Personas, Scenario & Storyboard

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De fem fingrarna åker på utflykt.
Advertisements

BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Klicka på ”Verktyg” i menyn, välj ”Alternativ”..
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Inloggning Mobil Administration Finns på Ange ditt användarnamn och PIN-kod. Klicka på OK. Ett SMS skickas till din mobil.
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
TILDA ett interaktivt utbildningsprogram
Svenska som andraspråk
Metodstöd.
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Enkel steg för steg guide. Det förutsätter att du har en dator som är uppkopplad till internet. Ta det i lugn takt och läs instruktionen så tar det inte.
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
E-post juni 2013.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Internet Den som söker han finner. Internetkunskap (Ingela Ek) Fem vägar till en hemsida 1. Given adress 2. Hämta en adress från dina favoriter 3. Använda.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Videokonsultation med medborgare
Samtalet På Arbetsplatsen.
MITT PÅSKLOV 2012 JESPER ALLANSSON. Påskafton 7 april Mormor och morfar åkte hem till Karlstad dom hade varit här nåra dagar. När dom hade åkt hem cyklade.
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Kundundersökning mars 2010
Lingmerths Utbildning
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
PRESENTATION av BOKNING OCH INCHECKNING. Nu kommer vi att visa hur enkelt du gör en bokning i.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Att samtala med ungdomar om tobak
Version 1.0 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. För.
Version 1.0 För att komma vidare klicka var som helst i bilden. Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta, leta på din sida.
Version 1.1 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka.
Arbetslös.
Lathund för Vårdnadshavare
.se Ordnar du ofta möten i tjänsten? Svårt att hitta en bra mötestid med deltagare från olika håll? Mötesplaneraren på Norrlandsresan.se.
Föreläsning 4 Kö Implementerad med array Implementerad med länkad lista Djup kontra bredd Bredden först mha kö.
Version 1.1 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka.
Olika test Andrea Watson Athley Sverige ska ha löst miljöproblemen till 2020 Miljömål 40% mindre energibehov ?
LabOra Medarbetaren Kyrkans första medarbetarsystem!
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Manual: Att lägga till personer i en grupp. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Medlemsregistrering SAFF har skapat en förenklad version på hur ni i föreningarna lägger upp era medlemmar. Har ni frågor ring Marika Holm på
Mening eller fråga TRYCK F5.
Muntlig presentation.
Möte inför upphandling,
Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka var som helst.
Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka var som helst.
Val av transport till resmålet.
Google SketchUp Del 1.
Version 1.0 För att komma vidare klicka var som helst i bilden. Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta på din sida upp.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Klicka här för att logga in på ditt konto Fyll i dina kontouppgifter och tryck på logga in knappen. Är det inte din dator glöm inte att se till så ”Kom.
Version 1.0 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Version 1.11 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften ’Slutenvårdens läkare’. För att göra detta, leta upp symbolen som visas nedan och klicka.
Vackert om kvinnor Luta dig tillbaka och sätt på ljudet. Bildspelet sköter sig utan att du behöver klicka.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad är en KATA? katatogrow.com.
VIKTIGT När du ska göra en bok i Rison så måste originalet alltid vara i A4 format. Är det mindre eller större får du göra om det till A4.
Det här är 1177 Vårdguiden.
Tjänsteresa för iKBT Västerbotten. Kontakt 1177.se Kontakt enhet Bedömning Läkare/ psykolog Remittera patient Bedöma/informera/ komma överens med patient.
Att boka bil i Zenit kalender. (enklare variant av kalender)
Presentationens avskrift:

Personas, Scenario & Storyboard Grupp 1

Personas Vi skapade våra Personas genom Intervjuer med vår målgrupp Analyserar intervjuerna med hjälp av beteendevariabler  Personer som åker med buss och har liknande behov av systemet

Personas… Grupperar dom efter liknande behov Skapar Peronabeskrivningar Prioriterar dom i systemet

Intervjuer Exempel på frågor vi ställde Ålder, kön, sysselsättning m.m. Hur bokade du din resa? Vad har du för mobilvana? Hur skulle du ställa dig till en mobil bokningstjänst? Hur skulle du ställa dig till att biljetten debiterades mobilräkningen?

Personabeskrivningar Vi skapade 3 personas Alicia – Student/Ungdom Hugo – Affärsman Mark – Semesterresenär

Primär Persona Alicia Arbetssätt Mål Problem Behov Bokar via dator Åka Buss billigt Snabbt kunna boka biljett Ska vara lika enkelt som på hemsidan Billiga priser Problem Behöver ibland boka akut Behov En mobil bokningstjänst

Scenario Skapar ett scenario utifrån vår huvudpersona Skriven historia som berättar hur användaren/personan använder det tänkta systemet för en viss uppgift I vårt fall  Boka resa via mobiltjänsten

Scenario Alicia har precis avslutat onsdagens föreläsning och är på väg till 3:ans buss från karolinska institutet. Under bussresan hem ringer hennes klasskompis och berättar att hon via internwebben sett att torsdagens och fredagens föreläsningar är inställda. Samtalet avslutas och Alicia tar ett snabbt beslut att åka till Göteborg för att träffa sin pojkvän över helgen. Alicia har ingen tillgång till Internet för tillfället då hon sitter på bussen mot S:t Eriksplan. Alicia, som brukar åka med Bus4you, hade under den senaste resan blivit informerad om att de nyligen skapats en mobilportal för bokning av biljetter. Alicia loggar då in på mobilportalen och väljer den stad hon vill åka från, den stad hon vill åka till samt avresedatum. Därefter visas möjliga utresor ner till Göteborg där hon ser att nästa buss från Stockholm avgår om en timme. Hon väljer en av resorna och bestämmer sig för att köpa denna. Hon knappar in de efterfrågade debiteringsuppgifterna och får samtidigt en sammanställning av reseinformationen och klickar på KÖP! Alicia godkänner sin resa och får information om att hon inom kort ska få ett SMS. Detta SMS fungerar som en ytterligare bekräftelse av köpet, där Alicia ska svara JA på meddelandet för att slutföra köpet. Hon svarar JA och får ett meddelande med bekräftelse om att köpet är lyckat. Hon kan nu åka ner till Göteborg.

Scenario… ANVÄNDARROLL: Mobilanvändare ANVÄNDNINGSKONTEXT: tidspress UPPGIFT: Genomföra köp av bussbiljett SYSTEMTJÄNSTER: söka avgångar (genom att knappa in avreseort och destinationsort samt avresedatum), välja avgång, ange debiteringsuppgifter, acceptera och slutföra köp.

Lärdomar Genom intervjuer som vi analyserar ser vi beteenden som skapar grupper ”One size fits nobody” - Vi uppfyller den primära personas behov Genom att koppla vår persona till ett scenario ”testas” systemet…

Storyboard Se modell…

Pappersmodell Navigerar med knappsatsen Korta steg Ingen överflödig information Inget tungt grafiskt material GPRS GSM