Att bygga ett varumärke och en företagsprofil – ett praktikfall ur industrisektorn / producentvaru- marknaden. Magnus Åkerman. Bergsskole-ingenjör och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Advertisements

Distributionsavtal Seminarium BRG
CE-märkning av byggprodukter
Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
UTVECKLA DINA INTERNATIONELLA AFFÄRER
Företagsprofil i färdigt paket
~ Den första mobiltelefonen ~
* Information på över dokument och som ökar med per timme dygnet runt * Över användare i världen, år 2004 finns det 1 miljard.
Nordic Quality – internpresentation Nordic Quality i korthet •Nordic Quality är en kvalitetsmärkning som certifieras av det oberoende nordiska certifieringsorganet.
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Från kaos till färdig produkt
Tema Konsumtion/Avfall/Återvinning
Affärsidé Öppna en klädaffär och sälja underkläder från Victorias Secret och t-shirts från olika märken som inte säljs i Varberg. Vi hade även tänkt att.
CNC styrt linjärbord Projektledare Johan Hansson Deltagande Wressel AB.
GeoSuite – ett nordiskt samarbete!
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Introduktion.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
MARKNADSPLAN 2013 Caroline Ossmin Lukas Jensen Malin Rydberg Linda Kåberg Johanna Svedlund Sebastian Otterborg.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
| Tel | Introduktion.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Swing Grafik delen i Java kallas för Swing. Swing är stort; ca 800 klasser i 16 paket. Swing är en utveckling av AWT (Abstarct Window Toolkit). AWT var.
Grafisk profil.
NULÄGESPRESENTATION SEPTEMBER 2014.
| Tel | Introduktion.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Vindico Security AB (publ) Vi förenar nytta med säkerhet.
© ABB AB, Corporate Research /11/2014 abb Vem vill äga produkterna? Tomas Lagerberg Chef Automation Technologies ABB Corporate Research.
Renässansen.
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
Världsmusik Musik från hela världen!
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Marknadskommunikation och mediaval
Effektiv försäljning Werner Risberg, VP, Sales.
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Kundföretaget AB Namn, Företag 17 januari Agenda Kundföretaget AB Återförsäljare AB Mamut som leverantör Effektiv arbetsdag Behov hos Kundföretaget.
Marknadsföring av Projekt X
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Mobiler.
Gaming.com For all your gaming needs.. Idén bakom Gaming.com är att samla allt en gamer behöver under samma tak. I webbshopen skulle det säljas allting.
PQA Presentation SECO TOOLS MSEK i försäljning Ca anställda. Mer än 35 egna säljbolag. Tillsammans med distributörer och.
Köprätt.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Kemi finns överallt runtomkring oss.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Grafisk profil.
Produkt, pris, plats och påverkan
Företagets namn (ha gärna en logga och en bakgrund som passar ert företag som är genomgående i pp)
Marknad, målgrupp och mål
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Företags-namn Produkter och tjänster
Grafisk profil.
Välkommen till arkitektkopia En värld av trycksaker.
Presentationens avskrift:

Att bygga ett varumärke och en företagsprofil – ett praktikfall ur industrisektorn / producentvaru- marknaden. Magnus Åkerman. Bergsskole-ingenjör och DIHR, Fd chef för ”information och promotion” vid STORA´s specialståldivision i Söderfors, fd ambassadör för Marknadsföreningen i Stockholm mm.

HISTORIEN OM SVARVSTÅLET SOM FORMADE EN FÖRETAGSPROFIL!

Detta är historien om svarvstålet som formade en företagsprofil. Företaget ifråga var en division inom Stora Kopparbergs Bergslags AB numera Stora Enso. Det var världens äldsta registrerade aktiebolag och grundades innan Columbus upptäckte Amerika. Divisionen vi skall betrakta hette Söderfors Bruk ursprungligen en ankarsmedja men där i vår tid den pulvermetallurgiska produkten ”hårdmetall” utvecklades samtidigt med tillverkning av verktygsstål och rostfri plåt. Här samlades ett gäng handplockade unga bergsingenjörer och marknadsförare i syfte att utveckla och marknadsintroducera en ny konstruktion av ”vändskärshållare” för verkstadsindustrin.

Så här såg prototypen ut, utan namn, utan dekor, utan formgivning, utan märkning!

Kan vi ge den nya hållaren en modern form och dekor? Kan vi ge den ett namn som är: •särskiljande •beskrivande •memorerbart Kan vi skapa en logotype som dessutom är: •reproducerbar i tryck, på produkten och andra objekt •enkelt att skapa utan separata original Allt detta på en marknad med hård konkurrens från bl.a. Sandvik, Fagersta, Uddeholm och utlandet!

Vilka unika säljande egenskaper hade den nya produkten och hur skulle de kunna visualiseras i en egen logotype? Låt os se!

BESKRIVANDE: 3 komponenter 3 storleksklasser 1/3 så många reservdelar ett komplett verktygssystem 3-SYSTEM Särskiljande och unikt Figurverkan-memorerbart Internationellt registrerbart Enkelt att skapa,internationell stilart: ICT Old Bookman

Mediavalet Säljarna i de olika dotterbolagen hemma och utomlands, agenter och återförsäljare: Demo-väskor med prover och diafilmer/”powerpoint.” Kunder och prospects: Kundbesök, föredrag, seminarier, annonser direktreklam och trycksaker. Yrkesskolor,universitet: Föredrag,tekniska uppsatser,diafilmer/powerpoint,prover. Mässor och internet: Montrar,hemsidor/bloggar,seminarier. Press och ”events”: Releaser, fackartiklar, pressvisningar, annonser, samt ”events.”