Friday, August 26, 2005 “Att skapa reseanledningar som utvecklar destinationer och ger bestående arbetstillfällen” Holiday Club & Åre som exempel Mats.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Advertisements

Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Geografi Henrik Carlsson.
Människorna i världen Var bor det flest människor?
Jämtlands län invånare km2 2,6 invånare per km2
Jaktens värde och rovdjuren
Siffror om jämställdhet
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Ekonomisk bedömning av energirelaterade åtgärder
Plan- Bygg och Bostadsdagar november 2012
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
ERBJUDER! bostäder 60-talet lokaler 900 garage och bilplatser
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
PostGirots Idrottsklubb PGIK
Kundundersökning mars 2010
©SEE Cooling AB.
Strama Skåne Antibiotika öppen vård Skåne 2010 Förskrivare, typ av antibiotika, antibiotika vid luftvägsinfektion, antibiotika vid urinvägsinfektion, antibiotika.
Microsoft i offentlig sektor
Räkenskapsanalys Teoriboken: block 5
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Den ljusnande framtid är vård
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Enkel turismkunskap.
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Seminarium Arbetsmarknadspolitik för utveckling och välfärd Palaestra nedre, Universitetsplatsen i Lund Arbetsmarknadspolitik för utveckling.
Sorsele Kommun - Suorssá Gielda.. Först några siffror innevånare på 7 957,64 km²yta. (En yta lika stor som Uppsala län) bodde drygt 4300.
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Bild 1 Exponeringsbord, 2st 500kr/st. Bild 2 Urnor (120cm höga)4st 1200kr/st eller alla för 4000kr.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Resebarometern 2011 KRONOBERGS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (39%) 2. Göteborg (28%) 3. Malmö.
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Q4 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Ekoturism ett mer miljöanpassat resande eller.. ? Per Jiborn Svenska Ekoturimsföreningen.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
När min dotter Christina föddes år 1971 fanns det 24 personer i yrkesverksam ålder per 80-åring och äldre. 1.
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
Confidentiality notice / Copyright notice Siemens Wind Power.
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Q3 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Green citizens - Åbo 2011 Individuell mätning av el, kallt vatten och varmt vatten i AB Bostadens lägenheter Projektledare Harry Jonsson Inom ramen för.
Greppa Näringen Vad är Greppa Näringen? Greppa Näringen erbjuder kostnadsfri rådgivning som både lantbrukare och miljön tjänar på. Målen är: › minskade.
Resebarometern 2011 ÖSTERGÖTLANDS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (33 %) 2. Göteborg (31 %)
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Uppföljning av Vision Målområden Unika upplevelser – året runt! Utförare: Skistar – Holiday Club Ansvar för miljön Utförare: Åre kommun Ett gränslöst.
AFFÄRSPLAN Sjögärde GK Sammanfattning affärsplan (sid 3) - Affärsidé (sid 4) - Omvärldsbevakning (sid 5-11) - Strategier, fokusområden (sid.
Gästnätter Åre – helår hotell, stugby, förmedlat boende. (
Presentationens avskrift:

Friday, August 26, 2005 “Att skapa reseanledningar som utvecklar destinationer och ger bestående arbetstillfällen” Holiday Club & Åre som exempel Mats Svensson VD Holiday Club Sweden AB

Friday, August 26, 2005 Bakgrund Åre var större som barmarksdestination än vinter dest fram till Låg produktutveckling barmark jämfört vinter. Många marknads/förpacknings försök har gjorts för barmarksäsongen utan bestående resultat. Snabbare liftar ger kortare och tid i backen. Gästerna saknade mest Bad, bad, bad, bowling Arena för möten mellan människor Alla klassiska utmaningar för glesbygd och säsongsdestinationer.

Friday, August 26, 2005 Vision 2011; Skapad av Åre kommun, SkiStar, Åreföretagarna, (HC) Europas mest attraktiva vinterdestination, dit människor alltid längtar och ständigt återkommer. 50% fler gäster på 10 år 50% av öknigen på barmarksäsongen 50% på vintern.

Friday, August 26, 2005 Vision – 800 miljoner i omsättningsökning Ytterligare 20 tågavgångar per vecka 4 rotationer med flyg per vecka bäddar 5 st sexstolliftar, backar och snösystem 600 stolar i backrestauranger (3-5 st) 1900 stolar övr restauranger (10-16 st) 1600 nattklubbs platser (2-3 st) Total investeringssumma milj milj

Friday, August 26, 2005 Vision nya arbetstillfällen 1000 nya kommuninnevånare 26 miljoner i nya skatteintäkter 200 – 300 nya bostäder 3000 – 4000 kvm butiker dagis, skolor 15 miljoner i nya p platser, vägar, vatten, avlopp

Friday, August 26, 2005 Vinter med skidåkning och varumärket Åre som reseanledning Kultu r Inomhussport Skoter Äventy r Shoppin g Nöje n Konferens Bad och bastu Sevärdheter Hundspann Ridnin g Bild 2: Destinationen Åre Fem Byar vinter Källa: Egen

Friday, August 26, 2005 Barmark reseanledning saknades! BadRidnin g SkärmflygVandring Evenemang Fiske MTB Golf Forsränning Shopping Kultur Sevärdheter

Friday, August 26, 2005 Core business Hotels Waterparks Timeshare Support business Holiday Club Concept areas Spa, health Treatments ConferenceActivities Restaurants Events, entertainment

Friday, August 26, 2005 Finansiering fas 1 Åre kommun 58 Nutek60 EU28 Åreföretagarna 5 Holiday Club 249 HC TS70 Totalt % finansieringshjälp

Friday, August 26, 2005 Total finansieringsbild Offentligt 151 milj Privat HC 814 milj Tot 965 milj 16% I finasieringshjälp

Effekter för Holiday Club Åre Utfall första året  175 milj i omsättning  79 % beläggning 365 dgr öppet  Fler och nöjdare gäster sommar än vinter  hotel gästnätter  badgäster  350 ägar familjer andelslägenheter  40 olika nationaliteter  Fas 2 genomförd  Ytterligare 40 milj investering i 48 nya hotellrum  Ytterligare 43 milj investering i 26 nya andelslägenheter

Effekter för destination Åre  Skistar liftar ökad omsättning 65 % barmark.  Restauranger / affärer stark omsättningsökning, vissa med %, barmark.  Aktivitetsbolag ökat antal uthyrning cyklar och utfärder  Mix Megapol arena en förutsättning för året-runt evenemang 155 dagar bokat för events  Turistbyrån ökad besökstrafik med +60%  nya skiddagar ( )  23% fler gäster vinter  36% barmarksäsongen

Positiva effekter för Åre kommun Utfall per maj 2006Vision 2011  innevånare  ” ”+ 370 (1.000)  11 milj i ökade skatteintäkter (26)  3 milj i förbättrad ek i Åre Hus  3oo nya årsverken, 215 enbart på Holiday Club. (800)  Minskande arbetslöshet för första gången på 15 år.  80 nya lägenheter 50 tomter ( )  kvm butiker (6.000)

180 milj i bidrag Nutek, EU, Åre kommun = 7,8 %

Friday, August 26, 2005 Varför ”riska” i besöksnäringen ? Näring med över 50 år av obruten tillväxt! Skapar alltid flest arbetstillfällen, ”sanningens ögonblick”! Skapar störst inducerade effekter! Små skal fördelar avseende struktur! Få investeringar lönar sig att flytta!

Friday, August 26, 2005 Varför investera i reseanledningar ? Investeringar i reseanledningen är det som kan förändra resemönster; Är attraktionen värt ett; Stopp? Omväg? Resa? Själva resanledningen är inte alltid tillräckligt lönsam för att genomföras på egna meriter vid ett givet tillfälle. Några exempel; Rogner Bad Blomau Berdie Terme Liseberg Ölands skördefest

Hur bör offentliga medel investeras?  Besöksnäringen en strategisk och politisk angelägenhet  Fokusera och kraftsamla  Utvalda destinationer.  Reseanledningarna.  Även lönsamma företag, stiftelser, org.  Kommunikationer, lågprisflyg, tåg, vägar. Pris.  Säljinsats står i relation till resultat.