Sand, sol, vind & vatten Uteklassrum sÅNNARNA

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KLIMAT.
Advertisements

ISTIDEN Vi lever i den geologiska perioden ’kvartär’ (som har varat de senaste 2,4 miljoner åren) Under denna tid = Glacialer och Interglacialer Svårt.
Mat från mark och vatten
Naturens krafter Landskapet har förändrats av naturens egna krafter. Det fortsätter att förändras hela tiden. - Hur bildas en rullstensås? Vad är en rullstensås?
Geovetenskap.
Månhornsbaggen - en inkörsport till de sandiga markerna...
Viktiga begrepp inom exogena processer
Sånnarnas geologi, hydrologi och klimat
Öppen lab. kring cellandningen
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Geografi - Hur har naturen har skapats.
Våren På våren känns solen varmare. Snön smälter bort och dagarna blir längre.
Om Jordklotets historia
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
Vattnets kretslopp.
Klimatzoner.
Isens verkningar Varför blir det istid?.
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Hotet mot miljön.
Värme.
Fotosyntesen.
U teklassrum s ÅNNARNA | Lärarmaterial | Människan och de sandiga markerna Det här arbetsmaterialet är tänkt att hjälpa lärare och elever till att komma.
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
Alger och Svampar.
Yttre krafter Exogena krafter
Människan och naturens samverkan med varandra.
Försurning.
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
Erosion betyder att jord och berg slipas ner av olika saker, ungefär som när man använder sandpapper i slöjden. Vattnet är den yttre kraft som påverkar.
Försurning Försurning i vatten och mark orsakas av surt regn. Surt regn bildas av utsläpp av svavel och kväve. Svavel I röken från bland annat industrier.
Försurningen Stor fråga under 1970-talet och 1980-talet
Marken och skogen.
Väder- och Klimatförändringar
Biomer Naturtyper.
Istiden.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Kolets kretslopp.
Allt som lever och allt som inte lever inom ett avskilt område.
Kvävets kretslopp.
– levnadsmiljöer försvinner
Vår livsmiljö Vatten s. 127 – 158 i kemiboken.
Brunjord - Lövskog Förna Mull.
Vad är det som kryper?.
Meteorologi Vad bli det för väder?.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Jordytan förändras.
Naturkunskap i förskoleklass
Klimat- och vegetationszoner
Istiden, Stenåldern, Bronsåldern och Järnåldern
Ett av de fyra elementen Vilka är de fyra? Vatten Eld Luft Jord.
Tolka kartor och diagram Befolkning. Plattektonik Jorden för ca 250 miljoner år sedan. (Pangaea)
Det geologiska kretsloppet Jordens inre krafter Endogena krafter.
Vid sjön. Sötvatten Inte salt vatten Sjövatten kallas sötvatten.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2017 Skräp – vad är det?.
Sveriges natur Geografi åk 4.
Vad finns det för anledning till att det regnar och snöar?
Klimat Klimat eller väder?.
Fiskar.
Lös rebusen för att få reda på vad Veckans fördjupning handlar om!
Naturresurs; Odlingsmark
Svampar Svampar är närmare släkt med djur än med växter
U5: Gallring och konkurrens
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Vatten – grunden för allt liv!
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Evolutionen – Hur har det gått till?
Klimat och miljö.
Rapporten innehåller totalresultatet för elever i förskoleklass.
Presentationens avskrift:

Sand, sol, vind & vatten Uteklassrum sÅNNARNA - Sånnarnas geologi, klimat och hydrologi | Elev-och Lärarmaterial |

Människan och de sandiga markerna Fakta: Kort om tillkomst av sandmarker/sandstäpp (istid, avlagringar etc) Illustration från infoskärmarna? + grundvattenmagasin Geologi och hydrologi Månhornsbaggen behöver sandig mark - Var kommer all sanden ifrån? Månhornsbaggen trivs bara i sandig mark. Varför finns det så mycket sand i Åhustrakten och hur kom sanden hit? Fundera! Genomförande Ut och gräv vid skolan eller ute vid Sånnarna! Använd jordborr! Berätta/visa kort om istiden: Isavsmältning, Baltiska issjön, isälvar, (Rinkaby-Oppmannaåsen) Film: Runt i naturen : Krack! om åsar, älvar och grus (www.avmediaskane.se) Visa på erosion (stenar mals mot varandra i isen, vinden, vattnet etc): Gnida stenar mot varandra. Stora stenar blir till grus… Ta jordprover för undersökning hemma Är det skillnad på jord och jord? Vad består ”jord” av? Ser all jord likadan ut – vad är jord? 1. Undersöka jord (med lupp) – sortera (”sten” i olika storlekar, rötter, växtdelar, småkryp, ben, vatten etc, etc) 2. Sålla: Jämför sandjord från Sånnarna) med annan jord Placera i små burkar: Jämför! Hur ser det ut? Sandjord: Stor andel sorterat material: mycket sand, lite lera Annan jord (lerjord): Mer osorterat, dvs: mer material från alla fraktioner, mer lera). Varför olika fördelning? (Se ovan). Konsekvenser mer lera?  Göra ”korvtestet” Hur blir det sten, grus, sand etc av stora stenar? Erosion: Se ovan Sandmarksväxter som kräver kalk i marken Varför magert o humusfattigt? (koppla till odling och långa trädesperioder) Mäta pH? Kalkförekomst? Var kommer kalken ifrån? → Sandstäpp: Säregen flora, fauna yngre krita 100 - 65 milj år sedan äldre krita 146 - 100 milj år sedan Hydrologi, Kristianstadsslättens grundvattenmagasin, Människans påverkan Avläsa pegel i groddammen (grustag, fördjupad) Variation i vattennivå pga vattenuttag (grönsaksodlingar... ) Konkret ex. på HUT!: Ny golfbana med torktålig grässort! Visa på sambanden mellan det torra och det blöta i Vattenriket! Frodiga strandängar vid fd Svarta Sjö kontra torra, magra Sånnar (Svarta Sjö avvattnades 1775 – Helge å nytt utlopp vid Gropahålet) Månhornsbaggen tycker inte om när marken är för blöt Visa olika jordarters vattenhållande förmåga. Sand resp. jord i melittafilter! Följdfråga Vad händer när det blåser här i Åhus samtidigt som det är torrt?  Vinden är en viktigt faktor som påverkar växter, djur, odling. Människan och de sandiga markerna Förr/nu-perspektiv! ⋅Vad observerade Linné 1749?! Inga träd, flackt, floran, sanddyner, problem m. sandflykt mm. → ⋅Varför blåsigt? Vad händer när det blåser här i Åhus samtidigt som det är torrt? → ⋅Vinden är en viktigt faktor som påverkar växter, djur, odling. Klimat Vad är klimat? Vad är väder? mät/uppskatta mikroklimat! Varför lite regn? (Västliga vindar, ”regnskugga” från Linderödsåsen, jmf nedebörd temp öst-västskåne)