1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Samordningsprojekt för införande av anmälnings- och studieavgifter
1 Så tryggar vi studiestödet i Norden Erfarenheter om orsaker, åtgärder och omfattning av felaktiga utbetalningar.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Svensk idrotts egna verksamhetssystem
Sista anmälningsdag är 16 april
EduID Agenda  eduID bakgrund  eduID inkl ID-proofing rutiner  Demo av pilotuppsättningen.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Ansökan till Vuxenutbildning steg för steg
Videokonsultation med medborgare
1.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008
Tillsammans gör vi studier möjligt
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Webbanmälan till högskolestudier vt 2015
E-tjänster Upplands Väsby
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Inloggning till Landstinget Kronoberg via Citrix
Nexus Group – - Ledande på fysisk och logisk access
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Presentation för FOV-nätverket
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
1.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
1.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Rekvirera arbetsgivarstöd via internet
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Elektronisk attestering och signering
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Detta är Socialstyrelsen Socialstyrelsen verkar för god hälsa, social välfärd samt vård och omsorg av hög kvalitet på lika villkor för hela befolkningen.
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
BILDSVEP MINA ÄRENDEN BÖRJAR STRAX. Förtydligande Bildspelet visar arbetsgång när du vill se status i ditt ärende. Vad som skett sedan du skickade in.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2017
Min ansökan. Ansökan . ..
Min ansökan. Ansökan om utbetalning
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
Viktigt att intyga påbörjade studier
CSN:s informationsutbyte med Ladok
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Så här anmäler du dig till högskolan HT19
Presentationens avskrift:

1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering

2 ►Vad har vi gjort? ►Varför? ►Hur blev det? En studiemedelsansökan för alla

3 V ad har vi gjort? ►Alla studenter fyller i sin ansökan i Mina sidor (csn.se) ►Tjänsten går att använda utan e-legitimation ►Alla pappersblanketter har tagits bort ►Lansering maj 2011

4 Varför har CSN tagit bort alla pappersansökningar?

5 ► tryckt ansökningsblankett ► förifylld ansökningsblankett ► pdf på csn.se ► e-tjänsten Ansök om studiemedel i Mina sidor Utgångsläge CSN hade fyra olika ansökningssätt för att söka studiemedel

6

7 ► Förifyllda ansökningar var inte processeffektiva eftersom endast 1/3 av utskickade ansökningar användes för att söka studiemedel ► Stor andel använde manuella blanketter vilket påverkade antalet automatiskt hanterade ansökningar ► Studerande ville ansöka på webben utan e-legitimation Analys av utgångsläget

8 Ansök om studiemedel Så här fungerar det!

9 Ansök om studiemedel i Mina sidor 1. CSN skickar en uppmaning att det är dags att söka studiemedel via - sms - e-post - brev 2. Loggar in i Mina sidor - e-legitimation - personlig kod - utan inloggning 4. Skriver under och skickar in - e-legitimation - egen underskrift 6. Underskriven ansökan ankomst- registreras, grund- registreras och prövas maskinellt Mina sidor Mina meddelanden 7. CSN skickar ut beslut - Mina meddelanden - brev 5. Registrerade uppgifter mellanlagras i avvaktan på under- skriven ansökan Mellan- lager 3. Fyller i sin ansökan - bidrag & lån - merkostnadslån - tilläggslån - tilläggsbidrag - dus

10 Förväntade effekter För studerande ► Enkel att använda, bra stöd när de fyller i ansökan ► Lättare att fylla i rätt – färre kompletteringar – snabbare beslut ► Flera valmöjligheter för den studerande – hur man loggar in och hur man skickar in För CSN ► Effektiv kärnprocess ► Ta bort onödiga arbetsuppgifter ► Mer tid för kundservice och mer kvalificerade arbetsuppgifter

11 HUR BLEV DET? ► 99% av alla studerande har fyllt i sin ansökan i Mina sidor ► 59% av alla studerande har skickat in sin ansökan med e- legitimation ► 73% av alla studerande har valt att få sin utskrifter elektroniskt ► manuella arbetsuppgifter har försvunnit ► Handläggningstiden har minskat från 17 dagar till 11 dagar

12 Studeranderapportering - ny tjänst i Mina tjänster

13 Berätta om.. ►Ny tjänst för att rapportera uppgifter för studerande ►Hur lanserades den nya tjänsten

Vad •De skolor som inte elektroniskt rapporterar intygande om påbörjade studier, avvikelser och studieresultat gör detta from maj yrkeshögskolor -högskolor (utanför Ladok) -övriga eftergymnasiala skolor 14

Varför ►Rätt från början - undvika felaktiga utbetalningar ►Underlätta för skolor och studenter ►Effektivisera studiestödsprocessen ►Kortare handläggningstid 15

Utbildningsanordnare ►På ett effektivt och säkert sätt överföra individuppgifter för pågående studier ►Styra över sin egen tid ►Kvalité - ifyllnadskontroller ►Kunna se vilka uppgifter som rapporterats till CSN, allt finns sparat på individnivå 16

Studerande ►Ansöker om studiemedel utan bilagor ►Snabbare beslut och första utbetalning ►Lämnar sin studieförsäkran i Mina sidor ►Undvika felaktiga utbetalningar - skolan skickar avvikelser löpande 17

18 Effekter för CSN ►Ny rutin – Rätt från början ►Ökat tryck på support ►Fler arbetsuppgifter ►Framtida maskinell resultatprövning

19 Ny rutin ► Skolan rapporterar uppgifter om studerande elektroniskt( Fil el webbgränssnitt) -Intyga påbörjad studieperiod -Ändra uppgifter och meddela studieavbrott -Redovisa studieresultat

20 Rätt från början – så här hänger det ihop

21

22

23 Implementation Kommunikationsplan ►Externt -tidplan för informationsaktiviteter -målgrupp: utbildningsanordnare ►Internt -informations- och utbildningsinsatser -målgrupp: chefer, specialister -handläggare i kundmötet

24 Informationsinsatser ►Skolträffar med yrkeshögskolor, andra högskolor och eftergymnasiala utbildningar ►Information på webbplatsen ►Stödmaterial och information till utbildningsanordnare och administrativ skolpersonal på webbplatsen ►Förhöjd telefonberedskap vid terminsstarten

25 Stöd och support ► - Utbildningsanordnare och vägledare ►Användarhandbok ►CSN:s nyhetsbrev ►Skoltelefonen

26 Tack för oss!