Barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Läsundervisning på modersmålet och andraspråket
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Varför är det bra med talböcker?
Bedömning av språk, läsning och skrivning
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
En sammanhållen etableringskedja
1 EiRA – svenskt bibliotekskonsortium för hälso- och sjukvård samt socialtjänst Monica Moberg 2012.
Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola
Parförhållande eller What’s in it for me?
Föräldramöte 30 oktober 2012 Välkomna.
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Möte med lokala läs- och språkutvecklare
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Lärandet i Nacka – mot nya höjder!. (Nya) Visioner och mål…… Vision - öppenhet o mångfald Värdering - människor kan o vill Världens bästa skola – för.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
SkolFam − Skolsatsning inom familjehemsvården
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Välkommen till Sunnanängs föräldramöte hösten 2014
Två bilder av Avaya användarförenings utveckling Bilderna är gjorda med hjälp av den statistik som finns arkiverad, därför saknas vissa år.
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Framgångsrik läs- och skrivundervisning en bro mellan teori och praktik Catharina Tjernberg Stockholm 13/ Lärarkonferens Dyslexiförbundet FMLS.
Kurs läs och skriv Återkoppling
Hur ser en god läs- och skrivutveckling ut?
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Välkommen till Skogskällan
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Välkommen till Lycksele!
Välkomna till Edboskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsarbete Spånga grundskola
Projekt ”TAKK för Språket”
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
Gå inte för fort fram! Anpassa till barnen.
ProViking Forskningsprogram inom Produktframtagning 1000 milj kr under – en satsning på svensk industri som stärker svenska samhället ® ProViking.
1 Ny redovisning av AKU fr o m oktober år Heltidsstuderande som sökt och kan arbeta räknas som arbetslösa.
Västerås, juni 2001 Huddinge, Karlstad, Mora, Sigtuna, Söderhamn, Uppsala, Västerås och Östhammar Arbete i blandade basgrupper med tio deltagare i varje.
Välkomna. Kvällens punkter: Vem skriver protokoll? Klassbloggen-webbstjärnan Webbprogram Läxor Nationella prov Vad vi arbetar med Pinglan Klassföräldrar/klassresa.
Våra grannspråk HUNDE I SNOR
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Läs- och skrivutredningskurs
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Tidig upptäckt – Tidiga insatser Umeå 28 april 2015
Välkommen Föräldramöte 1c
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Läs- och skrivkurs 7 oktober - engelska
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
… Vi är människokopior från samma fabriker Med normer och principer som ingen begriper Lyssnar efter ljud men allting bara piper Mitt hjärta pulserar tomma.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Dysleximässan 2016 Hur kan man mäta läs- och skrivutveckling? Karin Taube.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
2018 års bilaga blir eget avtal
Presentationens avskrift:

Barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling Kartläggnings- och observationsmaterial förskola-åk 5 För att kunna följa barns/elevers individuella språk- läs- och skrivutveckling är det även viktigt att använda uppföljningsmaterial t.ex God läsutveckling, God skrivutveckling, Nya Språket lyfter, IL-basis samt Flerspråkig kartläggning av avkodning och läsning. Förskola 1-5 förskoleklass åk 1 åk 2 åk 3 åk4 åk 5 TRAS Vilken bild är rätt? Läsförståelse November OBS! rev 2010 DLS Läsförståelse, Läshastighet, Ordförståelse, Rättstavning Oktober Läskedjor: Tecken ord- och meningskedjor, Sept/Okt Bornholmsmodellen - vägen till läsning September och April Fonem-grafem Aug DLS. Rev. 2013 Delprov: Samma ljud, Ordförståelse, Rättstavning April Språklig medvetenhet för förskolebarn 5-årsgrupp Augusti /September och April /Maj Fonolek November Morfologiskt diktamensprov. Sep/okt Ord och Bild. Bild och ord Maj. DLS bas år 1 April Läskedjor: Bokstavs och ordkedjor September Ord & Bild, Bild & Ord Maj Vilken bild är rätt? Läsförståelse November Nationella prov vt

Barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling Kartläggningsmaterial åk 6-9 För att kunna följa barns/elevers individuella språk- läs och skrivutveckling är det även viktigt att använda uppföljningsmaterial t.ex Språket på väg samt Flerspråkig kartläggning av avkodning och läsning. Åk 6 åk 7 åk 8 åk 9 Morfologiskt diktamensprov. oktober LS Läsförståelse 2 September MG-kedjor/Läskedjor September Nationella prov vt Nationella prov vt LS Läsförståelse 1 Okt

Referenser rev 2013-08-20 Allard, B., Rudqvist, M. & Sundblad, B.( 2001). Nya Lusboken, en bok om läsutveckling. Stockholm: Bonniers förlag. www.albertbonniersforlag.se Bøyesen, L. (svensk översättning 2013) Flerspråkig kartläggning av ankodning och läsning – ett kartläggningsmaterial. http://www.hioa.no/Om-HiOA/NAFO/Kartlegging-av-leseferdighet Espenakk, U & Frost, J m.fl. (2005). Tidig registrering av språkutveckling – TRAS. Herning, Danmark: Specialpedagogiskt förlag. www.spf-utbildning.com Frost, J. & Nielsen, J. (1996). IL-basis. Stockholm: Hogrefe Psykologiförlaget AB Herrström, M. (2004). Rotfrukter(Bok - CD). Gärsnäs: Ordfabriken. www.ordfabriken.se Jacobson, C. (2001). Läskedjor TM. Stockholm: Hogrefe Psykologiförlaget AB Johansson, M-G. ( 2007). Handbok till MG-kedjor Frösön: M-G Läs- och skrivkonsult. www.mglos.se Johansson, M-G. (2004). MG-kedjor. Frösön: M-G Läs- och skrivkonsult. www.mglos.se Johansson, M-G. (2004). LS - Reviderad. Stockholm: Hogrefe Psykologiförlaget AB Juhlander, P. & Olofsson, Å. (2008). Ord och Bild, Bild och Ord. Östersund: LPC Går ännu ej att köpa eftersom det pågår en ny normering. Kan distribueras genom Språkverkstaden. Järpsten, B. (2004). DLS TM bas. Stockholm: Hogrefe Psykologiförlaget AB Järpsten, B. & Taube, K.(rev. 2013). DLS TM år 2-3 . Stockholm: Hogrefe Psykologiförlaget AB Järpsten, B. & Taube, K. (1997). DLS TM år 4-6 . Stockholm: Hogrefe Psykologiförlaget AB Lagergren, C. & Larsson, A. (1997). Språklig medvetenhet hos förskolebarn. Umeå: Specialpedagogiska skolmyndigheten. http://www.spsm.se/Laromedel/Butiken_iFrame/ Lundberg, I. (2007). Bornholmsmodellen - vägen till läsning. Stockholm: Natur och Kultur. www.nok.se Lundberg, I. (2001). Kom och läs. Vilken bild är rätt? Stockholm: Natur och Kultur. www.nok.se Lundberg, I. (2008). God skrivutveckling. Stockholm: Natur och Kultur. www.nok.se Lundberg, I. & Herrlin, K. (2003). God läsutveckling. Stockholm: Natur och Kultur. www.nok.se Olofsson, Å.(1994). Fonolek. Bedömning av fonologisk medvetenhet. Östersund: LPC, Östersund. www.lpc.ostersund.se Skolverket, (2011). Nya språket lyfter; reviderad upplaga enligt Lgr 11. Stockholm: Skolverket. www.skolverket.se Skolverket (2012). Språket på väg. reviderad upplaga enligt Lgr 11 Stockholm: Skolverket. www.skolverket.se