Framtidens lärande - IT & lärandemiljöer? Mikael Wiberg, Professor Institutionen för Informatik Umeå universitet
Nutid - Tiderna förändras! Allt digitaliseras? Dagstidningar & Papper --> Pads, eMagasin, e-ink Skivspelare & radio --> Spotify, iTunes Kameran & filmkameran --> Instagram, youtube Lärande?
Materialets förgänglighet Alla medier dör? Skivspelaren? Dagstidningen? Den analoga kameran? VHS DVD? HDTV? Livscykler & den installerade basen Digital transformation av typ 1 eller typ 2
Men, minskad aktivitet pga IT? MER text produceras än någonsin MER musiklyssnande än någonsin MER fotograferande än någonsin MER lärande än någonsin? (finns det något direkt samband mellan tillgänglig teknik och dess avsedda aktivitet?)
Mer IT för lärande! MOOC plattformar E-learning plattformar Teknik för Blended learning, Nätkurser IT-stöd för distansutbildningar Halvfart, kvartsfart Videomötesteknik ”Edutainment” technologies, m-learning technologies Kursadministrativa stöd Mycket stöd för ”här och nu” lärande! Men, har vi motsvarande IT-stöd för det livslånga lärandet?
Livslångt lärande… Vad är lärande? Är lärandet konstant över tid? Har lärandeprocesserna förändrats? 3 faktorer: Kognitiva färdigheter, ansträngningar & nyfikenhet (Walker, 2013) Vad händer just nu? Ett framväxande interaktionssamhälle!
Interaktionssamhället Kunskap genom (social) interaktion Kollektivet, grupperna, sociala nätverken, kontakterna ”Wisdom of the crowd” ”Know your peers” IT för interaktionssamhället Hur ser det ut? Hur skulle det kunna se ut?
Vad är IT? En dator? Internet? Mobilen & Appar? Lärplattformar? MOOC-plattformar?
En fråga: Formar vår syn på IT vår syn på möjligheter till e-lärande och hur vi tänker kring framtidens lärande? JA! Nutidsexemplet från UmU: ”sMOOC”
IT ”Box” ”Web of boxes” Boxens ytor - ”Screens & keyboards” IT som box & som representationsteknik Förlagan finns i världen - datorn en avbild IT något ”färdigförpackat” - ”applikation” Ex: ”lärande”, e-learning
IT IT som material Att tänka på IT i flöden Processer Instanser Kompositioner IT är ingen ”box”, inget avskilt, utan en del av världen, en del av våra processer och flöden
Exempel från nutid Evernote/Moleskine
Framtid IT i upplösning IT i allt Lärandeprocesser i fokus! Kompositioner av flöden i fokus! IT som sammanlänkande av material! Om IT kan vara i nästan vilken form som helst är dess metafysik ointressant. Vi bör återgå till grundfrågan - vilket lärande, inklusive nyfikenhet, vill vi stödja?
Stort tack! Mikael Wiberg, Professor mikael.wiberg@umu.se Institutionen för Informatik Umeå universitet