Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
5 söknycklar från Luleå universitetsbibliotek Du måste….
Advertisements

_______________ _____ ____________ __________
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Brev från Pingvinen.
23 saker •Fortbildningskurs 8 februari- 4 juni 2008 •Syften: Uppmuntra personalen att experimentera samt att lära sig mer om nya tjänster och verktyg.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Grundkurs i marknadsföring
Artikel – reportage - debattartikel
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Medieforskning och mediekritik Jaana Hagelberg.
Stora additionstabellen
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Introduktion till IT vid ÅA/ÖH Jens Granlund. Omfattning 2 sv – 80h 2 sv – 80h –20% föreläsningar –20% övningar –20% läsa boken Lättpocket om IT –20%
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Praktisk information om kurser och tenter Studiebyrån.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
UTBILDINNGS- OCH ARBETSMARKNADSFÖRVALTNINGEN Bedömning för lärande i Halmstad – alla med på tåget.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Camilla Widmark Inst för Skogsekonomi
Nationella proven i kursen Svenska B.
1 Kommentar till: Promemoria med förslag till ökad organisatorisk frihet för statliga universitet och högskolor, m.m. U2010/222/UH av Professor Peter Lohmander.
Mallar i Word och Excel Lektion 1 Mahmud Al Hakim
Säkerhet och Samhälle Rosersberg Säkerhet och samhälle: Målsättning Rosersberg Vt 2007 Föreläsning Leif Svanström.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Om skrivande av uppsats
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Excel 2003 Grundkurs Lektion 1 Mahmud Al Hakim 1.
Miniföreläsning om studieteknik
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Hälsokunskap Mattlidens gymnasium Period II Lärare: Anu Virtanen.
Barn, hälsa och föräldrar - underlag till en nationell strategi för föräldrastöd 30 min - 15 bilder Sven Bremberg.
Introduktion till UB Turismprogrammet HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel Tjänstesida:
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Affärsplanering för tillväxtföretag 7,5hp Det här är Venture Cup Sveriges ledande tävling för affärsidéer En ideell organisation som startades 1998 av.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
7 april. Temat i årets NP: Att göra gott? Hur kan vi göra livet gott för oss själva och för andra? Ge exempel! Resonera två och två – finns det något.
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Rubrik (låt rubriken sammanfatta slutsatsen)
Spinningpass april 2011 Vecka 17 Tisdag 26/4 Kl Hasse
Föreläsning Svenska II
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008

Medieforskning och mediekritik, Journ G6  Mål  Studieperiodens målsättning är att ge de studerande en överblick över aktuell forskning inom journalistik, medier och kommunikation samt en uppfattning om mediekritisk forskning  Examination  Deltagande, hemtentamen och essä.

Föreläsningar om medieforskning  2.10 Kursens upplägg, introduktion  7.10  9.10    Deadline för essäer  4.11Essägenomgång 1  6.11 Essägenomgång 2  Alla föreläsningar kl

Mediekritiska diskussioner  Torsdagar 9.10–13.11 (utom 23.10) kl. 9–10 i övningsredaktionen  Parvis presentation av ett case (två par per gång)  PP-presentation  förankring i litteratur  leda och sammanfatta diskussionen  Obligatoriskt deltagande för dem som går kursen, men även öppna för andra på högskolan

Exempel på teman  offer/kris  kön  minoriteter  likriktning  partsintresen  barn och medier  televisionens roll  drevjournalistik  omtal, hur omtalas barn, får journalister intervjua barn  hälsa och ohälsa  geografisk obalans

Forskningsessä  Längd: 5–6 sidor, färdig senast  Ett tema, ett par mera konkreta frågor inom det (=frågeställning)  Vetenskaplig användning av källor (referenser i texten & litteraturförteckning på slutet: författare, år, rubrik, utgivningsplats)  Slutsatser eller nya frågeställningar i slutet; koppling till eget fortsatt arbete  Stil: vardagsprosa, definitionerna klara

Hemtent  Studenten bör bekanta sig med böckerna (Schudson + 2) i förhand  Studenten bör anmäla sig senast dagen innan (tisdag) per e-post med en lista av de böcker som han/hon vill tentera  Studenten får frågor (3) per e-post onsdag senast kl. 12  Studenten lämnar in svaren (2) på fredag samma vecka senast kl 17  Egna tankar tillåtna, låt källan/källorna tala först

Hjälpmedel  Lindblom, Bettina & Henning, Anna: Ett steg i taget – guide för vetenskapligt skrivande (köp eller låna på bibban)  Språkhjälpen,  Helka:  Artiklar i fulltext via unis bibba:  Google Scholar: