Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008
Medieforskning och mediekritik, Journ G6 Mål Studieperiodens målsättning är att ge de studerande en överblick över aktuell forskning inom journalistik, medier och kommunikation samt en uppfattning om mediekritisk forskning Examination Deltagande, hemtentamen och essä.
Föreläsningar om medieforskning 2.10 Kursens upplägg, introduktion 7.10 9.10 Deadline för essäer 4.11Essägenomgång 1 6.11 Essägenomgång 2 Alla föreläsningar kl
Mediekritiska diskussioner Torsdagar 9.10–13.11 (utom 23.10) kl. 9–10 i övningsredaktionen Parvis presentation av ett case (två par per gång) PP-presentation förankring i litteratur leda och sammanfatta diskussionen Obligatoriskt deltagande för dem som går kursen, men även öppna för andra på högskolan
Exempel på teman offer/kris kön minoriteter likriktning partsintresen barn och medier televisionens roll drevjournalistik omtal, hur omtalas barn, får journalister intervjua barn hälsa och ohälsa geografisk obalans
Forskningsessä Längd: 5–6 sidor, färdig senast Ett tema, ett par mera konkreta frågor inom det (=frågeställning) Vetenskaplig användning av källor (referenser i texten & litteraturförteckning på slutet: författare, år, rubrik, utgivningsplats) Slutsatser eller nya frågeställningar i slutet; koppling till eget fortsatt arbete Stil: vardagsprosa, definitionerna klara
Hemtent Studenten bör bekanta sig med böckerna (Schudson + 2) i förhand Studenten bör anmäla sig senast dagen innan (tisdag) per e-post med en lista av de böcker som han/hon vill tentera Studenten får frågor (3) per e-post onsdag senast kl. 12 Studenten lämnar in svaren (2) på fredag samma vecka senast kl 17 Egna tankar tillåtna, låt källan/källorna tala först
Hjälpmedel Lindblom, Bettina & Henning, Anna: Ett steg i taget – guide för vetenskapligt skrivande (köp eller låna på bibban) Språkhjälpen, Helka: Artiklar i fulltext via unis bibba: Google Scholar: