Fujitsu 1. © Fujitsu 2008 Stockholm 2008-04-02 Libris inspirationsdag Kristian Wallin Anne Sandfær Fujitsu Services A/S.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
Advertisements

Sidnummer DDK i praktiken. Sidnummer KB nationellt ansvar
Regional Innovativ GIS- och E-tjänstsamverkan
Katarina Jonsson Vendor Manager, Software.
Discovery Tools - blev det som vi trodde?
Hur kan drift av Topobase underlättas ?
PDA som förvärvsmetod på universitets- och högskolebibliotek
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Välkommen! Effektiv och professionell telefoni med Vision 80/20 CC Michell Grip
Föreningen för Förvaltningsinformation
Trio Enterprise Corporate and Concept Presentation
Projektet 3 år Statens Kulturråd Spridning idag: 5 län i norr, 7 län i söder.
Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
KTHB Mediaförsörjning Studiebesök från Högskolan i Jönköping, Ulf-Göran Nilsson.
1 Långt ifrån paradiset? Hur kan en bra katalog hjälpa användaren fram till rätt version av Liza Marklunds Paradiset i en djungel av nya och ständigt föränderliga.
Bo Linde Solution Specialist EPM Microsoft AB Project Server.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Nationell databrunn – en förstudie
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
InterSession hos H&M. Utöver det vanliga... -Inbyggd TN3270 server / klient -Inbyggd web server (3270 i webläsaren) -IP printer support -Sysplex support.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Elektronisk publicering - Epsilon, Open Access och juridiska avtal Presentation vid Forskarutbildningsrådet Aina Svensson, SLU-biblioteken,
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
Samsökning av biblioteksresurser utifrån Användarens sökprofil.
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet.
Den individuella utvecklingsplanen
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Folkbibliotek och e-böcker i KB:s uppdrag
Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området
Samsökning med egen sökprofil. Projektet 3 år Statens Kulturråd Spridning idag: 5 län i norr, 7 län i söder.
SLU LSF, Beställare Vård 1 34 Miljarder kronor ?.
Nyttan med standardisering
Ny svenskakyrkan.se.
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
Sammanslagning av ämnesportalerna AGORA, KvinnWebb, Rättskällan och SamWebb Ann-Sofi Cullhed Uppsala universitetsbibliotek.
INFÖR NATIONELLA PROVET. UPPGIFT 1 Förenkla så långt som möjligt Ständigt återkommande uppgift!
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
1 Geoteknisk sektorsportal - datainfrastruktur för tillgång till geotekniska undersökningar Huvudstudie Bengt Rydell och Mats Öberg, SGI SKL referensgrupp.
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
ERM och bibliotek.se – två aktuella frågor Lisa Petersen, Avdelningen för LIBRIS, Kungl. biblioteket.
Värderingar & medarbetare Förbättringsarbete inom Luxo
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Utveckling istället för avveckling Utveckling genom samverkan Örebro V8 – Bibliotekssamverkan i Västerbottens inland.
1 Anneli Juhlin FP
Krav på mäklare att vidarebefordra bud till uppdragsgivaren :5 Förutsättningar för spekulanter vid budgivning :5 Krav på mäklaren att.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
ERM Essentials UUB Katarina Standár 14 juni 2011.
RFC & RM Picsara PIA Beslutsväg Registrera i SP Support klassificerar BUG/RFC Deadline 1 Excel från Mawell PIA 1 Excel till Mawell Förslag.
Sidnummer1 Dewey i Sverige Användarmöte Dewey 9 april 2013 Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktionen.
Stora subtraktionstabellen
1 Windows Azure Mikael ÖstbergTorkel Ödegaard. 2 Äshur Ashore Azzuure.
Sid 1 CD5250 Daniel Flemström MDH/IDT COM Extremely Rough Overview.
© Fujitsu Services, 2003 ARC ALEPH Reporting Center
En säker e-tjänst till vården
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Stockholms universitetsbiblioteks kurser En introduktion till EndNote X2 Stockholms universitetsbibliotek
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
EDS Luleå tekniska universitet Presentation på EDS Nätverksmöte Stockholm Christina Rask.
Rapport om ALMA-projektet
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
Presentationens avskrift:

Fujitsu 1

© Fujitsu 2008 Stockholm Libris inspirationsdag Kristian Wallin Anne Sandfær Fujitsu Services A/S

Fujitsu 3 Fujitsu presentation •Utvecklingsplaner för SFX och MetaLib •Primo vs MetaLib •X-server •Verde ERM vs SFX

Fujitsu 4 SFX utveckling 2008/09 •Förbättrad utformning administrativt gränssnitt (workflow, wizards) •Fler admin funktioner i gränssnittet (Från UNIX till admin) •Hjälptexter i admin •Bättre sökning tidskrifter (Bättre object lookup: Begins with, contains) •Institutionsindelning för komplex – förbättras. •Förbättrad direktlänkning •Förenkling av display logiken •Realtidsfunktion för att nå bibliografisk info i samkatalog •Fortsätta med AJAX •mm mm Levereras i form av service pack på befintlig plattform. (Ny SFX admin Q3 2008)

Fujitsu 5 SFX utveckling 2009/10 SFX och Verde en produkt (SFX ver 4, Verde ver 3) • Gemensam databas • Säljs som bara SFX eller som Verde/SFX

Fujitsu 6 SFX KnowledgeBase

Fujitsu 7 SFX uppdatering Exlibris är medveten om betydelsen av KnB uppdatering och har startat åtgärdsprogram: •Ökade resurser •Stärker relationer med leverantörer •Medlem UKSG/NISO (KBART) •IGeLU (prioriteter)

Fujitsu 8 MetaLib utveckling • Interoperabilitet (x-server) • Samsökningsbara resurser Konkurrensdriven utveckling MetaLib 4.2 – release Q (CKJ) MetaLib 4.3 – release Q • Lättare implementering och underhåll (workflow, wizards) • Fler flexibla integrationsmöjligheter • Förbättringsförslag från kunder

Fujitsu 9 MetaLib X-server API gränssnitt till MetaLib X-server licensen ingår i Samsök (delad instans) Användningen kopplad till egen MetaLib instans Bl a lokala ämnesportaler Dokumenterad X-service

Fujitsu 10 Primo vs MetaLib (1)

Fujitsu 11 Primo vs MetaLib (2)

Fujitsu 12 Från SFX till ERM Electronic Resource Management Administration av elektroniska resurser - licenser - livscykel / historisk dokumentering - kostnadsanalys / statistik Jämför med SFX där administration är inriktad på bestånd och att ge access.

Fujitsu 13 Varför ERM I förhållande till tryckt material är:  e-resurser mer komplexa i sin struktur och sättet man hanterar dem  e-resurser annorlunda att  Beskriva  Anskaffa  Hantera  Ge access till  … och underhålla  Så många av dem!

Fujitsu 14 Verde (1)  Ett personalverktyg för att hantera elektroniska samlingar och dess e-resurser genom hela livscykeln.  Webb applikation  Fristående och interoperabel med andra biblioteksapplikationer som använder:  Web services (SOAP) layer  Import/export Vad är Verde ?

Fujitsu 15 Verde (2) •Samansättning/relationer •Interface, paket och tillhörande e-tidskrifter/e- böcker. •Känner till vilka resurser som delar interface, licensregler, affärsöverenskommelse … •Information •Licensregler •Id, lösenord, administrativ information •Kontaktinformation för support och felanmälan •Uppsägning, restriktioner, prisintervall, etc. •Arbetsflöden •Test •Förnyelse/Uppsägning •Ge access till användarna •Informera personal/användare

Fujitsu 16 SFX vs Verde (2) Verde informerar SFX om en e-resurs tillfälligt är otillgänglig

Fujitsu 17 SFX vs Verde (3)

Fujitsu 18

Fujitsu 19 SFX vs Verde (1) Att tänka på vid start med ERM system: - Egen instans av SFX - Hur vill man hantera de nationella resurserna - Samarbeta/konsortium underlättar

Fujitsu 20