Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Danielson & Co1 Principerna i bilaga Grundprinciperna i bilaga 13 om regionalt beslutande över den regionala trafiken och lokalt beslutande.
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Tillgänglig lek Helena Bjarnegård Stadsträdgårdsmästare ansvarig för strategisk utveckling av parker och naturområden på park- och naturförvaltningen.
VINTER I STADEN – UTMANINGAR OCH MÖJLIGHETER NVF Transport i städer ”Klimatilpasning”, seminar Roskilde Marek Salermo, Helsingfors stad Snö.
• Den skapande staden • Den pulserande staden • Den gemensamma staden • Den globala staden • Den balanserade staden.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Här befinner vi oss.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Träffpunkter för äldre i Gävle, Söderhamn och Hudiksvall
Granskning av handikappanpassning Sunne kommun juli 2012.
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Caj Skoglund Direktiv Närsjukvård NLL Vissa övergripande förutsättningar –Demografi och befolkningsutveckling Från invånare år 1995.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Välkommen till Miljöombudsträff 12 juni Dagens program 13.00Inledning Christina Breding Miljöarbetet på respektive förvaltning och LPA presenterar.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Tiden är kort. Presentation av eventuellt nya deltagare Förra minnesanteckningarna Sammanställningen från Workshopen Hur fortsätter vi? Nästa möte Workshop.
Styrning Mina meddelanden
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Januari 2015 Sid 1 Regional/lokal samverkan för att klara vattendirektivet S ve nskt Vatten Tage Hägerman Va-chef Smedjebacken Energi & Vatten.
Klimatanpassad vinterväghållning i Norrköpings Kommun Leif Lindberg Teknisk chef Norrköping kommun
Tekniska förvaltningen /Tekniska nämnden
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Region Norrland Kartläggning av kollektivtrafiken
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Trafik och miljö i skolan Projektledare Helena Hellsten Projektansvarig Linköpings kommun Birgit Gustafsson Utbildningskontoret Lars Wejde Teknik och samhällsbyggnadskontoret.
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
I Lekplats-, badstrands- och miljögruppen som skall genomföra en analys av användningsbehov, miljöhänsyn samt lämna förslag till investeringar och underhåll.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Lägesrapport Trygghetstjänster Trygghetslarm  Planering/beslut i kommunerna  SKL - Vägledning - Stöd till kommunerna (två regioner avböjt, fem kvarstår)
Eskilstunas brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete – Vad pågår och vad är på gång? Brottsförebyggande arbete Arbete mot gob – Exit, sociala insatsgrupper.
Bygglärarkonferens Norrköping
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
Skellefteå – en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i Skellefteå – årets tillväxtkommun! Nöjda medborgare och kunder (1) God livsmiljö.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Säkerhet på väg vid vägarbete Presentation av deltagarna SVERIGEFINLANDNORGEDANMARKISLAND Jan SalkertAnders ÖstergårdMarita BirkelandLars BoletÁsbjörn.
Treårigt test med sopsaltning
BAKGRUND Längre cykelresor…. BAKGRUND Längre cykelresor…
Sammanfattning av innehåll
Infrastruktur Marks kommun
Samrådsförslag.
Modell för säker trafik
Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
Budget 2017 Förändringar och budgetförutsättningar
Budget 2017 Förändringar och budgetförutsättningar
Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
I huvudet på en cykelplanerare
Ett nytt trafikförsörjningsprogram
Presentationens avskrift:

Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret Anna-Stina Ljungbjörk & Marie Wallström anna-stina.ljungbjork@gavle.se marie.x.wallstrom@gavle.se

Vad tänker vi prata om? Gävle kommuns Trafikstrategi Tekniska kontorets organisation Verksamhet: Gångstråk Kollektivtrafik Vinterväghållning Lekplatser

Trafikstrategi Mål 14: Tillgängligheten för gång- och cykeltrafiken till viktiga samhällsfunktioner ska öka Mål 15: Kollektivtrafiken i staden ska göras mer tillgänglig för alla Mål 16: Enkelt avhjälpta hinder ska vara åtgärdade senast 2015

Tekniska kontorets organisation

Gångstråk Budget: ca 2,5 miljoner/år

Gångstråk – nästa steg Gavlegårdarna tillgänglighetsanpassar vissa bostäder Gavlefastigheter anpassar lokaler Tekniska kontoret anpassar gångstråk och hållplatser Kopplingen däremellan?

Kollektivtrafik Ansvar för utformning och drift av hållplatser Hållplatsinventering år 2006 Budget: hållplatsombyggnad 400 tkr/år Prioritet: stomlinjer

Kollektivtrafik – samverkan Trepartssamverkan: X-Trafik, entreprenör och Gävle kommun Regelbundna träffar: Trafik & Infrastruktur, Information & Marknad, Ekonomi & Uppföljning Syfte att öka resandet och tillgängligheten till kollektivtrafiken Samverkan bidrar till ökad kunskap och förståelse.

Vinterväghållningsplan för oskyddade trafikanter Gående och cyklister ska enkelt, säkert och tryggt kunna ta sig fram under alla delar av året Utmaning att klara av snöröjning av tillgänglighet- och säkerhetsåtgärder Identifiera brister och ge förslag på åtgärder

Vinterväghållningsplan för oskyddade trafikanter Förslag på högprioriterat gc-nät Plogning vid hållplats Stolpar bör tas bort Busskurernas utformning Ploga tillräckligt långt Identifiera stråk till och från hållplats Taktila stråk, avfasningar (minst 2,1 m bred) Snöupplag Möjliggöra avstigning i bakre dörren på bussen, ibland går detta inte pga snö

Lekplatser 90 % av barnen i tätorterna tillgång till lekplats inom 400 m En tillgänglighetsanpassad lekplats i varje stadsdel Hittills 4 tillgänglighetsanpassade lekplatser, målet är att inom 5 år så ska det finnas en i varje stadsdel.

Elcykel för två