Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Samtala om böcker.
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att träna Läsförståelse
Anneli och Christians Datorskola
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Välkommen till internet för nybörjare
Hur du skriver en bra historia
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att skriva en artikel.
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Att skapa världar och leda rollspel
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
2. Utveckla en presentation
Att logga in i Adobe connect. Du behöver ha Flash installerat för att detta ska fungera. Du behöver ha ett headset och en kamera. Om man använder datorns.
Digitalt berättande Lärum 2009 Eeva Koroma. Digitalt berättande Termen digitalt berättande kommer från engelskans Digital Storytelling. Metoden växte.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Kompetensutveckling Med PIM
Ett arbetsområde om poesi
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Vad är du för typ av person?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Läroplansnätverk förskola
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nätmobbing/Cyberbullying
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
EKÄNGENS IF NÄRVAROREGISTRERING MEDLEMSHANTERING ADMINISTRATION.
Muntlig presentation.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Integrera mp3 i hotpotatoes.  Se hur test-övningen kommer att se ut: N1_Audio_01.htm
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid ….på väg mot en hälsodiplomering...
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Rosenbad, 16 mars 2015 Vad ska vi ha den sociala barn- och ungdomsvården till?
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
GREENSCREEN BY DO INK.
Vi påverkar varandra!.
Helhet och allsidighet
Presentationens avskrift:

Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling

Mer än film! Klangfärg www.vgregion.se/klangfärg Danskonsulenter Klangfärg www.vgregion.se/klangfärg Filmkonsulenter Konst- och kulturutveckling, Västra Götaland Konstkonsulenter Mångfaldskonsulent Barn- och ungdomskonsulent Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling

Att se film på bio Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Särskilda skolbiovisningar? Eller egna visningar? Genre, längd och tema, vad passar just era elever? Filmhandledningar är ett pedagogiskt stöd: www.sfi.se/filmiskolan Sammanhanget är viktigt. Anknyt till filmen både före & efter. Film som igångsättare för tema? Väcker tankar & känslor! Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling

Vilka filmer? Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Tänk på att du behöver rättigheter (institutionell rättighet) för de filmer som visas i klassrum eller på något annat sätt. Vilka filmer? Här hittar du filmer: www.sfi.se www.filmcentrum.se www.riks.filmcentrum.se/dok-tema/dok-tema-funktionshinder www.swedishfilm.se www.mediapoolen.se Leta gärna efter kortare filmer: Grodan, Ska vi bli ihop? Badbollen.. Exempel på filmer som kan vara bra: Bombay Dreams – glad, enkel handling 25 ungar och en pappa – mysig, textad dock Den röda ballongen – utan dialog Wall-E – enkel och tänkvärd Charile Chaplins filmer Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling

Att göra Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Vad har vi för teknik? Kamera? Scanner? Finns gratisprogrammet som Moviemaker i vår dator? Filmkameror? Utgå ifrån tekniken- vad kan vi göra med det vi har? Vilken metodik vill vi använda? Animation. Filma med klipp i kamera eller kanske Digitala Berättelser? Extra resurser kan fås genom att söka pengar från Kulturrådet– “Skapande skola” för årskurs 4-9 Varje kommun har öronmärkta pengar som kan användas till kultur, ex. filmprojekt. Kolla med din kommunala samordnare! Hittas här: www.kulturkatalogen.vgregion.se Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling

Digitala berättelser - en personlig berättelse - en minut lång - bygger på egna bilder och den egna rösten - enkelt att göra Rum för berättande: www.ur.se/rfb 1. Hitta din historia  Skriv ned det du vill berätta i form av manusstolpar  2. Hitta bilder  (klipp ut, låna från internet, ta egna, ta med hemifrån, skapa egna)‏ Välj ut de bilder du vill ha med i din film.  3. Gör ett bildmanus  (bildmanusark, finns att ladda ner på nätet www.voodoofilm.org)‏ Lägg ut bilderna på ett stort pappersark och skriv texter utifrån manusets stolpar till varje bild. Företaget Dole vill stoppa Malmöfilmen ”Bananas!” från att visas på Los Angeles filmfestival. Men festivalen kommer trots hoten att visa filmen utom tävlan, med en efterföljande debatt. Som Sydsvenskan tidigare berättat har Fredrik Gerttens dokumentär ”Bananas!” stoppats från att tävla på Los Angeles Filmfestival. Anledningen är att företaget Dole hotar att stämma festivalen. – Vi har sagt till alla att den här filmen är en bluff. Kanske inte filmen i sig, men dess innehåll. Och vi har bett filmfestivalen att inte visa den, säger Doles advokat Michael Carter till Sydsvenskan. Filmen skildrar en rättsprocess där bananarbetare företrädda av advokaten Juan Dominguez vill få upprättelse för sina skador av giftet DBCP.

Sen då? 4. In med allt i datorn (Scanner)‏ Skanna in dina stillbilder, fotografer och filma och läs in det i datorn.  5. Spela in din röst  ( mikrofon)‏ Prata in din berättelse direkt i datorn eller kameran.  6. Grovredigera  ( gratisprogram MovieMaker PC eller Imovie Mac)‏ Lägg bilderna på rätt ställe i berättelsen  7. Finredigera  Skapa texter, effekter och lägg in musik om det behövs.  8. Visa filmen  Företaget Dole vill stoppa Malmöfilmen ”Bananas!” från att visas på Los Angeles filmfestival. Men festivalen kommer trots hoten att visa filmen utom tävlan, med en efterföljande debatt. Som Sydsvenskan tidigare berättat har Fredrik Gerttens dokumentär ”Bananas!” stoppats från att tävla på Los Angeles Filmfestival. Anledningen är att företaget Dole hotar att stämma festivalen. – Vi har sagt till alla att den här filmen är en bluff. Kanske inte filmen i sig, men dess innehåll. Och vi har bett filmfestivalen att inte visa den, säger Doles advokat Michael Carter till Sydsvenskan. Filmen skildrar en rättsprocess där bananarbetare företrädda av advokaten Juan Dominguez vill få upprättelse för sina skador av giftet DBCP.

Och varför? Ger träning i att samarbeta! Ger en social träning! Eleven får ett nytt förhållande till rörlig bild som hjälper denne att analysera film. Särker den egna identitet Stärker självkänsla Ökar förmågan att kommunicera! Är språkutvecklande! Prövar nya röster, nya roller och nya sammanhang (Får en möjlighet att synas utan att behöva stå där själv)‏ Visningar ger bra koppling mellan skola och hem Företaget Dole vill stoppa Malmöfilmen ”Bananas!” från att visas på Los Angeles filmfestival. Men festivalen kommer trots hoten att visa filmen utom tävlan, med en efterföljande debatt. Som Sydsvenskan tidigare berättat har Fredrik Gerttens dokumentär ”Bananas!” stoppats från att tävla på Los Angeles Filmfestival. Anledningen är att företaget Dole hotar att stämma festivalen. – Vi har sagt till alla att den här filmen är en bluff. Kanske inte filmen i sig, men dess innehåll. Och vi har bett filmfestivalen att inte visa den, säger Doles advokat Michael Carter till Sydsvenskan. Filmen skildrar en rättsprocess där bananarbetare företrädda av advokaten Juan Dominguez vill få upprättelse för sina skador av giftet DBCP.

Att synas Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Alla behöver vi bekräftelse! Alla behöver vi känna att andra har sett och hört oss. Visa filmerna! Kanske på biograf som förfilm? Eller annordna en festival? Bjud in föräldrar eller andra! Vidga vyerna – publicera på Internet eller filmfestivaler Kanske frame? Regionens egen filmfestival för unga. www.frame.nu Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling