Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket Samverkar med näringsliv, branschorganisationer, myndigheter med mera RÅDRUMMET
Konsumentvägledningen jobbar opartiskt, ger ”hjälp till självhjälp” kan vid behov medla i konsumenttvister ger råd om hur du kan gå vidare om en frivillig lösning inte kan nås
4217 ärenden 2013 (425 avvisade) Vanligaste ämnena: Telefoni, tv och internet Boende Fordon (Bedrägerier) RÅDRUMMET
Marknadskontroll 5 frågor om konsumenträtt 95 butiker 130 konsumenter Låg kännedom om rättigheterna RÅDRUMMET
Undervisning anpassas efter grupp och önskemål Allmän information Ska jobba i butik,, t ex florist, sporthandel It-inrikting, hemelektronik Hantverkare RÅDRUMMET
Några frågor ! Du har köpt en jacka som du har provat hemma och klippt bort prislappen på. Kan butiken vägra att ta tillbaka jackan om du går tillbaka till butiken nästa dag? RÅDRUMMET
Du har köpt en jacka som du har provat hemma och klippt bort prislappen på. Kan butiken vägra att ta tillbaka jackan om du går tillbaka till butiken nästa dag? Butiken bestämmer RÅDRUMMET
Jag fick ett presentkort i julklapp av mina föräldrar för två år sedan. Det enda datum som står är köpdatumet. Är det fortfarande giltigt? RÅDRUMMET
Jag fick ett presentkort i julklapp av mina föräldrar för två år sedan. Det enda datum som står är köpdatumet. Är det fortfarande giltigt? 10 år om det inte står någon giltighetstid. RÅDRUMMET
Hur lång tid har jag på mig att betala en faktura? RÅDRUMMET
Hur lång tid har jag på mig att betala en faktura? Om ni inte har gjort upp någon betalningstid ska du betala när säljaren begär det. Det finns ingen rättighet att man har 30 dagar på sig att betala en faktura. RÅDRUMMET
Priset på hyllan i butiken stämmer inte med priset som du slår in i kassan. Vilket pris ska kunden betala? RÅDRUMMET
Priset på hyllan i butiken stämmer inte med priset som du slår in i kassan. Vilket pris ska kunden betala? Bindande avtal träffas först vid kassan och kunden har alltid rätt att ångra sig innan betalning. RÅDRUMMET
En kund reklamerar sin trasiga mobil och den har varit inne på verkstad två gånger. Samma fel har visat sig för tredje gången. Vad gör du? RÅDRUMMET
En kund reklamerar sin trasiga mobil och den har varit inne på verkstad två gånger. Samma fel har visat sig för tredje gången. Vad gör du? Efter tre avhjälpningsförsök kan kunden häva köpet, dvs få pengarna tillbaka och lämna tillbaka sin mobil. Lagar man olika fel kan företaget få fler chanser. RÅDRUMMET
Några udda frågor genom åren… 120 m dörrkarm, godis o dricka Kan man bli betalningsansvarig för ett barn fött 1958? Kan du viga oss? Bantningsplåster RÅDRUMMET
Om du inte kan betala En skuld på 300 kr växer snabbt! Telefonfaktura 300 kr Påminnelse 60 kr Inkasso 180 kr Kronofogden 640 kr Indrivning 600 kr Skuld1780 kr Ränta tillkommer RÅDRUMMET