© Kamél Consulting & Chrysalis 2006 SAST Testledarskapet i förändring – eller Så blir du den bästa testledaren i vår spännande värld! Elisabeth Kamél & Marlene Wikström
© Kamél Consulting & Chrysalis Fakta om föredragshållarna Marlene Wikström •Arbetat inom IT-branchen sedan 1985, både som konsult och fast anställd. •Systemvetare 1985 •Erfarenhet av försäkring, spel, telekom, verkstadsindustri etc. •Flerårig erfarenhet bla som projektledare och som beställningsansvarig inom outsourcing. •ITIL Foundation certifierad. •Fokus: –Processutveckling –Kravhantering –Testprocesser –Projektledning Marlene arbetar numera som konsult inom egna bolaget Chrysalis. Kontaktuppgifter:
© Kamél Consulting & Chrysalis Fakta om föredragshållarna Elisabeth Kamél –Verksamhetsbakgrund inom finans, handel, administration och vård –Systemvetare 1996 –Konsult med erfarenhet inom försäkring, telecom och verkstadsindustri –Olika ledarroller såsom projektledare, affärsledare och enhetschef •Fokus: Hur få bättre styrning på IT-verksamheten? –Kravhantering –Testprocesser –Processutveckling •Konsult med förståelse för såväl affär som IT •Projektledning Efter mer än 20 år som anställd i stora företag som IBM, Telia och TietoEnator driver Elisabeth nu Kamél Consulting. Kontaktuppgifter:
© Kamél Consulting & Chrysalis Historik Hur har systemutvecklingen förändrats genom åren? 1.Automatiserade rutiner 2.Snabbare processer och transaktionsflöden 3.Statistik och ekonomiflöden
© Kamél Consulting & Chrysalis talet •Standardiserade systemlösningar •Globala verksamheter – samma lösning –Amerikansk kultur kontra europeisk •Anpassas till egna – lokala - verksamheten •Outsourcing – offshore
© Kamél Consulting & Chrysalis Omgivningen •Tidszoner •Olika språk •Olika kulturer och arbetssätt •Många externa aktörer inblandade •Utrullning ska ske successivt och kräver ofta lokala anpassningar –Olika konfigureringar, olika gränssnitt, legala krav
© Kamél Consulting & Chrysalis Outsourcing Testledarens planeringsarbete påverkas av •Outsourcing av –Driftsverksamhet –Systemutveckling –HelpDesk •Leverantör i annat land
© Kamél Consulting & Chrysalis Standardsystem Planeringsarbetet påverkas av •Gränssnitt till många, ibland olika, system •Olika arbetsprocesser i olika länder •Koordinering med leverantör –standardsystem, drift, förvaltning •Global användning på olika sätt •Uppgradering till nya versioner
© Kamél Consulting & Chrysalis Test i förvaltning •Vidareutveckling – nya versioner –Standard eller egenutvecklat •Stora krav på Configuration Management –Versionshantering •Programvara (olika i olika länder) •Testfallen
© Kamél Consulting & Chrysalis Krav på egenskaper En kompetent testledare –Mycket bra koordineringsförmåga –Förståelse för olika perspektiv –Lätt för att sätta sig in i verksamheter –God förhandlingsförmåga –Diplomatisk och förmåga att få många att samverka –Förmåga att hålla kvar fokus – uthållig men diplomatisk
© Kamél Consulting & Chrysalis Och så ska vi testa också… Mer specialiserad kompetens hos testarna –Specifik verksamhetskompetens –Teknisk kompetens –Testmiljö-kunskap –Configuration Management
© Kamél Consulting & Chrysalis Hemska tanke om… •Vi glömmer att kolla outsourcing •Vi inte förstår vad en viss klausul i avtalet innebär för test •Vi trodde att vi förstod vad leverantören sa •Vi missar en release uppgradering av ett annat system •Vi missförstod ett lands arbetsprocess…
© Kamél Consulting & Chrysalis Vårt budskap •Se till att du har ledningskompetens! –Kräv utbildning, mentor •Se till att ha mycket god språk kunskap! •Se till att ha avtalskompetens! –Utbilda dig eller stärk teamet med specifik kompetens •Planera ditt testgenomförande noga! •Kom ihåg Configuration Management!
© Kamél Consulting & Chrysalis Vår lösning – det här behöver du •LEDARUTBILDNING! –God självinsikt •Mycket goda språkkunskaper –Säkerställ att du kan vara diplomatisk på engelska –Var säker på att du lyckas - träna ofta •Tillräcklig planeringstid! •Ditt team –Ta vara på engagemang och kompetens –Fira så fort det finns möjlighet –Håll ihop gänget