SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turiståret 2010 The Tourist Year in Sweden 2010 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
För att göra avklippta hörn på en bild använder man sig av verktyget Picture Shape. Detta verktyg hittar du under fliken Picture Tools (som du får upp.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
CGI spås komma ersätta gråjärn i kommersiella fordon 2007… Klicka för att fortsätta…
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Mellanblå fält till höger: Plats för bild – foto, diagram, film, andra illustrationer Comparison of some instruments and methods for determination of sunshine.
Digital exclusion Olle Findahl Stockholm.SE April
© Apoteket AB Sidhuvud med plats för gemensamt namn för OH-serien Sidhuvud med plats för Enhet / Utförare – Internt Swedish community pharmacy classification.
All the small things Massor av små tips och tricks för BizTalk-utvecklaren Mikael Sand
Aims and outcomes Levnadsvillkor, attityder, värderingar och traditioner samt sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar.
Kom och utveckla din syn på ledarskap!. Hur möter du de nya kraven på dig som ledare, säljare och i serviceyrken? Välkommen till frukostmöte om LUCK-konceptet.
Korta fakta om Sambiblioteket
EUCEN European University Continuing Education Network -En internationell organisation med 212 medlemsuniversitet från 40 länder -EUCEN grundades 1991.
Fråga 71 Hål är minoritetsbärare i ett n-typ kisel lager. Hålen injeceras från en sida och diffunderar in i n-typ lagret och en koncentrationsprofil upprättshåls.
Vägledningscentrum Career guidance centre
Workshop 7 mars 2013 Välkomna Dagens tema: Crowdsourcing Dagens talare 7/3/13 Behovsdriven utveckling i praktiken 1.
School of Electrical Engineering Education/Utbildning.
Utflykt till Järna och utbyte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 6 maj 2011 Hållbar Utveckling B.
Utflykt till Järna och möte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 19 Mars 2010 Hållbar Utveckling B och VVV.
Microsoft Office SharePoint Server 2007 – del 1 Pontus Haglund Mid Market Solutions Specialist Microsoft AB.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Atlantis - Joint Bachelor/Masters Degree Peter Gustavsson.
ÅF Group Viktor Svensson, IR November ÅF in a Global World employees, 23 countries Own offices / Subsidiaries / Branch Offices.
Welcome to Enköping The most central town in Sweden.
Welcome to Gävle! Bild: Albin Bogren / BARINGO. Education is the key to employment and increased choices in life.
Stora additionstabellen
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 05Oct10, PT Sommarturismen 2013 The Summer Tourism in Sweden 2013 Inkvarteringsstatistik/Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turiståret 2012 The Tourist Year in Sweden 2012 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Information och inspiration för service i gles- och landsbygder februari 2012.
The Swedish Travel Card
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2014 The Summer Tourism in Sweden 2014 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
Adult education in Sweden is extensive and has a long tradition. Adult education exists in many different forms and is organized by many different operators,
Årsbokslut för svensk turism 2013
Peace Through Service is RI theme Sakuji Tanaka RI President In Rotary, our business is not profit. Our business is peace. Our reward is not money,
Workshop 4 Framgångsrika Föredömen Lean Forum Konferens 8 oktober 2009 Anette Kinde.
Hållbara produktions- och konsumtionsmönster inom jordbrukssektorn - trots vattenbrist? ökning av vattenproduktiviteten handel med “virtuellt vatten” förändring.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Esbri seminar – Estrad Attitudes and role models Promoting women´s entrepreneurship November 16, 2009.
LvWSthlm1 Svensk Neuropediatrisk Förening Vidareutbildningsdagar 13-14, 2005 VÅRDPROGRAM EN RÄDDARE I NÖDEN eller SLUTET PÅ INDIVIDUELL KLINISK.
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
Skills for Growth An Introduction Nils Karlson, Associate Professor CEO The RATIO Institute
Swedish ports A linchpin in Swedish industry. 95% of Swedish foreign trade is transported through a port.
Does treatment for hypertension protect against retinopathy?
Close to Karlsson in Falkenberg 4 camps á 20 days Possibilities for long time stay International players in the age of years old One camp for younger.
NORSTAT SVERIGE Frimis, 22/ Henrik Kronberg.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Global Biodiversity Information Facility GLOBAL BIODIVERSITY INFORMATION FACILITY Oslo, 25 september GBIF- en nyckel till.
Data from2003/BS Using stroke registers for research: Example from RIKS stroke in Sweden.
Avdelningen för IT och inköp, Uppsala universitet TREF-punkt Visby maj 2009 Anna Åhnberg, projektledare Svante Svedin, innehåll/webbplats.
FIRMA OCH VARUMÄRKESENKÄT Näringslivets syn på firma och varumärken Industry’s view of trade names and trademarks.
Western Sahara and Exploitation of Natural Resources
Att bygga ett varumärke med själ och hjärta Viktor Sylvan
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2014 The Tourism Year in Sweden 2014 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
CHI-TSONG CHEN KAPITEL 2- Systems Kortfattade läsanvisningar Läs hela kapitlet utom 2.9 och 2.10.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2014 The Summer Tourism in Sweden 2014 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Continuing the work with scb.se.
Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Vattenfalls Idrotts- & Fritidsförbund
Eunis Research and Analysis Initiative
Titel på projektet Title of the project
Presentationens avskrift:

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turiståret 2010 The Tourist Year in Sweden 2010 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source: Tillväxtverket & SCB/Statistics Sweden Preliminära data för 2010/Provisional data for feb 2011

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT • totalt antal gästnätter/total no. of nights spent • +3,0% total ökning från 2009/total increase from 2009 • +2,7% ökning av svenska/inhemska nätter/increase of domestic nights • +4,1% ökning av utländska/inkommande nätter/increase of intl. nights • +5,1% ökning av nordiska nätter/increase of Nordic nights* • +0,7% ökning av europeiska nätter/increase of European nights** • +15,4% ökning av utom-europeiska nätter/increase of nights from outside Europe *excl. Sweden **excl. Nordic countries Vid publicering av data ange alltid källan/Do quote us, but please state the source Volymer/gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och privat förmedlade stugor och lägenheter (SoL) under 2010 Volumes/nights spent at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping and Commercially arranged rentals in private cottages and apartments (SoL) 2010 Tab. 1 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT • 17,9 miljarder SEK i totala logiintäkter (plus 7,7% i löpande priser) /total revenue from accommodation in billion SEK • 16,7 miljarder SEK i logiintäkter på hotell (plus 8,4% i löpande priser) /revenue from accommodation at Hotels in billion SEK • Störst ökning av logiintäkter i Stockholms län, plus 653 miljoner SEK (plus 11,1% i löpande priser) /largest accommodation revenue increase in Stockholm County • Störst procentuell ökning av logiintäkter i Uppsala län, plus 13,6% (löpande priser) /largest accommodation revenue increase in percent in Uppsala County Vid publicering av data ange alltid källan/Do quote us, but please state the source Logiintäkter på hotell, stugbyar och vandrarhem under 2010 Accommodation revenue at Hotels, Holiday villages and Youth hostels in Sweden during 2010 Tab. 2 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT • +2,2% ökning av totalt antal disponibla rum från 2009 /increase of total no. of available rooms from 2009 • +5,9% ökning av totalt antal belagda (sålda) rum från 2009 /increase of total no. of occupied (sold) rooms from 2009 • +11,0% ökning av logiintäkt per disponibelt rum från 2009 /increase of revenue per available room from 2009 • +2,0% ökning av logiintäkt per belagt (sålt) rum från 2009 /increase of revenue per occupied (sold) room from 2009 • +5,4% ökning av totalt antal gästnätter på hotell från 2009 /increase of total no. of nights spent at Hotels from 2009 Vid publicering av data ange alltid källan/Do quote us, but please state the source Kapacitet, beläggning, logiintäkt & gästnätter på hotell under 2010 Capacity, occupancy, accommodation revenue and nights spent at Hotels in Sweden during 2010 Tab. 3 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Totalt volymer/gästnätter (tusental) på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och SoL* Total volumes/nights spent (.000) at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping and SoL* in Sweden * SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 1 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Totala volymer/gästnätter (tusental) månad för månad på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och SoL* Total volumes/nights spent (.000) month by month at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping and SoL* in Sweden * SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 2 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Volymer/gästnätter (tusental) från de tio största utlandsmarknaderna på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och SoL* 2010 (% från 2009) Volumes/nights spent (.000) from the ten largest foreign markets at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping and SoL* in Sweden 2010, with change from 2009 * SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. +10% +1,4% +1% -4,1% +0,3% +5,3% +14,1% +5,9% -6,1% +16,2% Fig. 3 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Utveckling av volymer/gästnätter (tusental) från de åtta största utlandsmarknaderna på hotell, stugbyar och vandrarhem Development of volumes/nights spent (.000) from the eight largest foreign markets at Hotels, Holiday villages and Youth hostels in Sweden Fig. 4 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Volymer/gästnätter (tusental) från utländska marknadsområden på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och SoL* Volumes/nights spent (.000) from foreign market areas at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping and SoL* in Sweden * SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 5 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB +0,7% -2,1% +12,2% +5,1% -4,0% +15,4%

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Utländska volymer/gästnätter (tusental) månad för månad på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och SoL* Foreign volumes/nights spent (.000) month by month at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping and SoL* in Sweden * SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 6 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Utländska volymer/gästnätter (tusental) i de tio största regionerna på hotell stugbyar, vandrarhem, camping och SoL* 2010, med förändring från 2009 Foreign volumes/nights spent (.000) in the ten largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping and SoL* 2010, with change from 2009 * SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 7 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB +5,2% +4,7% +3,9% +6,8% +9,8% -4,5% +14,3% -10,9% +8,8% -3,2%

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Fig. 8 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB Utländska volymer/gästnätters andel av totalt antal gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och SoL* i Sverige (procent) Share of foreign volumes/nights spent of total nights spent at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping and SoL* i Sweden (percent) * SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Inhemska volymer/gästnätter (tusental) månad för månad på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och SoL* Domestic volumes/nights spent (.000) month by month at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping and SoL* in Sweden * SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 9 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Totala volymer/gästnätter (tusental) i de fem största regionerna i Sverige på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och SoL* Total volumes/nights spent (.000) in the five largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping and SoL* * SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 10 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB +6,8% +2,5% -0,7% -7,6%

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Fig. 11 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB Fördelning av totala volymer/gästnätter (procent) per anläggningstyp på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och SoL* under 2010 Total volumes/nights spent (percent) by type of establishment in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping and SoL* during 2010 * SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Utveckling av totala volymer/gästnätter (tusental) per anläggningstyp på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och SoL* Development of total volumes/nights spent (.000) by type of establishment in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping and SoL* * SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 12 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB +5,4% 0% +2,8% +1,0% +0,3% +5,5% +4,8% -4,8% +1,5%

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Logiintäkter (miljoner SEK i löpande priser) i de fem största regionerna i Sverige på hotell, stugbyar och vandrarhem Total accommodation revenue ( SEK in current prices) in the five largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages and Youth hostels Fig. 13 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Logiintäkter (miljoner SEK i löpande priser) i de fem största regionerna i Sverige på hotell, stugbyar och vandrarhem Total accommodation revenue ( SEK in current prices) in the five largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages and Youth hostels Fig. 14 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Fördelning av volymer/gästnätter och logiintäkter per anläggningstyp på hotell, stugbyar och vandrarhem under 2010 Volumes/nights spent and accommodation revenue by type of establishment at Hotels, Holiday villages and Youth hostels in Sweden 2010 Fig. 15 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Index för utveckling av logiintäkter (löpande priser) och volymer/gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem Index for development of accommodation revenue (current prices) and volumes/nights spent at Hotels, Holiday villages and Youth hostels in Sweden Fig. 16 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB Index 2002=1

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Fig. 17 Källa/Source: Tillvaxtverket/SCB, UNWTO Index 1991=1 Index för internationella ankomster i världen och i Europa med övernattning (UNWTO) och utländska volymer/gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem i Sverige (Tillväxtverket/SCB) Index for development of International Tourist Arrivals in the World and Europe and foreign volumes/nights spent in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Inkommande turism i Norden (utländska gästnätter på hotell) marknadsandel av totalvolym i procent, jan till nov Incoming tourism in the Nordic countries (foreign nights spent at hotels) market share of the total volume in percent, Jan to Nov Fig. 18 Källa/Source: Ylkanen/VF, Tillvaxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Tillväxtverket sprider kunskap om turismens utveckling Tillväxtverket är ansvarig myndighet för turism och besöksnäringsfrågor och utvecklar näringspolitiska insatser för främjande av turistföretagande och entreprenörskap. Tillväxtverket är också ansvarig myndighet för den officiella turiststatistiken och har som uppgift att ta fram och sprida kunskap om turismens utveckling och effekter på näringslivet i Sverige. Du hittar mer fakta om turismens utveckling på Tillväxtverkets webbplats under rubriken Fakta och statistik

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT Inkvarteringsstatistiken produceras på Tillväxtverkets uppdrag av Statistiska centralbyrån (SCB). Statistiken omfattar boende på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och privat förmedlade stugor och lägenheter (SoL). Den visar bland annat antal gästnätter, gästens nationalitet, genomsnittlig rumsintäkt, beläggningsgrad och utveckling i olika delar av Sverige. Varje månad lämnar över anläggningar data. Statistiken återrapporteras till dem som lämnat uppgifter, men många fler är beroende av turiststatistiken för att ha goda beslutsunderlag. Såväl beslutsfattare, myndigeter, enskilda näringsidkare, turistorganisationer, turistkonsulter som utredningsinstitut använder statistiken för egna analyser. Statistiken publiceras varje månad på Tillväxtverkets och på SCB:s webbplatser: under rubriken Fakta och statistik samt på Vid publicering av data ange alltid Tillväxtverket/SCB som källa Fakta om inkvarteringsstatistiken

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT The Swedish Agency for Economic and Regional Growth, Tillväxtverket, promotes enterprise and entrepreneurship within travel and tourism. The Agency is also responsible for tourism statistics, and the collection and dissemination of knowledge about the development of tourism in Sweden. More information about the tourism development in Sweden can be found on the Agency’s website: under the heading English pages. The Swedish Agency for Economic and Regional Growth provides knowledge about the tourism development in Sweden

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 03feb2011, PT The accommodation statistics is produced by Statistics Sweden (SCB) on behalf of the Swedish Agency for Economic and Regional Growth. The statistics include number of nights spent, nationalities of guests, occupancy rates and trends in various regions of Sweden. About establishments report data every month. The statistics is reported back to the establishments, but many more depend on data for making good decisions. Authorities, the business community, tourism bodies, tourism consultants and research institutes often use the statistics to analyze the development. The accommodation statistics is published every month on our website: under the heading English pages and on the website of Statistics Sweden: Facts about the accommodation statistics