofta små- och medelstora företag Ofta relativt nystartade företag Begränsade resurser Grundaren har tidigare internationell erfarenhet och ett internationellt nätverk Knight, Madsen & Servais (2004): ”Trots deras begränsade storlek samt finansiella resurser och personal, vilket karaktäriserar nya företag, lyckas dessa tidigt internationaliserande företag uppnå internationell framgång. ” Name, Department

BORN GLOBAL-FÖRETAGETS ”SNABBA” INTERNATIONALISERING Agerar proaktivt från start, med en tydlig internationell strategi. Börjar sälja sin produkt på utländska marknader inom tre år från start. Exporterar 25 % eller mer av sin totala produktion. Säljer på flera utländska marknader. Name, Department

VÅRA FORSKNINGSFRÅGOR Hur växer born global-företag på utländska marknader? Hur ser den fortsatta internationaliseringen ut för dessa företag? Name, Department

Internationaliseringsprocessen Etableringsfas Inledande internationaliserings fas Fortsatt internationaliserings fas Tid Företaget grundas

TVÅ GENOMFÖRDA STUDIER Kvalitativ studie av 14 SMF: Longitudinell studie: 2003-2008 42 intervjuer genomförda Kvantitativ studie av 188 SMF: Forskargruppen Inet: KTH, UU, HHS Enkät om företags användning och inhämtning av kunskap i utländska affärsnätverk Name, Department

Resultat 1: betydelsen av erfarenhetsbaserad kunskap Vad säger tidigare born global forskning om betydelsen av erfarenhetsbaserad kunskap? Vad visar våra resultat? 1. Internationell affärserfarenhet 2. Teknisk erfarenhet Name, Department

Resultat 1: ”Born Academics” och ”Born Industrials”: Deras inledande internationalisering ser olika ut. Slutsats: Företagens inledande internationalisering ser olika ut beroende på personernas tidigare erfarenheter . Name, Department

RESULTAT 2: BETYDELSEN AV PERSONLIGA NÄTVERK Vilken typ av nätverk är viktigast för att born global-företag ska lyckas på utländska marknader? Vad säger tidigare forskning? Vad visar våra resultat? Name, Department

Resultat 3: betydelsen av personlig interaktion Vad säger tidigare born global forskning om betydelsen av personlig interaktion? Vad visar våra resultat? Name, Department

INTERAKTION MED UTLÄNDSKA KUNDER Name, Department

ÄR BORN GLOBAL-FÖRETAG ETT NYTT FENOMEN? Svenska born global-företag på 1970-talet! Inget nytt fenomen, men ett växande fenomen! Ökad förståelse kring småföretagens nya expansionsmönster krävs! Name, Department

VILKA FÄLLOR MÖTER BORN GLOBAL-FÖRETAGEN? Att dra fördel av tidigare erfarenheter men inte lita allt för mycket på den kunskap som kommer därifrån…. De personliga nätverken som plötsligt kan bli mindre användbara… Personlig interaktion – viktigt att inte förbise detta… En snabb internationalisering – större utmaningar under den fortsatta internationaliseringen? Name, Department

HUR VÄNDER MAN FÄLLOR TILL FRAMGÅNGSFAKTORER? Att löpande utveckla ny erfarenhetsbaserad kunskap är av stor vikt för en framgångsrik internationell expansion. Både personliga nätverk och affärsnätverk är viktiga för att lyckas på utländska marknader, men det är lika viktigt att veta när och hur de ska användas. Name, Department

HUR VÄNDER MAN FÄLLOR TILL FRAMGÅNGSFAKTORER? Personlig interaktion behövs för att skapa erfarenhetsbaserad kunskap. En snabb internationalisering är inte alltid bäst. Name, Department