Fokuserat arbete gav framgångsrikt år Årsstämma Ray Mauritsson, verkställande direktör
Agenda • Summering av 2006 • Första kvartalet 2007 Utblick
Finansiell utveckling, 2006 Försäljning MSEK (895) Tillväxt 34% Valutaeffekter –10 MSEK Videoförsäljning 1061 MSEK (733) Tillväxt 45 % MSEK Tillväxt
Rörelseresultat, 2006 Bruttomarginal 54.8% (54.0%) Rörelsemarginal 18.6% (14.3%) Vinstmarginal 18.5% (14.2%) MSEKMarginal
Försäljning per produktområde * Helår 2007 Video, + 45% Print growth, -30 % Scan&Other,+ 69 %
Försäljning per region * Hel år 2006 Americas + 42 % EMEA + 44% Asia - 9 % Tillväxt i regionerna
Axis i världen Sweden HQ Singapore France Nordics, EE & Russia UK China Australia Korea Taiwan San Diego Canada South America Boston Spain & Portugal Germany Italy Middle East & Africa Japan South Africa
Global distribution, försäljning och utbildning Distributörer ÅterförsäljareSystemintegratörer Slutkund
Forskning och utveckling 15-20% av omsättningen inom R&D Egen utvecklade chip ETRAX, till nätverk ARTPEC, för bildhantering Innovativa nätverkslösningar 1991 introducerade multiprotokoll skrivar server 1996 introducerade nätverkskameran Öppna standards
Marknadens bredaste portfölj Fixed camerasDomes & PTZ’sVideo serversManagement SW AXIS 223M AXIS 221 AXIS 225FD AXIS 216FD AXIS 216FD-V AXIS 211 and 211A AXIS 210 and 210A AXIS 207 and 207W AXIS 207MW AXIS 206 AXIS 209FD-R AXIS 232D+ AXIS 231D+ AXIS 214 PTZ AXIS 213 PTZ AXIS 212 PTZ AXIS 233D AXIS 243SA AXIS 243Q Blade AXIS 291 1U Rack AXIS 242S IV AXIS 214Q AXIS 241QA AXIS 247S AXIS 241Q & Blade AXIS 241S & 241SA AXIS 241S Blade AXIS 240Q & Blade AXIS 250S & Blade ACS ACM ADP > 400 Partners
Kundsegment Bank & Finans Utbildning Offentlig sektor Industri Detaljhandel Transport
Kundsegment, Transport Press meddelande, april, juni & september, ,000 nätverkskameror installeras på pendeltågsstationer och I tunnelbanestationer I Stockholm, AXIS 225FD 10,000 nätverkskameror på Stockholms bussar, AXIS 209FD-R Press meddelande, februari, 2007 ca 1,000 nätverksvideo produkter installeras i Moskvas tunnelbana, potential till ytterligare installationer.
Kundsegment, Detaljhandel Target, USA, Huges & Huges, Irland IKEA, Holland Citgo, USA Hugo Boss, Frankrike The Grape Group, Australien SAKS 5 th Avenue, Dubai
The AXIS STS system
Försäljningsutveckling, Q Försäljning 338 MSEK (257) Tillväxt 32 % Valuta effekter –26 MSEK Videoförsäljning 309 MSEK (220) Tillväxt 41 % MSEKTillväxt
Försäljning Q1, 2007 Print 6 % Video 91 % Americas 42 % EMEA 48 % Asia 10 % Scan & övrigt 3 % *Q1 2007
Globla marknadsandelar; övervakningskameror Tio i topp företag 1Panasonic (PSS) 2Pelco 3Bosch Security Systems 4Sony 5Honeywell 5Samsung Electronics 7GE Security 8Axis 9JVC 10Tyco Fire & Security Source: IMS Research
Tillväxt på den globala marknaden Tillväxt 10% CCTV Tillväxt 40% Nätverks- video
Utblick, Axis mål Fokuserad produktportfölj Aktiv produktutveckling Intelligenta lösningar Fokuserad affärsmodell Fokus på kanaler & partners Fokuserat företag Marknadsledarskap Professionell Nätverksvideo