Lyxfällan – vem vill hamna där?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Advertisements

ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
Introduktion - Konsumentekonomi
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Viktig information till dig som blivit varslad om uppsägning
Talföljder formler och summor
Attitydkampanj för vita arbeten
Konsumentköplagen.
Skadestånd och skulder
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Att strukturera sin Ekonomi
Konsumenttjänstlagen
Lyxfällan – vem vill hamna där?
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Tio handfasta argument
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Konsumenttjänstlagen
Vad gör egentligen Kronofogden?
Konsumentkreditlagen
Intervju inför ViV-projektet.
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
Bygg upp en stark ekonomi
Ekonomi i balans på äldre dar
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Budget och buffert Det här är en typbudget från Swedbanks Institut för Privatekonomi. Den kan vara en vägledning för att ta reda på ungefär vad som är.
Konsumenttjänstlagen
Affärsidé - företagets vägvisare
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
Konsumentköplagen.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Introduktion - Konsumentekonomi
Konsumentköplagen.
Sms lån utan uc Uc är något som ständigt diskuteras bland dem som ofta använder sig av möjligheten till små snabba lån. Alla vet att när det görs en kreditprövning.
Ekonomi i balans på äldre dar
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
- Ekonomi= hushållning med resurser.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Ekonomi och konsumentkunskap Syfte och kunskapskrav Åk.9.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Familjeekonomi Samhällskunskap åk 4.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Kommunal konsument-vägledning
Lagarna inom handel Kap. 13.
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Anna och Erik har varit kompisar länge
Att sluta avtal.
Vad kostar lånet? INTRODUCERA KAPITLET
Koll på pengarna? I Konsumentverkets broschyr ”Koll på pengarna” finns det tips och råd om hur man kan få koll på sin vardagsekonomi. Det här lektionsstödet.
Budget och skuldrådgivare
Skulder Av samhällskunskap och religionsläraren Matildha Grip.
Presentationens avskrift:

Lyxfällan – vem vill hamna där? Konsumentekonomi åk 9 Hem- och konsumentkunskap 2010

Budget och kassabok I budgeten planerar du framtida inkomster och utgifter som du räknar med att ha under en viss tidsperiod, exempelvis en månad eller ett år. I kassaboken skriver du in dina utgifter och inkomster. Den visar hur väl du följer din budget och vart dina pengar tar vägen.

Distansköp dvs. när du handlar på Internet, postorder eller genom ett telefonsamtal Vilka är fördelarna? Bekvämt – du kan sitta hemma och välja och vraka Man behöver inte anpassa sig till affärernas öppettider Stort utbud

Vilka nackdelar finns det? Du kan inte prova. Svårt att bedöma kvalitet och färg Om du ångrar köpet är det svårt att returnera den. Det kan ta lång tid att få igen pengarna. Internetköp ger ofta sämre konsumentskydd. Det kan bli krångligt om varan inte finns. Lätt att falla för reklam om konto/kreditköp. Tänk till innan du betalar! Man kan bli lurad!

Viktigt att tänka på INNAN du handlar Kolla att företagets namn, adress, e-post och telefonnummer stämmer. Företaget ska ha en lättillgänglig kundtjänst. Lämna inte ut kortnumret annat än för köp. Skicka inte kortnumret via mejl. Kolla kontoutdraget. Spara alla papper om din beställning innan du skickar den. Extremt billiga erbjudanden eller mirakulösa produkter är ofta bluff.

Vad säger lagen?

Distans- och hemförsäljningslagen Lagen gäller Internethandel, postorder- och telefonförsäljning samt när du köper något av en försäljare som kommer hem och ringer på. Ångerfrist? Vad är det? Vad har säljaren för skyldighet? 3. När har du inte ångerrätt? TIPS! Ring Nix om du vill slippa försäljning och marknadsföring per telefon. Spärren finns kvar i tre år om du inte meddelar annat. 020-27 70 00

Ångerfrist? ÅNGERFRIST = tid man har på sig att ångra köpet och avbeställa varan I Sverige har du rätt att inom 14 dagar skicka tillbaka varan utan att du behöver förklara varför. Fraktkostnaden får du oftast stå för själv.

Akta dig för skuldfällan! Lär dig spara. Lär dig längta – du behöver inte köpa allt på en gång. Ta inga små krediter – låna bara till stora köp som lägenhet, bil och villa – när du har råd.

Om du ändå måste låna Tänk dig noga för! Undvik att låna till ren konsumtion. Ta reda på den effektiva räntan: Effektiv ränta = månadsräntan + uppläggningskostnader, avi-avgifter och andra eventuella avgifter OBS! Räntefritt är inte ”gratis”. Ofta tillkommer uppläggningsavgifter, avi-avgifter för månadsräkningarna mm

Vad händer om du inte kan betala? Exempel: Skuld 1000 kronor Först kravbrev – påminnelseavgift 50 kr Inkassoföretag som försöker driva in skulden – avgift 160 kr. Kronofogden – kostnad 640 kr. Utmätning av lönen – 500 kr. Utmätning av egendom Summa skuld: 2350 kr. + dröjsmålsränta på 8 %

En prick! En prick eller en betalningsanmärkning får du om du inte har skött dina räkningar. Denna registrering begränsar dina möjligheter att skaffa bostad, få banklån, skaffa mobilabonnemang och du kan tom få svårigheter att få jobb. Du finns kvar i Kronofogdens register tre år efter det att skulden är betald.

www.kronofogden.se Omkring 35 000 ungdomar mellan 18-25 år finns i Kronofogdens register. Snabblån utan säkerhet med hög ränta har lockat många att låna. Dessutom: mobiltelefoniskulder, böter, studiemedelsavgifter och skadestånd pga brott

Hemförsäkring När du flyttar till egen bostad bör du omgående skaffa en hemförsäkring. I hemförsäkringen ingår ansvarsförsäkring, personförsäkring vid överfall, rättsskyddsförsäkring och reseförsäkring. En annan bra försäkring att skaffa är allriskförsäkring. Jämför priser och villkor på : www.konsumenternasforsakringsbyra.se

Konsumentinformation Konsumentinformation ska vara objektiv, alltså opartisk och korrekt. Den ska vara en köphjälp för oss konsumenter. Konsumentinformationen avslöjar inte bara fördelarna som vid reklam, utan också nackdelarna med en vara eller en tjänst. OPARTISK = gynnar eller missgynnar inte någon part (person)

Vad vet du om konsumentverket? Konsumentverket är en statlig myndighet som har till uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen. Konsumentverket utbildar kommunernas konsumentvägledare och ser till att konsumentlagarna efterlevs. Chefen för Konsumentverket är också konsumentombudsman/KO

Kommunal konsumentverksamhet Svarar på enskilda frågor och griper in i enskilda ärenden. Konsumentvägledningen i Umeå: www.konsumentvagledare.konsumentverket.se konsument@umea.se Telefonnummer: 090-16 34 34 Råden är helt gratis!

Konsument Europa Genom EU har vi tillgång till en gemensam marknad – den så kallade ”inre marknaden” – med ett enormt utbud av varor och tjänster. Konsument Europa kan ge oss råd när vi ska handla över gränserna eller hjälp om vi skulle få problem efter köpet. www.konsumenteuropa.se

Frivilligt konsumentskydd Betyder att det är upp till affären att bestämma. Vad innebär bytesrätt? Vad innebär öppet köp? Spara kvitton eller andra köpehandlingar i 3 år, det vill säga den tid du har möjlighet att reklamera varan enligt konsumentköplagen.

Konsumentköplagen När gäller den? När gäller den inte? I lagen står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara i en affär. Den talar om vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du kan kräva av säljaren. När gäller den? När gäller den inte? 6-månaders regeln?

Konsumenttjänstlagen Lagen gäller när du till exempel anlitar en hantverkare att utföra ett arbete på något du äger. Lagen ger dig skydd vid bland annat reparationer av din cykel, dator, mobiltelefon, arbeten på fastighet mm. Vad gäller vid bestämt pris? Vad gäller när du fått en ungefärlig prisuppgift?

Att kunna om reklamation När kan jag reklamera? Beskriv hur du gör när du ska reklamera något. (4 steg) Vad är ARN? www.arn.se