Friday, August 26, 2005 “Att skapa reseanledningar som utvecklar destinationer och ger bestående arbetstillfällen” Holiday Club & Åre som exempel Mats Svensson VD Holiday Club Sweden AB
Friday, August 26, 2005 Bakgrund Åre var större som barmarksdestination än vinter dest fram till Låg produktutveckling barmark jämfört vinter. Många marknads/förpacknings försök har gjorts för barmarksäsongen utan bestående resultat. Snabbare liftar ger kortare och tid i backen. Gästerna saknade mest Bad, bad, bad, bowling Arena för möten mellan människor Alla klassiska utmaningar för glesbygd och säsongsdestinationer.
Friday, August 26, 2005 Vision 2011; Skapad av Åre kommun, SkiStar, Åreföretagarna, (HC) Europas mest attraktiva vinterdestination, dit människor alltid längtar och ständigt återkommer. 50% fler gäster på 10 år 50% av öknigen på barmarksäsongen 50% på vintern.
Friday, August 26, 2005 Vision – 800 miljoner i omsättningsökning Ytterligare 20 tågavgångar per vecka 4 rotationer med flyg per vecka bäddar 5 st sexstolliftar, backar och snösystem 600 stolar i backrestauranger (3-5 st) 1900 stolar övr restauranger (10-16 st) 1600 nattklubbs platser (2-3 st) Total investeringssumma milj milj
Friday, August 26, 2005 Vision nya arbetstillfällen 1000 nya kommuninnevånare 26 miljoner i nya skatteintäkter 200 – 300 nya bostäder 3000 – 4000 kvm butiker dagis, skolor 15 miljoner i nya p platser, vägar, vatten, avlopp
Friday, August 26, 2005 Vinter med skidåkning och varumärket Åre som reseanledning Kultu r Inomhussport Skoter Äventy r Shoppin g Nöje n Konferens Bad och bastu Sevärdheter Hundspann Ridnin g Bild 2: Destinationen Åre Fem Byar vinter Källa: Egen
Friday, August 26, 2005 Barmark reseanledning saknades! BadRidnin g SkärmflygVandring Evenemang Fiske MTB Golf Forsränning Shopping Kultur Sevärdheter
Friday, August 26, 2005 Core business Hotels Waterparks Timeshare Support business Holiday Club Concept areas Spa, health Treatments ConferenceActivities Restaurants Events, entertainment
Friday, August 26, 2005 Finansiering fas 1 Åre kommun 58 Nutek60 EU28 Åreföretagarna 5 Holiday Club 249 HC TS70 Totalt % finansieringshjälp
Friday, August 26, 2005 Total finansieringsbild Offentligt 151 milj Privat HC 814 milj Tot 965 milj 16% I finasieringshjälp
Effekter för Holiday Club Åre Utfall första året 175 milj i omsättning 79 % beläggning 365 dgr öppet Fler och nöjdare gäster sommar än vinter hotel gästnätter badgäster 350 ägar familjer andelslägenheter 40 olika nationaliteter Fas 2 genomförd Ytterligare 40 milj investering i 48 nya hotellrum Ytterligare 43 milj investering i 26 nya andelslägenheter
Effekter för destination Åre Skistar liftar ökad omsättning 65 % barmark. Restauranger / affärer stark omsättningsökning, vissa med %, barmark. Aktivitetsbolag ökat antal uthyrning cyklar och utfärder Mix Megapol arena en förutsättning för året-runt evenemang 155 dagar bokat för events Turistbyrån ökad besökstrafik med +60% nya skiddagar ( ) 23% fler gäster vinter 36% barmarksäsongen
Positiva effekter för Åre kommun Utfall per maj 2006Vision 2011 innevånare ” ”+ 370 (1.000) 11 milj i ökade skatteintäkter (26) 3 milj i förbättrad ek i Åre Hus 3oo nya årsverken, 215 enbart på Holiday Club. (800) Minskande arbetslöshet för första gången på 15 år. 80 nya lägenheter 50 tomter ( ) kvm butiker (6.000)
180 milj i bidrag Nutek, EU, Åre kommun = 7,8 %
Friday, August 26, 2005 Varför ”riska” i besöksnäringen ? Näring med över 50 år av obruten tillväxt! Skapar alltid flest arbetstillfällen, ”sanningens ögonblick”! Skapar störst inducerade effekter! Små skal fördelar avseende struktur! Få investeringar lönar sig att flytta!
Friday, August 26, 2005 Varför investera i reseanledningar ? Investeringar i reseanledningen är det som kan förändra resemönster; Är attraktionen värt ett; Stopp? Omväg? Resa? Själva resanledningen är inte alltid tillräckligt lönsam för att genomföras på egna meriter vid ett givet tillfälle. Några exempel; Rogner Bad Blomau Berdie Terme Liseberg Ölands skördefest
Hur bör offentliga medel investeras? Besöksnäringen en strategisk och politisk angelägenhet Fokusera och kraftsamla Utvalda destinationer. Reseanledningarna. Även lönsamma företag, stiftelser, org. Kommunikationer, lågprisflyg, tåg, vägar. Pris. Säljinsats står i relation till resultat.