Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anna Pegelow – E-delegationen Magnus Enzell - Näringsdepartementet
Advertisements

Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Staffan Hagnell,.SE Samverkan med Svensk e-legitimation i andra federativa initiativ.
Agenda förmiddag Presentation av närvarande samt våra roller
Krav som ställs på medlemmarna Erfarenheter från pågående arbeten
Nyttorealisering på 10 min
Checklista för jurister
NEA E-legitimation för företrädare för juridisk person 9 november 2009.
Vägledning för webbutveckling
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Anvisningstjänstens roll inom infrastrukturen för Svensk e-legitimation Martin Lindström
Att söka och förvalta kunskap
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
AU Digital samverkan LO Process
”Ett sätt att distribuera Business Objects via webben”
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Koncept för Digital samverkan
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
Regional digital agenda för Östergötland
Privata och publika moln Kund X Anders Brännfors
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Staffan Hagnell Forsknings och utvecklingschef, .SE Skolfederationen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt..
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Kommunal friskola Uppdrag utifrån beslut om alternativa driftformer: Undersök begreppet kommunal friskola Regelverk? Finns förutsättningar i Kungsbacka?
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Styrning Mina meddelanden
Regionalt samarbete Tillit
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Uppstartsmöte Testbädd eID 2.0
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Att komma igång Checklistor och tips.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Anslutning till Mina meddelanden
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
1 Arena – Medborgarnytta genom intern effektivisering 27 oktober 2006 Förutsättningar för framgångsrik utveckling av e-förvaltning Vivian Vimarlund,
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Samverka bör man – hur gör man?
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Erfarenheter från samstyrning Ewa Carlsson 1 juni 2015 Offentliga Rummet i Visby.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Sambi, Stockholm Läns Landsting, Stockholm stad och Kommunförbundet Stockholms Län Urban Jarl SLL, HSF, e-Hälsa och strategisk IT.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
EIDAS införande i Sverige Björn Scharin, PTS. PTS roll idag resp. framtida roll PTS är tillsynsmyndighet över utfärdare av kvalificerade certifikat PTS.
Introduktion till SAML federation Varför använda SAML federation för elektronisk legitimering och underskrift Stefan Santesson Martin Lindström.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Finland, Sverige, Danmark, Norge och Island
Malin Forssell, Karolina Henningsson
SLL om tjänster för det kommunala området
Vad är en identitetsfederation?
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
PoC Mobilt Efos
Effektkarta för extern webbplats
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Samordning – Samverkan – Samarbete inom Vägledning
Kommundirektören och digitaliseringen
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
E-vägledning under utveckling
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket Hans Ekstål, Koordinator utvecklingsansvar - Bolagsverket

Innehåll Användarens behov SSO pilot Verksamt.se – Mina meddelanden.se Behörighetskontroller

Användarens behov av SSO Ett axplock från Bolagsverkets utvecklingsansvar och E-delegationens ”Uppdrag helhet”

Tidslinjen och det digitala stödet Att vara medborgare i Sverige innebär kontinuerliga kontakter med offentlig förvaltning. Användarens behov av myndighetskontakter finns från den dagen man föds till den dagen man dör. Användaren har ofta ett antal parallella processer riktade mot olika myndigheter att hantera i sin vardag. Användarens process är ofta myndighetsövergripande

Behovsdriven utveckling i samverkan Myndighetssamarbetet ”Starta och driva företag” Verksamt.se Kartläggning av process för restaurang etablering (Dukat) Nätverk för behovsdriven utveckling E-delegationen ”Uppdrag helhet” Arbetsgrupp utvecklingsansvarig myndigheter Vägledning för behovsdriven utveckling

Några exempel på behov utifrån våra analyser Behov av en sammanhållen bild Information och service Behov av ordning och reda Stöd för att ha koll på aktiviteter och dokument Behov av att kunna planera Kalenderfunktioner och checklistor Behov av guidning och vägledning Stöd för att göra rätt saker i rätt ordning

Befintliga och föreslagna förvaltningsgemensamma tjänster Mina meddelanden Min ärendeöversikt Mina fullmakter Min kalender Min e-pärm Sömlöst – SSO en förutsättning ! Meddelanden Fullmakter Ärenden Mina xxx

Verksamt.se och Mina meddelanden idag SSO pilot Verksamt.se och Mina meddelanden idag Identitets-utfärdare 1 Identitets-utfärdare 2 SAML Verksamt.se Minameddelanden.se

IDP initierad redirect SSO - lösningsalternativ IDP initierad redirect Använda beprövad teknik Bygga på standards Förberedelse för framtiden (Eid 2.0) SSO Proxy Egen utveckling, ingen standard IDP Proxy Avancerad lösning IDP initierad redirect Discovery service

Införandet av en Discovery service Identitets-utfärdare 1 Identitets-utfärdare 2 SAML SAML Discovery service Verksamt.se Minameddelanden.se

Konsekvenser av vald lösning Fördelar Prova delar av EID2 konceptet Möjliggör en enkel övergång till EID2 Möjligt att hantera parallella id lösningar Går att bygga ut med attributshantering Nackdelar Är en statisk lösning, inte så skalbar Manuell konfiguration av alla tekniska kontrakt

Avtal – kontraktshantering IDP 1 IDP 2 Verksamt.se Minameddelanden.se

Möjlig påbyggnad - Federation service IDP 1 IDP 2 Federation service Verksamt.se Minameddelanden.se

Behörighetskontroller Problem Firmateckning måste kontrolleras för behörighetskontroll Varje tjänst gör sin egen kontroll mot Bolagsverket Varje tjänst gör sin egen tolkning av firmateckningen Lösningsförslag Skapa en attributstjänst (AA) Skapa SAML biljett med attributsinformation Skapa gemensamt regelverk för tolkning av behörighetsinformation Nyttor Enklare att ansluta och använda tjänsten Gemensam syn på tolkning av behörighetsinformation Utmaningar Olika lagstiftning och regelverk Ansvarsfrågor i tolkning

Dagens lösning Bolagsverket Verksamt.se Minameddelanden.se

Attributstjänst Bolagsverket Attributs tjänst Verksamt.se SAML Attributs tjänst SAML Verksamt.se Minameddelanden.se

Proxy IDP ”EID 2” Bolagsverket Attributs tjänst Verksamt IDP SAML SAML Attributs tjänst Verksamt IDP SAML SAML Verksamt.se Minameddelanden.se

Reservbilder

Samverkan med medborgare och företagare i fokus Verksamhetsprocesser Elektronisk id och signatur Mina meddelanden Mina ärenden Min hälsa Mina uppgifter Mina fullmakter Min ekonomi Min pension Digitala tjänster Regeringens målbild för e-förvaltningen 2020 Välfärdstjänster baserade på och ordnade utifrån privatpersoners och företagares (kunder) behov. Tjänsterna ska vara enkla och säkra att använda samt vara tillgängliga via flera kanaler. Kundprocess Omställning Informeras Har behov av stöd Agerar Ny fas i livet Situation Händelse Arbete Skola Hälsa Företag Familj Åldrande Vårdnad Samhälle Utgångspunkten är privatpersoner och företag i centrum – våra kunder, det är dom vi är till för. Privatpersoner och företag kan befinna sig i olika situationer där olika behov av offentliga tjänster uppstår. Dessa, våra kunder, kan kan hamna i nya situationer beroende på händelser som inträffar och där nya behov uppstår. I en viss situation med vissa behov inleds en kundprocess där kunden samverkar med olika offentliga och privata aktörer för att fylla sina behov. I denna samverkan kan kunden välja att använda sig av olika offentliga och privata e-tjänster som gör att kunden samverkar med offentliga och privata aktörers verksamhetsprocesser. Det vi pratar om idag är förvaltningsgemensamma tjänster Vår förmåga och vilja att samverka och agera via förvaltningsgemensamma tjänster och komponenter skapar nyttan.