Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen Reflex Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen 2004-01-01 - 2005-06-30
”CFL:s huvudsakliga intresse i projektet ligger i de erfarenheter man kommer att vinna kring regional samverkan för att uppnå gemensamt kursutbud”
CFL Nationellt centrum för flexibelt lärande har till uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera utvecklingen av flexibelt lärande inom vuxenutbildning, folkbildning och arbetsliv.
Genom att … Ge information och rådgivning för att öka kunskapen hos olika utbildningsanordnare om läromedel, arbetssätt och metoder. Stödja en höjning av den pedagogiska och metodiska nivån när det gäller personal, material och teknik. Stödja utvecklingsprojekt ekonomiskt eller på annat sätt. Arbeta med spridning av svensk och internationell utveckling och forskning.
Reflex – mål/syfte Erbjuda bättre och mer flexibla lösningar för vuxnas lärande Öka förutsättningarna för tillväxt Skapa nya nätverk och mötesplatser Utgöra en länk i utvecklingen av samarbetet kring flexibelt lärande för vuxna ……i Göteborgsregionen
Pedagogiskt/didaktiskt/metodiskt utvecklingsarbete Utveckling mot flexibla undervisningsformer Distansutbildningsmetodik Kompetensutveckling av lokala handledare Fortbildning för utveckling av flexibla kurser
Praktiskt/tekniskt utvecklingsarbete Utveckling av vägledningsfunktioner Teknikutveckling – personalutbildning Fortbildning kring teknisk och pedagogisk beställarkompetens Skapa strategier kring möjliga gemensamma lösningar
Erfarenhetsutbyte i olika former, nationellt och internationellt Seminarier Studiebesök hos aktörer på området
Skapa nya nätverk utvecklingsledare/skolledare undervisande personal studerande samråd mellan GR-kommunerna och arbetslivet samarbete med RVC (regionalt valideringscentrum) där arbetslivets olika intressenter är representerade samarbete med andra regioner
Utveckla arbetet i befintliga nätverk Skapa rutiner för beslut om utbudet av utbildningar/kurser (kommunplacering, utbildningens benämning, starttid, längd, antal platser, kostnad per plats och ekonomisk brytpunkt) Utveckla arbetet i aktuella GR-nätverk Skapa rutiner för ekonomihantering
Förväntade effekter På ett bättre sätt tillgodose invånarnas varierande behov av kompetensutveckling Ökad kompetens hos invånarna Utvecklad infrastruktur för vuxnas lärande Större samsyn kring infrastruktur för vuxnas lärande Bättre samspel mellan aktörer i regionens infrastruktur för vuxnas utbildning och lärande
Förväntade effekter Ökat utbud i antal och form av tillväxtskapande vuxenutbildningar Ökad kompetens och flexibilitet hos utbildningsanordnarna På ett bättre sätt tillgodose arbetslivets behov av relevant utbildad arbetskraft Ökad medvetenhet om vuxenutbildnings roll som tillväxtskapande faktor
Projektledning Kontaktperson för projektet Peter Holmström, GR Projektledare Monica Sandorf, GR Biträdande projektledare Helena Jonsson, GR Resurspersoner Ann Kjellgren, Partille Lars Kastö, Stenungsund
Aktiviteter Kartläggning Projektplan Budget Referensgrupp - nätverk Olika perspektiv
Aktiviteter Marknadsföring Samarbete med olika aktörer inleds Fortbildning Teknik för samarbete Utvärderingsplan