Framtidens lärande - IT & lärandemiljöer?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
Tomas Sandström, Adtollo
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Huru vi for västerled för att finna att datorn blott är ett verktyg och att lärandets heliga Graal funnits inom räckhåll hela tiden.
Värdeskapande användning av MAXIMO
L ÄSVANESTUDIEN FRÅN D AGSPRESSKOLLEGIET VÅREN 2013.
Att söka och förvalta kunskap
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Huvudfinansiär: Tidningsutgivarna Fokuserar tre frågor:
Introduktionskurs för användare Del 3
Cloud = Moln Cloud computing Virtualisering
Informationshantering
IT-arbetsplatser Anders Sjöö
Digitaliserade industriella produkter
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Fri utbildning på elituniversitet för alla – en realitet, en möjlighet och ett hot Vägledardagen 5 mars 2014 Karin Apelgren Studentavdelningen, Uppsala.
Om projekten Koha och Digital delaktighet Viktor Sarge, Utvecklare – Digitala biblioteksmiljöer 31 mars 2011.
Högskoleingenjör Datateknik 180 hp
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Nya förutsättningar för lärande
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Sociala medier och YouTube. ”Internet är inte vår tids inferno utan vårt nya församlingshem” Natalia Kazmierska.
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Björknässkolan Nacka kommun
Välkomna! 1. Mobilitet i förändring – privatliv och arbetsliv vävs ihop! Johan Andersson Systems Engineer.
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Krav på nya KartBas Undanröja problem med dagens version. Ge en ny plattform för ny funktionalitet tekniskt personellt Nå nya kunder.
Karttillgänglighet för klubborienterare och allmänhet
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Framtidsredaktionen. Designuppgift Utveckla koncept för hur Framtidsredaktionen skall utformas Fokus på digitala plattformen (webb, m.m) Helhetskoncept:
Ge 3 fördelar med studentbloggar som en del av kursarbetet. Vad är ditt favoritverktyg för lärande och undervisning och varför? Har du delat med dig av.
( )
Med efterföljande After Work. Repetition från tidigare samt nyheter och fördjupning Intresseinriktningarna och kunskaperna är olika. Möjlighet till att.
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord + räknare.
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
UMEÅ UNIVERSITET ~ SVERIGES LANTBRUKSUNIVERSITET I UMEÅ ~ VASA UNIVERSITET ~ ÅBO AKADEMI I VASA ~ SVENSKA HANDELSHÖGSKOLAN I VASA ~ VASA YRKESHÖGSKOLA.
Bakgrund Relativ 5-årsöverlevnad.
Sociologi & Socialpsykologi C Magnus Olsson, Umeå UB
1 Från Dagens Nyheter till China Daily EBSCO Söderhamn Henrik Åkerfelt
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord +
Demokrati och diktatur
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
M EDIA C ENTER N ORRBOTTEN. Vår verksamhet ska stödja pedagoger, ledare och annan personal inom skolan och underlätta deras arbete för att uppnå målen.
Daniel Andersson Maria Ekendahl. Alla bibliotek kan bidra efter förmåga Ett bibliotek kan visa upp mycket mer än det själv producerar genom samverkan.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
En mobil växel olik alla andra
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Mediernas tillstånd Mer sport till folket – på webben Michael Karlsson Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Karlstads universitet 2 december.
Från Webb 2:0 till Webb 3:0. WEBB 0 Webb 0 = ingen webb alls. Data kommunicerades med tal, skrift, tryckkonst samt analoga medier och så småningom elektroniska.
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
Varför MOOC? Trender: Globalisering Individualisering
User generated content
Ett exempel hur materialet kan användas inom förskoleverksamheten
Marknadsföring av spel via sociala medier – en projektbeskrivning
Presentationens avskrift:

Framtidens lärande - IT & lärandemiljöer? Mikael Wiberg, Professor Institutionen för Informatik Umeå universitet

Nutid - Tiderna förändras! Allt digitaliseras? Dagstidningar & Papper --> Pads, eMagasin, e-ink Skivspelare & radio --> Spotify, iTunes Kameran & filmkameran --> Instagram, youtube Lärande?

Materialets förgänglighet Alla medier dör? Skivspelaren? Dagstidningen? Den analoga kameran? VHS DVD? HDTV? Livscykler & den installerade basen Digital transformation av typ 1 eller typ 2

Men, minskad aktivitet pga IT? MER text produceras än någonsin MER musiklyssnande än någonsin MER fotograferande än någonsin MER lärande än någonsin? (finns det något direkt samband mellan tillgänglig teknik och dess avsedda aktivitet?)

Mer IT för lärande! MOOC plattformar E-learning plattformar Teknik för Blended learning, Nätkurser IT-stöd för distansutbildningar Halvfart, kvartsfart Videomötesteknik ”Edutainment” technologies, m-learning technologies Kursadministrativa stöd Mycket stöd för ”här och nu” lärande! Men, har vi motsvarande IT-stöd för det livslånga lärandet?

Livslångt lärande… Vad är lärande? Är lärandet konstant över tid? Har lärandeprocesserna förändrats? 3 faktorer: Kognitiva färdigheter, ansträngningar & nyfikenhet (Walker, 2013) Vad händer just nu? Ett framväxande interaktionssamhälle!

Interaktionssamhället Kunskap genom (social) interaktion Kollektivet, grupperna, sociala nätverken, kontakterna ”Wisdom of the crowd” ”Know your peers” IT för interaktionssamhället Hur ser det ut? Hur skulle det kunna se ut?

Vad är IT? En dator? Internet? Mobilen & Appar? Lärplattformar? MOOC-plattformar?

En fråga: Formar vår syn på IT vår syn på möjligheter till e-lärande och hur vi tänker kring framtidens lärande? JA! Nutidsexemplet från UmU: ”sMOOC”

IT ”Box” ”Web of boxes” Boxens ytor - ”Screens & keyboards” IT som box & som representationsteknik Förlagan finns i världen - datorn en avbild IT något ”färdigförpackat” - ”applikation” Ex: ”lärande”, e-learning

IT IT som material Att tänka på IT i flöden Processer Instanser Kompositioner IT är ingen ”box”, inget avskilt, utan en del av världen, en del av våra processer och flöden

Exempel från nutid Evernote/Moleskine

Framtid IT i upplösning IT i allt Lärandeprocesser i fokus! Kompositioner av flöden i fokus! IT som sammanlänkande av material! Om IT kan vara i nästan vilken form som helst är dess metafysik ointressant. Vi bör återgå till grundfrågan - vilket lärande, inklusive nyfikenhet, vill vi stödja?

Stort tack! Mikael Wiberg, Professor mikael.wiberg@umu.se Institutionen för Informatik Umeå universitet