Att upptäcka, beskriva och arbeta vidare med MÖNSTER Bilder från en lördag förmiddag i Malmö, februari 2008 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Tegel, plattor, stenar … lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Dekorationer på hus lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
Gyllene snittet? Undersök! Hitta på fler ställen! Dörrar Gyllene snittet? Undersök! Hitta på fler ställen! lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Gyllene snittet 0,618 Fibbonacis talserie 0,618 =0,618 Gyllene rektanglar Ett sätt att känna igen en gyllene rektangel. är att när man delar den i en kvadrat och en rektangel, har den nya lilla rektangeln samma proportioner som den första stora rektangeln. De flesta av de kort du har i plånboken har nästan denna form, som upplevs behaglig för ögat. lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
Människan och gyllene rektanglar Även människokroppen: Mät från hjässan till golvet; dela med måttet från naveln till golvet - 1,618. Från axeln till fingerspetsen delat med från armbågen till fingerspetsen. Höften till golvet delat med från knät till golvet. Skönhetsideal lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
Hus från olika tider Mönster av olika slag lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik S:t Petri kyrka lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
Mönster och algebra på gatan Om vi fortsätter möblera likadant, hur många stolar kommer det det då att finnas om det finns 7 bord? * 10 bord? * n bord? lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Servering 2 Här finns en gasvärmare till varje bord och lika många stolar till varje bord. Gör själv några frågor! lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
Staket Fortsätta mönster och hitta på egna lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Fler staket lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Mönster i butiken Kunna beskriva med egna ord, reproducera och fortsätta lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
Vad kan vi träna genom att betrakta mönstren? lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Från konstgalleri lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
Utveckla mönster (plattor, kapsyler. blomplantor el. dyl) ? Figur 1 Figur 2 Figur 3 Figur n Mörk: 1 4 9 4 Sida: 3 5 Ram=4•2=8 4•3=12 4•4=16 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Läs mer i: Matte med mening av Kristin Dahl Symmetri, s. 21-22 Mönster, bygga vidare s. 11-13, 16 Fibonacci s. 40-43 Hur många prickar har en gepard av B. Bergius och L. Emanuelsson Fibonacci-talen och gyllene snittet av B. Ulin lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik
Nyutkomna böcker från NCM Läs mer på: http://ncm.gu.se/node/2445 Läs mer på: http://ncm.gu.se/node/2447 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik