iScala Collect
Agenda Introduktion Historia Vad är iScala Collect ? Vad ingår i iScala Collect ? Demonstration av vissa flöden Frågor © 2007 Epicor Software Corporation.
Bakgrund streckkod Partner med MSC Tidigare partner versioner – inte tillräckligt bra Lokala Smala Ej fokuserade Epicor gör ERP – inte streckkodssystem Behövde en partner/system som Standard Flexibel Global Erfaren och skicklig © 2007 Epicor Software Corporation.
Manufacturing Systems Corp - MSC Bildat i Kanada 1996, idag över 125 kunder Fokuserade på att leverera kvalitetslösningar till tillverkningsindustrin Tillhandahåller produkter och lösningar inom ERP, WMS, RFID, Data collection, Implementation och utbildning Guld Partner till Intermec Premium Partner till Epicor i Ontario sedan 8 år
Några av MSC’s kunder Multimatic, Inc. – bilbranchen Union Tools – underleverantör till bland annat Wal-Mart. Tillverkar trädgårdsredskap Oetiker, Inc. – slangklämmor och ringar till bilbranchen Waterpik Technologies, Inc. – pool produkter SHURflo Pumps – industriella pumpar och vätske system Klipsch Audio Technologies – Levererar till Best Buy-RFID - allt inom högkvalitativ audio RH Peterson – allt inom grillning – gas eller kol
Summering MSC välkänd och erfaren partner Inte Epicor’s eller Scala’s första streckkods lösning Detta är en global, standard men ändå flexibel lösning som innehåller Hårdvara Mjukvara Integration Implementation Utbildning Support © 2007 Epicor Software Corporation.
Vad är iScala Collect
iScala Collect - Översikt Paketerad lösning för automatiserad lagerstyrning - innehållande Inleverans mot Inköpsorder Plockning mot Säljorder Plockning mot Kundanmodan Plockning mot Lagerförflyttning Inventering Traditionell inventering Rullande inventering Tillfällig inventering på en specifik hylla Frågor Saldo på en specifik LP/Hylla Visa vart på lagret en Artikel håller hus Kvalitetskontroll – Uppdatering baserat på inspektion Andra Kvalitetskontrolls status på en batch Uppdatera placering för KK artiklar Utskrifter Utskrift etiketter, pack listor etc. Utskrift av iScala standard dokument © 2006 Epicor Software Corporation.
Process översikt
Automatiserade processer med iScala collect Intern förflyttning Tillverkning Leverantör Kund Mottagning Flyttning Plock Leverans Lager Inpektion & Uppdatering Inventering
iScala Collect - Produkten
iScala Collect Produkt paketering (1 av 3) iScala Collect Standard Ingångs nivå för små och mindre komplexa lager Support för sälj, inköp och traditionell inventering iScala Collect Advanced Stöd för rullande inventering, batch och serienummer Möjlighet att skriva ut dokument från iScala direkt från handdatorn Tillfällig inventering iScala Collect Klient iScala Collect klient licens Säljs i paket om 4 © 2006 Epicor Software Corporation.
iScala Collect Produkt paketering (2 av 3) iScala Collect Tillverkning Utökar funktionalitet för iScala MPS modul Plockning mot tillverkningsorder, återrapportering av operationer, tid etc. iScala Collect WMS Warehouse Management System Pall och container hantering med multipla ordrar RFID support (radio frequency identification) iScala Collect Tillverkning och WMS kommer att lanseras under 2007. Alla funktioner och datum kan komma att ändras efterhand © 2006 Epicor Software Corporation.
iScala Collect Produkt paketering (3 av 3) Handdator, skrivare och trådlös hårdvara Standard produkter tillgängliga Konsulter och support kan hjälpa till med mjukvara samt hårdvara Anpassad konfigurering är även det tillgängligt efter önskemål Mjukvara för etikett utskifter BarTender från Seagull Scientific © 2006 Epicor Software Corporation.
Produkter Byggstenar Alla installationer behöver: iScala Backoffice och de moduler som används iScala Collect Standard iScala Collect Klient (minst ett 4-pack) Hårdvara Alla andra moduler är tillägg, inte ersättningar Lägg till Advanced om du vill ha funktioner för Batch Serienummer Utökade Inventeringsfunktioner Lägg till Tillverkning för att jobba med iScala MPS modulen Lägg till WMS för att jobba med RFID, pallhantering, plockning av flera ordrar samtidigt mm. © 2006 Epicor Software Corporation.
Exempel på affärsfördelar
Snabbare och noggrannare Generellt sett så sker fel vid manuell registrering 1 gång på 300 tecken. När det gäller streckkoder så ligger felmarginalen på 1 gång på 15,000 till 36 miljarder tecken beroende på streckkods-standard Att mata in 12 tecken tar i genomsnitt 6 sekunder, medan det med handterminal tar mindre än en ½ sekund Enligt en undersökning I USA som A.T. Kearney har gjort förlorar återförsäljare och tillverkare $2 miljoner för varje $1 miljard försäljning pga felaktig data. © 2006 Epicor Software Corporation.
Affärsfördelar Undersökning gjord av Wireless LAN Alliance (WLANA.ORG) på implementationer av Strekkodslösningar 90% av företagen minskning av felleveranser Snittkostnad per fel var $168.50 92% av företagen tjänade ekonomiskt på implementationen 97% av företagen sa att de blev mer effektiva 100% sa att dom hade pengarna tillbaka på investeringen inom ett år Baserat på minskade fel, mindre säkerhetslager och förkortad plocktid Snitt kost per användare = $4,550 Snitt förtjänst/besparing = $15,989 Full paper can be downloaded from http://www.icsfl.com/Downloads/r_whitepaper_roi.pdf © 2007 Epicor Software Corporation.
Vart finns besparingarna? Källa RFID/EPC: Managing the Transition av AT Kearney A.T. Kearney has more than 2,500 employees in 48 offices across 32 countries. They help solve strategic, organizational, operational and technological challenges, for the world's largest organizations. Clients include 70 percent of the Fortune 1000, governments and other non-profit institutions. A.T. Kearney is also active in the community and performs pro bono engagements for charitable organizations and government agencies worldwide. A.T. Kearney's industry specialties include Automotive, Communications, Consumer & Retail, Financial Institutions, Government, High Tech & Electronics, Pharma & Health Care, and Energy & Utilities. Major competency teams include Supply Chain Management, Growth Strategies, Mergers, Innovation & Complexity, IT Strategies, and Transformation.
Var finns affärsfördelarna? Säljarnas åtagande vilar på att lagret stämmer. Scanning minskar den mänskliga felandet Minskade fel skapar nöjdare kunder Automatisering ökar effektiviteten och besparar oss onödig felhantering Allt som händer på ett lager kostar pengar Mottagning, uppackning, flyttning och ompackning mm, tar tid från lagerpersonalen Tid = Pengar (kom ihåg vart ni hörde det först) För varje gång personal måste till en terminal för att lägga in information går det tid. Ju mer komplex ett lager är ju mer ”gömda” kostnader finns Att få bort den delen av kost är en del i att bli mer effektiv på lagret, s.k. ”lean” hantering © 2006 Epicor Software Corporation.
Var finns affärsfördelarna? Leveranssäkerhet Undvika straffavgifter för att gods är felpackat eller felmärkt Vid koppling till tillverkning ökar möjligheten att bli mer effektiv ännu mer: Tiden det tar att ta reda på vilka lagerförflyttningar som behövs för en viss produktionslinje Tiden det tar att rapportera tillbaka till iScala, avverkad tid, material etc. Tiden det tar att rapportera vilka resurser som använts. © 2006 Epicor Software Corporation.
Exempel på lönsamhetskalkyl (1/2) Om vi kan minska lagret för att vi har mer kontroll och inte behöver lika stort säkerhetslager Säg att värdet av säkerhetslager är 1%-10% av lagervärdet Exempel: 35milj.sek i lagervärde, intern kapitalkostnad 4% Minskning av säkerhetslager pga av minskad risk 5% Besparing blir då SEK 70,000 per år (35,000,000*4%*5%) Ökad effektivisering av lagerpersonal Om personalen är 5%-20% mer effektiva 8 personer till en kostnad av SEK 200,000/år/person, 10% snitt besparing Besparing blir då SEK 170,000 per år (200,000*8*10%) Every business is different and can gain different efficiencies from warehouse automation Other areas that may improve are due to the introduction of new processes, more efficient use of warehouse space Customer retention ratio improvements have probably the greatest business value but hardest to value in a generic model © 2006 Epicor Software Corporation.
Exempel på lönsamhetskalkyl (2/2) Om kunderna är nöjda köper dom mer och vi får också fler kunder Om vi behåller 1%-5% fler kunder genom bättre service Exempel: 400 aktiva kunder Kostnad för att få en ny kund 35,000 SEK Behålla 1% kunder per år som annars skulle gå till annan leverantör pga leveransavvikelse från din sida Vinst blir SEK 140,000 per år (400*35,000*1%) Snabb lönsamhet på investerade pengar Exempel Totala besparingar enligt dessa exempel blir SEK 380,000 enbart första året. Det finns fler besparingar och inte minst fler möjligheter I en sån här lösning I snitt får företag pengarna tillbaka på investeringen inom ett år eller mindre © 2006 Epicor Software Corporation.
Teknik och integration
Teknik iScala och Collect är väl etablerade produkter Det är själva integrationen som är ny… … men integrationen är byggd med våra egna verktyg iScala Collect Server Baserat på ODBC Olika data typer kan ha olika uppdaterings timers, till exempel: Plocklistan uppdateras varje minut medan artikel registret uppdateras en gång per dag Manuell uppdatering av tabeller om så önskas Collect Server iScala Baserat på Service Connect, (tidigare Scala Connectivity Solution) Använder sig av iScala Workflows och Managers Collect Server Collect Client Klienten körs på en Pocket PC, kommunicerar via TCP Kan även köras på en PC med hjälp av Pocket PC emulator © 2006 Epicor Software Corporation.
Teknisk miljö iScala Miljö MSC Miljö ODBC IRS iScala DB iScala DB Service Connect MSC DB ERP Connector Collect Klient iScala 2.3 Print Manager MSC Collect Server Emulator BarTender © 2006 Epicor Software Corporation.
iScala Collect infosweden@epicor.com