Kommunikation och marknadsföring i Heureka 29.4.2010 Lea Tuuli Kommunikationsdirektör.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Advertisements

Välkomna på information om gymnasievalet!
Tidsplan för införande av MiFID i Sverige
Pedagogisk verksamhetsidé
1 Återbetalning av svenskt studiemedel från låntagare i utlandet Nordisk konferens juni 2012.
• Partävling valfri dag 3-19 juni • Paret = junior + senior • Senioren: antingen 20 år äldre och/eller biologisk/adoptivförälder • Minst en spelare.
Page 1 © Inter IKEA Systems B.V Hej!. Page 2 © Inter IKEA Systems B.V :
Skellefteå Lars Miguel Utsi Projektledare Indigee Urfolksrådgivare Internationella Barentssekretariatet Kirkenes, Norge.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Projekt Samordning Bredband: Status strategi
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Projektföljeforskning
Föräldramöte 30 oktober 2012 Välkomna.
Aktivitetsrapporter – Hur går det?
En organisations mediehantering vid förtroendekris
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Barnens Polarbibliotek ”Här får barnen göra sin röst hörd!”
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Korpen på jobbet Vi gör det enkelt för arbetsplatser att sporta och ha kul tillsammans!
Anna Wikholm Kjellberg
ATT SÖKA PROJEKT. VI BÖRJAR MED NÅGRA EXEMPEL Projekt: Stärka regionförbundet och lokalföreningen Projektbeskrivning: Fler ideella Vi vill ha in fler.
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Europaåret för frivilligarbete 2011 ”Gör skillnad - engagera dig!” 1.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Föreläsning Sandvika
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Koh-I-Noor Berg av ljus
Klientinventering inom hemvården Päivi Tossavainen Raija Kuronen
Systematiskt kvalitetsarbete
2015.
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
Kvalitetsarbete Spånga grundskola
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp - Skapa och utveckla kulturella mötesplatser! Det här vill vi utveckla tillsammans! 29 november.
Utvärdering ledning, organisation, samverkan, ekonomi mm
Jubileumsutställning 2012, Luckorna. Utställningen om Luckorna - omfattning och utseende Tillsammans med Svenska centralarkivet skapar Luckorna en utställning.
KALENTERI LUOKAN SEINÄLLE
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Skolverkets informationsdatabas. Skolverkets informationsdatabas Databasens funktioner: -Kontrollera tidigare utbetalningar -Registrera beviljanden -Skapa.
MånadLön1Lön2BruttoNettoSkattesats30% Januari ,00 kr10 100,00 kr ,00 kr ,00 kr Februari ,00 kr 900,00 kr ,00 kr 9 030,00.
Arbetsmarknadsläget 10 juli 2009 Regionutvecklingssekretariatet Analys och uppföljning.
Arbetsmarknadsläget 22 september 2009 Regionutvecklingssekretariatet Analys och uppföljning.
Varför kallas det världskrig?
Finska vinterkriget.
Familjecentraler Uppsala län
Familjecentraler Uppsala län
Kontinuerligåterkoppling och handledning för pedagogerna under året
Februari Januari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
Marknadsföring FÖRETAG Ny hemsida smartboard.se
Läkemedelsdagen 2018 Tema rationell läkemedelsbehandling År 2018 ordnas Läkemedelsdagen som en del av en omfattande kommunikationskampanj för genomförandeprogrammet.
Lönebildning Vård & bildning
Deweygrupp 6 december 2017.
Årshjul scoutkåren xxx
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
Personalstatistik Område Skola
Systematiskt kvalitetsarbete
Kalenderhjul Handbollsledare/Tränare
Personalstatistik Område Förskola
Årshjul för revisionen Landskrona kommun
Det pedagogiska året December November Januari Oktober Februari
Presentationens avskrift:

Kommunikation och marknadsföring i Heureka Lea Tuuli Kommunikationsdirektör

Kommunikationsavdelningen består av: Marknadsföring Kundservice Vattenfall Planetarium

Marknadsföringsstrategi Ge alltid en orsak att komma igen! Heurekas marknadsföringselement: Temporära utställningar : Mord i Heureka Vetenskap förändrar världen Vattenfall Planetarium: Svarta hål Vägen till stjärnorna Kaluaka’hina (speciellt för småbarnsfamiljer) Huvudutställningen och vetenskapsparken Galilei (öppen ) Fortgående programverksamhet; föreläsningar, temaveckor, specialevenemang o.d

Hur har vi tänkt det? För vart och ett element behövs: -inledning = lansering -påminnelse = fortsatt reklam i olika och varierande medier -webbsidorna - presskonferens och meddelanden, fotobank

Och vad annat behövs… Heureka är öppet 362 dagar per år => besökare behövs varje dag  Marknadsföring och PR skall göras också säsongvis: Vintersmester för finska skolbarn (8-10) Sommarsemester (26-31) Höstloven (41-43) Julloven (52-1) Ryska och estniska semesterveckor

Vilka åtgärder? -TV-kampanjer (Mord i Heureka, februari, Vetenskap på ett klot, Mord i Heureka, Kaluaka’hina, juni-juli, Mord i Heureka, Kaluaka’hina, december- januari) -Radiokampanjer (kommersiell radiokanal SuomiPOP, årsavtal), Mord i Heureka, februari-mars, Vetenskap förändrar världen, april-juni, sommar i Heureka, juni-augusti... -Annonsering -Mässor, work-shops, turnéer, enskilda evenemang: i Finland, Estland, andra baltiska länder, Ryssland, Sverige, Polen… -Broschyrer: finska-svenska-engelska, ryska-estniska-engelska, st./år -Annonsering utomhus: jättetavlor, lakan i bron, Abbribus-tavlor mm. -gemensamma projekt med andra attraktioner inom huvudstadsregionen -Internetsidorna Facebook, You Tube, viktiga portalerwww.heureka.fi

Resurser i kommunikations- avdelningen Marknadsföring Personal: 5 + 1= Marknadsföringschef Marknadsföringsplanerare Försäljningssereterare Specialplanerare, heureka.fi Växel Kommunikationsdirektör Budgetresurser: € - operationellt € - totalt

Kundservice Personal: Biljettförsäljning 1, Kundservice/vaktmästare 3, Deltidsarbetare (pool) Kundbetjäningschef Budgetresurser: €, totalt

Vattenfall Planetarium Personal: AV-tekniker (3), planetarieoperatörer (2) Plus deltidsoperatörer (pool) Teaterchef Budgetresurser: €