FFI – Lyckade/Pågående projekt Magnus Andersson Systems & Software magnus.c.andersson@semcon.com
Bakgrund - FFI SRIS (2006/2008) BiFi 1 (2010/2011) BiFi 2 (1011/2012) Delfinansierat av IVSS Semcon, Klimator, Vägverket, Bilia, Saab, Logica, Combitech, EIS, VTI BiFi 1 (2010/2011) Delfinansierat av FFI Semcon, Klimator, Vägverket, Värmlandsåkarna BiFi 2 (1011/2012) Semcon, Klimator, Trafikverket, Värmlandsåkarna (Universitet: LTU, HDa, GU) MobiRoma (2012/2013) Finansierat av ERA-NET ROAD Semcon, Klimator, Foreca, Pöyry BiFi Demo (2012/2013) Finansierat av Trafikverket Semcon, Klimator, Trafikverket, Posten (Användare: Sveaskog, NCC, Svevia, Trafikverket) Beläggningskvalitet (2013/2014) BiFi Demo 2 (2013/2014)
En gemensam insats för ökad framkomlighet på Sveriges grusvägar.
Mål Ökad produktåtkomst för Sveriges skogsnäring Minskade underhållskostnader för Trafikverket Ökad framkomlighet för trafikanter i avverkningsområden Minskad miljöpåverkan
Modell Bilflotta Fordonsmodell Tolkmodell VVIS, Väderprognos Vägvädermodell
Modell Bilflotta Fordonsmodell Tolkmodell VVIS, Väderprognos Vägvädermodell
Bilflotta Hårdvara Accelerometer Gyro GPS Kommunikation (3G/GPRS) Datalagring (SD-kort) Batteri Ingen montering, av sensorer, på utsidan av mätfordonet (postbil) Algoritmen använder: Bilens hastighet Geografisk position Lateral acceleration (vibrationer) Gyro för att filtrera ut vägens lutning Modellered i Matlab/Simulink
Modell Bilflotta Fordonsmodell Tolkmodell VVIS, Väderprognos Vägvädermodell
Prognosmodell - Upplösning Prognosen kommer med en upplösning på 4x4km. Interpoleras till ett 20x20, 40x40 och 200x200 km rutmönster. Prognos för 10 dagar framåt. Input: VVIS, Foreca, Fordonsdata
Modell Bilflotta Fordonsmodell Tolkmodell VVIS, Väderprognos Vägvädermodell
Tolkmodell > 80% 20% - 80% < 20% Andel uppmjukade indikationer Resultat Uppmjukat > 80% Max bruttovikt (Tex. 12 ton) 20% - 80% Max bruttovikt oförändrad Fruset Torrt < 20% Vid utfärdande av prognos beror resultatet till stor del på väder- och VVIS-data. Gränser sätts då med avsikt att matcha ovanstående gränsvärden.
Modell Bilflotta Fordonsmodell Tolkmodell VVIS, Väderprognos Vägvädermodell
Resultat Ytuppmjukning i stora delar av området. Tunga fordons avråds från att operera inom området. Max bruttovikt t.ex. 12 alt. 4 ton. Ytuppmjukning i delar av området, alternativt ingen information. Tunga fordon bör iaktta vaksamhet inom delar av området. Ytuppmjukning ej påvisad inom området. Tunga fordon kan operera inom området. Max bruttovikt oförändrad.
Upplösning År 1 År 2 År 3 Område Väg Vägavsnitt Tillgång till PMSV3 ger möjlighet till en snabb utveckling mot en högupplöst presentation av information.
Användargränssnitt – BiFi.se