Frederic Bill Entreprenörskapsprofilen, Växjö Universitet
Entreprenörskapa = Nyskapa
Arkaismen entreprenörskap Arkaism är egentligen ett språkligt begrepp och syftar på ord eller uttryck som används för att ge en text en ålderstigen karaktär. Ett av de mer kända exemplen är Handelsbanken från 1736 (1 kap Om köp och skifte): 5 § Säljer man tvem ett; gälde skadan åter, (och böte tio daler,) och den behålle godset, som först köpte. 7 § Skepp och skeppsbygge må ej med laga verkan sättas i pant efter ty nu är sagt. Ej heller må luftfartyg sålunda pantsättas.
Det blåser fortfarande en del gamla vindar
Ernst & Young Entrepreneur of the Year
Entreprenöriella regionen För den enskilde kan utvecklingen som nu äger rum vara bra och det är lätt att förstå när en företagare väljer att sälja. Problem uppstår dock när det gäller det totala samhällsengagemanget. Det har fram tills nu byggt på att företagarna har stöttat samhället. Idag kan man ställa sig tvekande till att stötta fotbollslaget i Anderstorp. För inte så länge sedan kunde vi anställa bra fotbollsspelare för vi ville ha bra sådana hit till vårt lag och vårt samhälle. Så tänker man inte alls längre idag. Detta har spritt sig även till de stora företagen. […] när man plockar bort det nära ägandet försvinner engagemanget liksom solidariteten med byn. (Gustafsson, 2004:83)
Nyskapa = Entreprenörskapa Kosmologi Apokalypsa Provocera
Minoriteter Tillblivande Albrecht Dürer, Johannes uppenbarelse (1498)
Entreprenöriella regionen Vidare vill de veta vår affärsstrategi vilket ju är något som tillhör oss och skall behöva avslöjas utåt. Jag menar att en strategi, även om den är nedskriven, så skall den bara vara enbart för styrelsen. (Gustafsson, 2004:85)
“But what if research into the entrepreneur has, in its very failure, identified something critically important about the operation of the category of the entrepreneur, that is, that it is essentially indefinable, vacuous, empty?” (Jones & Spicér, 2005:235)