FFI – Lyckade/Pågående projekt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Drömmen om Hertta Framtida beslutsstödssystem för att nå bättre vattenkvalitet – inte så långt borta? Niklas Holmgren, SydostGIS
Komponenter i GIS Ett Geografiskt Informationssystem skiljer sig i princip inte från vilket annat Informationssystem som helst © Naturgeografiska Institutionen,
Norska modellen vid Lunds universitet
Forskningsprogram inom miljöanpassad Produktframtagning En satsning på mindre företag med tillverkning och/eller utveckling i Sverige Finansierat av Mistra.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Statistik från Årsrapport 2014
Q4 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Scypho – Självlärande system för styrning av inomhusklimat
Breddtjänster för bättre och effektivare samhällsservice Borlänge Nationell vägdatabas - en digital infrastruktur Jan-Olof Östlund Vägverket.
A project in the Swedish FFI program FFI – Strategic Vehicle Research and Innovation transporteffektivitet.se FFI Transporteffektivitet – Projektseminarium.
Title slide NVF UTSKOTT 34 VÄGENS KONSTRUKTION.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
En nationell kampanj för digital delaktighet i Sverige
Vad är ett sensornätverk?  Ett datornätverk av datoriserade sensorer  Syfte: sprida ett stort antal över ett område.
Chaos iPad Hela Trafikverkets Chaos var du än är.
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Pågående projekt Uddevalla, Lejdeberget -Steg 1, 2 verk vardera på ca 2-2,5 MW och ca 80 m navhöjd, uppförande planerat till Besked från Länsstyrelse.
Räkenskapsanalys Teoriboken: block 5
N V F NORDISKT VÄGFORUM Beläggningsutskottet
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Lärandet i Nacka – mot nya höjder!. (Nya) Visioner och mål…… Vision - öppenhet o mångfald Värdering - människor kan o vill Världens bästa skola – för.
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
Samrådsmöte med allmänheten Väg 40 Nässjö - Eksjö
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
Tomas Winnerholt Sektionen för vägteknik Samhäll och Trafik Vägverket, Borlänge
Europeiska socialfonden
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Välkomna ! till Möte om Vägmarkering Göteborg —14 Göran Nilsson.
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Varför minska antalet katetrar och korta katetertiden? Martin Sundqvist Leg läk Avd för klinisk mikrobiologi.
FFI Energi o Miljö inbjuder till samverkansforum inom forskningsområdet aerodynamik 21/ Chalmers, Göteborg.
SJÖGEOGRAFISKA RÅDET Norrköping Ove Eriksson.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Skydda godset med säkerhetsutrustning. Idag finns det bra teknik som kan hjälpa till att finna stulna fordon och stulet gods. Viktigt är att man väljer.
ELVÄGAR I SIMULATOR Projekt: Demonstration och test av elektrifierade fordon och vägar i körsimulator Start: Slut: Deltagare: VTI,
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
SWEPOS-nätverks-RTK-tjänst.
Arbetsförmedlingen MBU 2012 övergripande resultat
Komponentavskrivningar i praktiken Så här arbetar Partille kommun
Q4 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vad händer i Sverige? Pågående projekt Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
Årets resultat Likvida medel den 31 december för åren 2006 – 2011 samt per månad för 2012 och 2013.
GIS-samverkan Södertörn
Uppföljning 2.0 Sverker Djerf, Logica.
1 1 FKG november 2013 Vägvisaren och lite mer…. Elmia
Statistikrapport Tredje kvartalet 2012 Rapporten innehåller följande: Total omsättning kvartal jämfört med kvartal Omsättning per samtliga.
AKO - projekt AKO – pilot Bakgrund Utgångspunkt i Gränssnittsgruppens arbete Behov av ett system som underlättar implementeringen av.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Innovation och affärsutveckling Snabbare vägar framåt ger samarbeten mellan företag, forskare och offentliga aktörer David Börjesson, Energihuset Per Lundequist,
Utmaningar i Gävleborg Slutbetyg grundskola läsåret 2012/2013 Andel elever som uppnått målen i alla ämnen Källa: Skolverket Procent.
Haverikonsekvensanalys av Elfordonsbatterier
TEKIS -TRANS TOPOBASE NDRK Modul för Gränssnitt 2000 i Topobase 2008  Gränssnitt 2000 är ett sammanhållet koncept för utbyte av geografisk information.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Tylösand 2012 Pawsec & SMC Motorcykel Incident Tracking & SMC kommunikation.
Peter Danielsson 2012 KRITERIER FÖR ELENERGIUTVECKLINGEN Användningen minskar med i genomsnitt 0,8 % per år från 143 till 125 TWh.
Nationell Positionstjänst Bo Jonsson LF-Geodesi
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
1 Välkomna! Praktiska detaljer Resultat Skånerapporten, BackUpp Ingemar P Uppföljningsverktyg – Ulf Revisioner och avvikelser – Anja Forskningsprojekt.
Joakim Lundbäck Revidering riksintresse vindbruk Energimyndigheten reviderar riksintresse vindbruk under Remiss för kommande anspråk,
15 FEB Öppen inbjudan läggs ut för att inkomma med idéer på framtida strategiska satsningsområden inom FFI. 26 MARS Sista inlämningsdag för idéskisserna.
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Presentationens avskrift:

FFI – Lyckade/Pågående projekt Magnus Andersson Systems & Software magnus.c.andersson@semcon.com

Bakgrund - FFI SRIS (2006/2008) BiFi 1 (2010/2011) BiFi 2 (1011/2012) Delfinansierat av IVSS Semcon, Klimator, Vägverket, Bilia, Saab, Logica, Combitech, EIS, VTI BiFi 1 (2010/2011) Delfinansierat av FFI Semcon, Klimator, Vägverket, Värmlandsåkarna BiFi 2 (1011/2012) Semcon, Klimator, Trafikverket, Värmlandsåkarna (Universitet: LTU, HDa, GU) MobiRoma (2012/2013) Finansierat av ERA-NET ROAD Semcon, Klimator, Foreca, Pöyry BiFi Demo (2012/2013) Finansierat av Trafikverket Semcon, Klimator, Trafikverket, Posten (Användare: Sveaskog, NCC, Svevia, Trafikverket) Beläggningskvalitet (2013/2014) BiFi Demo 2 (2013/2014)

En gemensam insats för ökad framkomlighet på Sveriges grusvägar.

Mål Ökad produktåtkomst för Sveriges skogsnäring Minskade underhållskostnader för Trafikverket Ökad framkomlighet för trafikanter i avverkningsområden Minskad miljöpåverkan

Modell Bilflotta Fordonsmodell Tolkmodell VVIS, Väderprognos Vägvädermodell

Modell Bilflotta Fordonsmodell Tolkmodell VVIS, Väderprognos Vägvädermodell

Bilflotta Hårdvara Accelerometer Gyro GPS Kommunikation (3G/GPRS) Datalagring (SD-kort) Batteri Ingen montering, av sensorer, på utsidan av mätfordonet (postbil) Algoritmen använder: Bilens hastighet Geografisk position Lateral acceleration (vibrationer) Gyro för att filtrera ut vägens lutning Modellered i Matlab/Simulink

Modell Bilflotta Fordonsmodell Tolkmodell VVIS, Väderprognos Vägvädermodell

Prognosmodell - Upplösning Prognosen kommer med en upplösning på 4x4km. Interpoleras till ett 20x20, 40x40 och 200x200 km rutmönster. Prognos för 10 dagar framåt. Input: VVIS, Foreca, Fordonsdata

Modell Bilflotta Fordonsmodell Tolkmodell VVIS, Väderprognos Vägvädermodell

Tolkmodell > 80% 20% - 80% < 20% Andel uppmjukade indikationer Resultat Uppmjukat > 80% Max bruttovikt (Tex. 12 ton) 20% - 80% Max bruttovikt oförändrad Fruset Torrt < 20% Vid utfärdande av prognos beror resultatet till stor del på väder- och VVIS-data. Gränser sätts då med avsikt att matcha ovanstående gränsvärden.

Modell Bilflotta Fordonsmodell Tolkmodell VVIS, Väderprognos Vägvädermodell

Resultat Ytuppmjukning i stora delar av området. Tunga fordons avråds från att operera inom området. Max bruttovikt t.ex. 12 alt. 4 ton. Ytuppmjukning i delar av området, alternativt ingen information. Tunga fordon bör iaktta vaksamhet inom delar av området. Ytuppmjukning ej påvisad inom området. Tunga fordon kan operera inom området. Max bruttovikt oförändrad.

Upplösning År 1 År 2 År 3 Område Väg Vägavsnitt Tillgång till PMSV3 ger möjlighet till en snabb utveckling mot en högupplöst presentation av information.

Användargränssnitt – BiFi.se