U can’t buy happiness BUT and that is pretty close U can buy a Boss Hoss and that is pretty close
Sigma – 1500 medarbetare i nio länder. Sigma is a long-term business partner wherever information technology makes a difference. We are a global player with a Nordic base. We are committed to understand our clients challenges in order to be able to deliver the smartest solutions and thereby be valued as partners.
Begreppet förvaltning ”Administration av tillgångar för en huvudmans bästa.” Wiktionary. Asset Management – ligger nära denna definition. ”Enterprise Asset Management is the business processes and enabling information systems that support management of an organization's assets.” När vi pratar om förvaltning inom IT världen – vad avser vi då? Förvaltning är ett begrepp som har olika betydelser för oss.
Förvaltning – lite olika dimensioner Framtagning Design Idé Förvaltning Utfas Klarsynthet Nytta Kostnad/resursutnyttjande
Framtagning och Förvaltning är en resa
Det är ju bra som det är
Visst finns det metodik för detta? Lösnings Specifika Agile RUP PM3 ITSM ITIL
Hmmm.
Maximo Quickstart En förenklad implementation gör det snabbt att komma igång och arbeta med systemet. 20 arbetsdagars upplägg för följande aktiviteter Introduktion Maximo Installation/Konfigurering Utbildning/Registrering Driftsättning Medverkan i uppstart Uppföljning
Strategi, ledning och styrning Olika paketeringar Servicedesk Strategi, ledning och styrning Maintenance Strategy Maintenance Planning Utvecklingstjänster Release Planning Release Reporting Change Management Configuration Management Operational Reporting Service Desk Incident Management Problem Management Miljöer Source Code Environment Development Environment Test Environment Production Environment
MyTeam på Sigma Namnsatta kontaktpersoner och huvudkonsulter. Dessa backas av en större massa konsulter och experter. Detaljerade processer baserade på ITIL. Vi tar gärna framtagning och förvaltning som ett sammansatt åtagande. Tar gärna drift som en del av detta – dvs en ren tjänsteleverans.
Maximo On Tap Standarduppsättning av Maximo med färdigkonfigurerade KPI:er mm. Standardpris på Quickstart – dvs installation, migrering och utbildning. Övriga insatser såsom integrationer, egenutvecklade rapporter, BI lösningar etc offereras separat. Debiteringsmodellen baseras per användare
Maximo som ITSM stöd Maximo är ett utmärkt ITSM stöd som (”Smart Cloud Control Desk”) Sigma kör Maximo sedan 2008 som stöd för ITAM och Service Management Sigma använder Service Provider for SCCD. Utrullningsprojekt pågår över Sigmagruppen.
ITIL – översiktlig (ej renlärig)
Hugo Pettersson, hugo.pettersson@sigma.se, 0705-324203