Neuropsykiatrisk funktionshinder

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Svårigheter i vardagen hos vuxna med ADHD
EN FÖRELÄSNING AV OCH MED NICKLAS LARSSON
Exemplet ADHD Gunvor Larsson Abbad Fil.Dr . Handikappvetenskap
Barnanpassad utredning
Tidsplanering Tidsplanering
Neuropsykiatriska tillstånd
22q11 deletionssyndrom hos vuxna - kognitiva och psykiska symtom Kunskapscentrum för ovanliga genetiska sjukdomar Informationsdag om 22q11 Rolf Luft.
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
bristande uppmärksamhet hyperaktivitet bristande impulskontroll
NEUROPSYKIATRISK COACH
JOHANNA BJÖRK
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Beroende och den växande hjärnan
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Mental träning Mål & Motivation
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Aspergers syndrom – Vad är det ?
Copingstrategier Strategier vi tillämpar för att bemästra de påfrestningar som drabbar oss.
Hantera en kronisk sjukdom
Psykiska funktionshinder ADHD
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Samsjuklighet Pascal Borgström, Marie Hagnell & Erling Thernström
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ADHD hos barn och ungdomar
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Karin Elardt leg psykolog Helén Kindvall kurator, leg psykoterapeut
Livsstil och återhämtning
Neuropsykiatriska utbildningsprojektet
Nationella riktlinjer för sjukskrivning vid depression Christina Spjut Luleå
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
Stora subtraktionstabellen
Vilka sjukdomar lider finländare av?
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Huvudsatser och bisatser
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Kognition och teknik Beata Terzis
Barn och stress.
Solveig Santanen Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden Solveig Santanen skolpsykolog
Bemötande och förhållningsätt
Barn och ungdomar med ADHD 1. Agenda 2 1. Diagnosen ADHD 2. Hur vanligt är det? 3. Vilka upptäcks? 4. Vad innebär svårigheterna? 5. Förklaringsmodeller.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Barn med ADHD kan uppfattas som: högljudda, störande, besvärliga eller bråkiga Pratar mycket Rastlös.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Anna Johnsson Leg. Sjukgymnast Skånes Onkologiska Klinik, Lund Fysisk aktivitet vid cancersjukdom.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet.
Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg.
Praktisk stressföreläsning
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykiskt funktionsnedsättning
Sandra Mulaomerovic Överläkare i psykiatri
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Föreningen kognitivt stöd
Funktionsvariationer
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS
Presentationens avskrift:

Neuropsykiatrisk funktionshinder Handlar om beteendeavvikelser som kan relateras till hjärnfunktionen beteendeavvikelserna börjar tidigt, ofta medfödda, långvariga och konstanta. Personer med NPF har vanligtvis ojämn begåvningsprofil Har ofta lägre funktionsnivå än det förväntas utifrån begåvningsnivån

Vanligt med perceptuella och motoriska avvikelser Ärftlighet De diagnoser som vanligen räknas till neuropsykiatriska funktionshinder är, ADHD, Autismspektrumstörning, Tourettes syndrom.

samsjuklighet Det är vanligt att personer med NPF hinder har andra diagnoser som OCD, dyslexi, ångest, depression...

Epidemiologi Flera studier bekräftar att ADHD förekommer hos 5-7 % av befolkningen.

ADHD 1- uppmärksamhetsstörning. 2- hyperaktivitet. 3- impulskontroll störning.

1- Ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolan eller i yrkeslivet. 2- Har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten över tid. 3- Verkar sällan lyssna på direkt tilltal. 4- Följer sällan instruktioner. 5- Har ofta svårt att planera, organisera, igångsätta, fullfölja och avsluta sina uppgifter (nedsatt exekutiva funktioner)

6- klarar bättre av lustfyllda aktiviteter, eller aktiviteter med hög tempo och/eller kontinuerlig feedback. 7- Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra monotona, icke stimulerande uppgifter, eller uppgifter som kräver mental uthållighet. 8- Tappar ofta/ eller förlägger viktiga saker, som nycklar, mobil, plånbok … ( nedsatt arbetsminne)

han/hon utsetts för mycket stimulus. Svårt att avskärma sig 9- Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli. Får kaos upplevelse när han/hon utsetts för mycket stimulus. Svårt att avskärma sig eller reglera inflöde av sinnesintryck. 10- Har ofta svårt att vara stilla med händer och fötter, eller har inre känsla av rastlöshet och oro. 11- Lämnar ofta sin plats i situationer där man förväntas sitta kvar en längre stund, svårt att sitta kvar vid matbordet efter att ha ätit klart.

12- Har ofta svårt att leka eller att utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla. 13- Verkar ofta vara på språng eller gå på ”högvarv”. Hos vuxna kan det handla om inre rastlöshet eller oförmåga att slappna av. 14- Pratar ofta överdrivet mycket.

15- Kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt. 16- har ofta svårt att vänta på sin tur, otålig. 17- Avbryter eller inkräktar ofta på andra. 18- det är ofta stor diskrepans mellan begåvningsnivån och funktionsnivån. 19 - svårt att organisera tiden, har dålig tidsuppfattning, ofta tids optimist

behandling Läkemedelsbehandling. Psykoedukativt. Pedagogiskt. Arbetsterapeutiskt.

Läkemedelsbehandling Centralstimulantia, metylfenidat, dextroamfetmin… Dopamin- och noradrenalin återupptagshämmare, atomoxefin, bupropion…

Effekter Ökad uppmärksamhet och impulskontroll. Förbättrad planerings- och inlärningsförmåga. Minskad rastlöshet, aggressivitet och stresskänslighet

Biverkningar Aptitförlust, magont, illamående. Huvudvärk, yrsel. insomningssvårigheter, känslomässig labilitet. Nedstämdhet, ökad ångest. Rastlöshet, aggressivitet, förvirring, irritabilitet, ryckningar (tics). Blodtrycksstegring, hjärtklappning,

Psykoedukativt Diagnosutbildning för att öka kunskap och medvetenhet om funktionshindret. Utbildningen ska riktas till funktionshindrade och dess sociala närverket.

Pedagogiskt Lära sig nya strategier för att övervinna svårigheterna. Hitta nya förhållningssätt genom ökad medvetenhet och kunskap om funktionshindret.

Arbetsterapeutiskt Hitta praktiska lösningar på vissa svårigheter. kognitiva hjälpmedel.