Att upptäcka, beskriva och arbeta vidare med MÖNSTER

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Anslut ljudet Jorden i miniatyr.
Proportion eller förhållande
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
MaB: Andragradsfunktioner
Mönster.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
Från mönster till algebra
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
SSQ 5.6 sida 1 De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. För varje fråga ska.
Matematik med föräldrar
Buddhismen har två stora likheter med hinduismen.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Mitt Hus! Jag började med min skiss och bestämde att huset skulle va 20 cm långt 13 cm brett och 10 cm högt tills taket började. Jag följde inte min ritning.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Algebra Kap 4 Mål: Lösa ekvationer
Nytt golv av finaste furu
©storm.
FL2 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
732G22 Grunder i statistisk metodik
KAP 4 - GEOMETRI.
Stora additionstabellen
MaB: Andragradsekvationer
Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet...
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
Fritt efter Paul Vaderlinds bok Matte utan att räkna
De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. Du svarade på samma frågor tidigare.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Från binära till hexadecimala
1. Vik ett papper så att du får 9 lika stora bitar
Homo sapiens.
Byggnadsmekanik gk 2.1 SNITTKRAFTER
MÄTNING Människan har alltid behövt mäta saker.
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Bild 1 Exponeringsbord, 2st 500kr/st. Bild 2 Urnor (120cm höga)4st 1200kr/st eller alla för 4000kr.
Begrepp.
Saied Alavei Slottsstadens skola 2014
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
KVALITATIV ANALYS - FACKVERK
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
1 Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2008 Undvikbar slutenvård HSN-profiler - kompletterande bilder
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Grunder i teckning.
Google SketchUp Del 1.
INTRODUKTION Balken kan ha olika tvärsnitt
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut.
KAP 4 - GEOMETRI.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
MÄTA MED LINJAL.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
ORDET AREA BETYDER STORLEKEN AV ETT OMRÅDE
Geometri.
Vad gjorde vi förra gången? Nu borde du ha koll på de 16 första begreppen. Öppna begreppslistan på Superhumans & kolla att du kan dem!
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Den gyllene kunskapstriangeln - vacker och spännande matematik
Vacker och spännande matematik
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Geometriska figurer Exempeluppgifter.
Punktskrift.
X Omkrets Olika fyrhörningar.
Det handlar om multiplikation
Presentationens avskrift:

Att upptäcka, beskriva och arbeta vidare med MÖNSTER Bilder från en lördag förmiddag i Malmö, februari 2008 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Tegel, plattor, stenar … lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Dekorationer på hus lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

Gyllene snittet? Undersök! Hitta på fler ställen! Dörrar Gyllene snittet? Undersök! Hitta på fler ställen! lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Gyllene snittet 0,618 Fibbonacis talserie 0,618 =0,618 Gyllene rektanglar Ett sätt att känna igen en gyllene rektangel. är att när man delar den i en kvadrat och en rektangel, har den nya lilla rektangeln samma proportioner som den första stora rektangeln. De flesta av de kort du har i plånboken har nästan denna form, som upplevs behaglig för ögat. lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

Människan och gyllene rektanglar Även människokroppen: Mät från hjässan till golvet; dela med måttet från naveln till golvet - 1,618. Från axeln till fingerspetsen delat med från armbågen till fingerspetsen. Höften till golvet delat med från knät till golvet. Skönhetsideal lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

Hus från olika tider Mönster av olika slag lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik S:t Petri kyrka lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

Mönster och algebra på gatan Om vi fortsätter möblera likadant, hur många stolar kommer det det då att finnas om det finns 7 bord? * 10 bord? * n bord? lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Servering 2 Här finns en gasvärmare till varje bord och lika många stolar till varje bord. Gör själv några frågor! lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

Staket Fortsätta mönster och hitta på egna lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Fler staket lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Mönster i butiken Kunna beskriva med egna ord, reproducera och fortsätta lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

Vad kan vi träna genom att betrakta mönstren? lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Från konstgalleri lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

Utveckla mönster (plattor, kapsyler. blomplantor el. dyl) ? Figur 1 Figur 2 Figur 3 Figur n Mörk: 1 4 9 4 Sida: 3 5 Ram=4•2=8 4•3=12 4•4=16 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik Läs mer i: Matte med mening av Kristin Dahl Symmetri, s. 21-22 Mönster, bygga vidare s. 11-13, 16 Fibonacci s. 40-43 Hur många prickar har en gepard av B. Bergius och L. Emanuelsson Fibonacci-talen och gyllene snittet av B. Ulin lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik

Nyutkomna böcker från NCM Läs mer på: http://ncm.gu.se/node/2445 Läs mer på: http://ncm.gu.se/node/2447 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik