MIMA-gruppen Metrics In Medical Affairs Arbetsgrupp inom SSPM

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Livsverktyget Delrapport I "Deltagarnas behov av fortsatt stöd" Avrapportering till projektgruppen 14 Februari 2008.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
personalhandläggare, rekryterare, chefer, fackliga m fl.
Certifieringssystem för kvalitetsregister
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Välkommen till Ledardagen!
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS3 – LS4 Förbättringsteam.
Medibas – ett hälsobibliotek för primärvården
Process: Lönekriterier
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Hemuppgift LS2 Färdigställ hemuppgift från LS1
Patientsäkerhetskultur
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Marknadsföring och försäljning
Forsknings- och utbildningsstrategi
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Medarbetarundersökning
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
ARBETSGRUPP: MEDLEMSGRUPPEN Uppdragsbeskrivning Uppdaterad
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Läkarprogrammet, Uppsala universitet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Pensioner och försäkringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Ny källa – DHPC Direct Healthcare Professional Communication
Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Lön mm
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad blir vårt nästa steg?
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Riksföreningen för anestesi och intensivvård
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
LÖF Traumarevision Redovisning Värnamo.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Inkluderande rehabilitering
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Sammanfattning.
VAD ÄR CAMPUS VÄSTERVIK?
För få KOL patienter kommer på planerade besök efter exacerbationer - resultat från TIE-studien Lise-Lotte Sundgren1, Marieann Högman2, Andrei Malinovschi2,
Riksföreningen för anestesi och intensivvård
Utbildningsplan Lärandemål
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

MIMA-gruppen Metrics In Medical Affairs Arbetsgrupp inom SSPM Svenska Sällskapet för Pharmaceutical Medicine Peter Hovstadius, Pia Essén, Andreas Fasth, Gunbritt Lagerbäck

Metrics In Medical Affairs Syfte Definiera ett antal relevanta mål för anställda inom Medical Affairs; främst Medicinska Rådgivare. Dessa mål kan ses som en inspiration för att utforma mål i anslutning till aktuella arbetsbeskrivningar. Generellt bör dessa mål prioritera kvalitet framför kvantitet. Ett proaktivt förhållningssätt bör genomgående finnas med som en del av målens utvärdering.

Målområden Teamet KOL Studier Innovation Utbildning Compliance Medicinska frågor Finansiellt

KOL – Key Opinion Leader Riktlinjearbete – Förse författare/KOL med vetenskaplig info. Bekräftad kontakt med KOL med senast vetenskaplig uppdatering Uppdaterade riktlinjer enligt senaste kunskapen och produktprofil Expertgrupper Svar på fördefinierade vetenskapliga frågeställningar Kan utvärdera mötets kvalitet via enkät (externa deltagare) F2F möten HCP uppdaterad HCP presenterar, använder uppdaterad info efter mötet. Rising Stars Identifiera Rising Star Aktivitet med Rising Star

Utbildning - extern Presentationer Antal Utvärdering av kvalitet (intern feedback samt från deltagare/publik på innehåll/pedagogik) Hur mycket den efterfrågas Kurser Utvärdering av kvalitet Antal som söker nästa kurs Material som används på kursen skall vara uppdaterat Web Antal unika ”träffar” på hemsida Efterfrågan – antal medlemmar på tjänster som kräver registrering Nedladdat antal ”appar” Broschyrer Efterfrågan

Utbildning - intern Medicinsk Rådgivare bör ha ansvar för att regelbundet (kan anges som specificerad tidsperiod) anordna utbildningstillfällen för berörd personal Medicinsk Rådgivare bör proaktivt anordna utbildningar då nya viktiga data föreligger Kunskapstest kan utgöra grunden för utvärdering (en viss fördefinierad poängsumma)

Teamet Utvärdera feedback Kan göras med t.ex. 360 graders mätning (främst för chefer), Myers-Briggs Type Indicator, feedback från medarbetare Förändring utifrån tidigare feedback Proaktiv roll Drivande funktion (i stället för enbart rådgivande) Driva medicinska frågor Medicinsk och vetenskaplig integritet utvärderat genom medarbetarfeedback

Compliance PV Rapportera biverkningar (innehåll samt i enlighet med de tidsramar som är fastställda) Granska marknadsmaterial (annonser, roll-ups, kampanjer etc) Handläggning i enlighet med anvisade ledtider Ingen fällning i NBL/IGM av material som godkänts av Medicinsk Rådgivare SOP:ar/utbildningar Genomförda i tid samt implementerade Inga upprepade avvikelser Ledtider Motsvara kraven på ledtider hos företaget

Studier I de situationer där Medicinsk Rådgivare är aktivt delaktig i studieteamet målsättningar nedan appliceras enligt de riktlinjer som gäller klinisk forskning. Ledtider Följa tidsplanen. Tid från att landet erhållit sista regulatoriska dokumentet för ansökan till ”site ready” Enrollment Rätt antal patienter i rätt tid (Rekryterings prediktabilitet) Site selection Inkludera rätt antal sites Inkludera strategiskt viktiga sites (Andel sites vs planned sites ) Globala studier Lokalisering av x% globala studier i Sverige Antal erhållna studier / antal feasibilities Lokala studier Identifiera lokala behov och initiera studier från detta Inkludera strategiskt viktiga sites Publicera resultat (andel publicerade studier/totalt antal studier)

Innovation Samarbeta kring nya innovativa sätt att bedriva verksamheten. Antal nya förslag/processer Medicinsk Rådgivare varit bidragande till Föreslå nya produkter, utveckling av befintliga eller produktassocierade hjälpmedel

Medicinska frågor Definition Frågor med medicinska frågeställningar som kommer från sjukvården och hanteras av Medicinsk Rådgivare Metrics Antal besvarade frågor Handläggningstid: primär och final svarstid (medeltid årets frågor) Antal/andel frågor med svarstider på >2 dagar (primär/final)

Finansiellt Definition Mått på försäljning Metrics Gruppen anser att Medicinsk Rådgivare inte bör utvärderas på enskilda produkter, dock kan företagets sammantagna resultat reflekteras i årsutvärderingen.

Sammanfattning Teamet KOL Studier Innovation Utbildning Compliance Medicinska frågor Finansiellt