PUBLIC SERVICE Public service är radio- eller TV- verksamhet som syftar till att ge allmänheten en särskild sorts berikande programutbud.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
samlade Ord och begrepp – WW2
Advertisements

Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Geografi Henrik Carlsson.
Historien om Antiken i Grekland.
Demokrati & diktatur.
Cykeln.
Det medeltida styrelseskickets uppkomst och funktion.
En värld i lågor Andra Världskriget.
Demokrati.
Befolkningsgeografi För cirka år sedan fanns de första människorna av arten Homo sapiens, de levde i Östafrika. Idag lever över 6,5 miljarder människor,
Imperialism - När ett land tar över, styr och använder sig av en annan del av världen.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
MERVÄRDESBESKATTNING AV AFFÄRSVERKSAMHET INOM OCH UTOM EU.
”Den tredje statsmakten”
Massmedia och reklam.
RADIO LULEÅ Luleå Närradio förening. Lite fakta  Närradiosändningar startade i Sverige under april  1995 fanns 150 sändarområden där 1200 föreningar.
NEA forum - PEPPOL Sören Pedersen.
Massmedia och reklam.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Historien om Grekland.
Demokrati och hur Sverige styrs
Andra Världskriget En värld i lågor
Finlandssvensk medieanvändning i ett jämförande perspektiv
Makt och Demokrati.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Val av transport till resmålet.
Volymavtalen ur ett Kommersiellt Perspektiv. Arvid Welin.
Andra Världskriget Vad hände sedan?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Förklara kommande examination (20/3)  Dagens fråga som ska besvaras:
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Sovjetunionen och Andra Världskriget
Ord och begrepp för moment
En värld i lågor Andra Världskriget.
Propaganda.
Andra Världskriget En värld i lågor
Kalla kriget! Vad hände sedan?
1800-talet.
Massmedia och reklam.
Massmedia.
Turistbyråservice Sverige som resmål.
Vår orättvisa värld SO årskurs 6.
Historia Här kommer en sammanfattning av industrialismen i Sverige på 1700 och 1800-talet. På 1700-talet började industrin växa upp i Europa. På 1860-talet.
Varför kallas det världskrig?
Industriella Revolutionen
Ojämlikhetens anatomi Per Molander. Frågor att begrunda Varför är alla samhällen ojämlika? Kan fördelningen påverkas? Vad leder ojämlikhet till?
Lunds Tekniska Högskola | Internationella avdelningen LTH | Studera Utomlands Andrea Tarlé Borgström - INTERNATIONELLA AVDELNINGEN, LTH.
K14: sid. 1 Kapitel 14 Humankapital och teknisk utveckling Kunskap – ett slags kapital, humankapital. Teknisk utveckling. Forskning och utveckling, en.
Första världskriget Konsekvenser. Revolution i Tyskland Tyska folket hade blivit lovade en seger Tyska folket kände sig besvikna och lurade av sin egen.
En värld i lågor Lars Hindrum, Prästängsskolan, Eksjö –
Ingen föds till extremist Tillsammans kan vi förebygga våldsbejakande extremism. Genom förebyggande arbete stärker vi individen och samhället.
ANDRA VÄRLDSKRIGETS FILMHISTORIA. FAKTA OM ANDRA VÄRLDS KRIGET Kriget pågick från 1939 till 1945 Det andra världskriget började 1939 när polen blev anfallen,
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Click to edit Master subtitle style Massmedier i ett lokalt perspektiv Sveriges Radio Värmland P4.
Public service ÄGANDESTRUKTURER. Public service Olika synsätt:  I allmänhetens tjänst  Marknadskrafterna styr Fördelar/nackdelar.
Massmedia.
BBC Storbritannien.
Post-industriellt samhälle, serviceländer, rika länder, nord, väst
Veckans fördjupning handlar om en sak som de flesta har hemma
Radions historia.
Internationella rapporten 2016
Finland, Sverige, Danmark, Norge och Island
En värld i lågor Andra Världskriget.
Strukturen i pappersindustrin 2012
Med betoning på Kina, Upplysningstiden och Franska revolutionen.
Ideologier.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Globala Arbetskraftskostnader En internationell jämförelse av arbetskraftskostnader inom tillverkningsindustrin Augusti 2013.
Presentationens avskrift:

PUBLIC SERVICE Public service är radio- eller TV- verksamhet som syftar till att ge allmänheten en särskild sorts berikande programutbud.

Termen har olika betydelser. Ofta används den för att beteckna de företag som finansieras av någon slags tv- avgift (TV-licens), har ingen eller begränsad reklam och/eller är statligt ägda/kontrollerade.

Public service kan också beteckna kontroll, oftast utövad av staten eller någon myndighet, som syftar till att reglera programutbudet hos programkanalerna, även de programföretag som verkar på en kommersiell grund. Detta kan ta sig uttryck i att ett kommersiellt programbolag får åta sig särskilda åtaganden, såsom att sända ett visst antal timmar program inom särskilda genrer (såsom nyheter och regionala program).

Dessa åtaganden har kunnat påtvingas de kommersiella programföretagen genom att erbjuda dem attraktiv täckning med markbundna tv-sändare. Denna benämning är den gängse i exempelvis Storbritannien.

Public service (i båda betydelserna) har mer eller mindre haft monopol på all sändning av radio och TV i Europa under en lång tid, men dess monopol har urholkats av såväl avreglering som konkurrens från kanaler som sänder via satellit, kabel och digitala marknät.

Public service (i första betydelsen) kan finansieras på flera sätt, såsom genom tv-licens (vanligt i Europa), statliga medel (förekommer bland annat i Nederländerna och Australien), frivilliga donationer (USA) samt reklam. Reklamfri public service förekommer i de nordiska länderna, Storbritannien, USA och Japan. I övriga länder är public service ofta delfinansierat av reklamavbrott i sändningarna i likhet med de privata kanalerna.

USA har en stor landyta med en mycket ojämn fördelning av människor, vilket gjorde det i praktiken omöjligt att införa landstäckande radiokanaler när mediet introducerades. Istället fick man införa lokalt drivna och ägda radiostationer, i första hand belägna nära stora städer. En annan faktor som spelade in är att Nordamerika ju också är indelat i flera tidszoner, vilket ytterligare komplicerar rikstäckande kanaler.

Trots de nämnda svårigheterna och de kommersiella företagens numera etablerade ställning, så började public service introduceras i USA på sextiotalet. Det fanns ett behov av den typ av program producerade i public service som fanns i Europa, vars motsvarighet inte riktigt existerade i hemlandet.

Public service-bolag i världen] * ABC, Australien * ARD, ZDF och Arte, Tyskland * BBC, Storbritannien * CBC, Kanada * DR, Danmark * ERT, Grekland * France Télévisions, Radio France och Arte, Frankrike * NHK, Japan * NRK, Norge

* PBS, NPR och PRI, USA * RAI, Italien * RTÉ, Irland * RTP, Portugal * RTVE, Spanien * SVT, SR och UR, Sverige * YLE, Finland

Historia Uttrycket public service är myntat av BBC, det brittiska public service-bolaget som ofta benämns som public service-modern.

I många europeiska länder blev televisionen intimt förknippad med public service från det att mediet introducerades. Ofta var det dock radion som var föregångaren och byggde upp organisationer som skötte sändningen. I England fick till exempel BBC, som började sändning av radio på 20-talet, en utvidgning av sin public service- funktion för TV år Public service kom dock att få en annan roll i många länder än den i Sverige eftersom privata företag även släpptes fram.

Sverige var sist i Västeuropa med att få kommersiell radio och kommersiell tv. I USA är public service inte tillnärmelsevis så stort som i Europa. Det sträcker sig tillbaka till radiosändningarnas uppkomst och har helt enkelt att göra med hur landets geografi ser ut. KÄLLA WIKIPEDIA

Uppdraget för Public Service i Sverige GRANSKA IFRÅGASÄTTA och SKAPA DEBATT Leder till nyhetsverksamhet och undersökande journalistik. Ur medborgarnas perspektiv är det viktigt att det finns såna som granskar samhällets olika maktsfärer, det offentliga och det privata.

UTBILDA FOLKBILDA Public service har haft ett folkbildningsuppdrag sedan allra första början. Skolradiosändningar inrättades 1931

SPEGLA Spegla förhållanden i olika delar av landet och visa hur det ser ut i Sverige. Spegla hela befolkningen inklusive minoriteter

UNDERHÅLLA Radio och TV skänker inte minst ensamma tittare och lyssnare en stor variation av förströelse på en knapptrycknings avstånd.

TILLGÄNGLIGÖRA Public Service skall vara till för alla. Det innebär inte bara att sändningarna rent tekniiskt skall nå alla innevånare utan också att de skall kunna tas emot, höras, ses och förstås.