Skicka Svefaktura till Stockholms stad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Inloggning Mobil Administration Finns på Ange ditt användarnamn och PIN-kod. Klicka på OK. Ett SMS skickas till din mobil.
Advertisements

Nyheter kring Ediel® Av Jan Owe.
Emil 2 och nytt ämnesträd
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Alternativa tillvägagångssätt Registrera ny intervju i BCFPI
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
EKörkort, omfattning Publika e-tjänster för följande ansökningar och intyg inom verksamhetskod 251 Ansökan om körkortstillstånd och hälsodeklaration (inom.
E-post juni 2013.
Ulf Vårlid Certifiering FI2xml - Certifiering som grund för kommunikation.
Videokonsultation med medborgare
Föreningen för Förvaltningsinformation
Beställning till basförråd via WebbAbest
IT-dagen 22 nov 2006 Elektronisk inköps- och fakturahantering Projektledare
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Effektiv informationsförsörjning Ekonomiskt bistånd Offentliga Rummet 21 maj 2014 Margaretha Holmlund, CSN Krisztina Buki Tornbjörk, SKL Effektiv informationsförsörjning.
The Capital of Scandinavia Utförarmöte Omvårdnadslyftet.
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Nyheter i Raindance Inger Thörnqvist.
Elektronisk fakturahantering
Välkommen till GSF Rekrytering
Exempel/Utbildning Delegering för behörighetsbeställning
Smittskydd Skåne INFORMERAR
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Lotus Webbaccess Steg 1 Logga in, skicka och ta emot e-post och lite om adressboken. För att gå vidare - vänsterklicka.
Staffan Dahlin Västra Götalandsregionen IT-Centrum
Styrning Mina meddelanden
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Mina meddelanden Juridik & Informationssäkerhet Jeanna Thorslund Jurist Center för eSamhället.
SITHS anslutningsprocess
- digital avverkningsanmälan
Vem kommunicerar du med?
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Fiber i Bråbacka (?)
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
TEI Header Mats Dahlström Digitalisering av kulturarvet April 2007.
1. Vad skall vi börja med? 2. Vad händer sedan? 3. Hur vet vi till sist att allt fungerar? Anslutning till SITHS (steg för steg…) Avtal Leverantör Avtal.
Delegering av uppgifter
Samordnad varudistribution
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
NORRTULLS SPORTKLUBB Föräldramöte F
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
Till alla fastighetsägare i Värmskog
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
Samordnad Vårdplanering
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
Svefaktura Umu Fakta Umeå universitet Omsättning ca 3 miljarder ca anställda ca studenter leverantörsfakturor kundfakturor.
Manual Offentliga jobb Chefer HR-funktion Version 1.0
KIV - Katalog I Väst KIV, är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en.
Stefan Larsson beredningsjurist Stockholm
Henrik Heyman Bakgrund 1997 KS-beslut om e-handel 1998 Pilotprojekt e-handel Omogen teknik för e-handel 2000 Uppdrag att se över internfakturering.
Kapitel 10 (i ISO27002) - Från dröm till verklighet Jaak Akker
SVEFAKTURA UTAN AXT från Raindance
Försäljning av Newbody Säsongen Mål Målsättningen är att sälja 1000 st paket. Förra året sålde vi totalt 801 st paket, vilket gav ett överskott.
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
MinPlan-information för nya studerande Institutionen för biovetenskaper Gadolinia, aud. A Kl Åbo Akademi - Institutionen.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Nätverket för Elektroniska Affärer: NEA Forum
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Kommunalförbundet Sydarkivera
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
Förslag till gränssnitt Hyresadministrationen för andrahandsuthyrning till brukare i Stockholm stad version SERVICEFÖRVALTNINGEN SIDAN 1.
Stockholms stad Serviceförvaltningen PROCESS- OCH GRÄNSSNITTSBESKRIVNING KC Förskola.
Process hyresavtal Reviderad AN.
Beställare Inside KOM Mötes- samordnare Intern Service* IT Reception
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
DiVA-undervisning Luleå tekniska universitet 20 maj 2016
Leverantörsfakturor GAS
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Skicka Svefaktura till Stockholms stad Utförarmöte 2014-02-21

Svefaktura Standard för e-faktura Riktmärke för anslutning: ca 100 fakturor per år

Anslutningsprocessen VAN-tjänst Återkoppling Test via mail Ev. ny test Återkoppling Test via VAN-tjänst Ev. ny test Genomgång kundregister Kan tyckas vara omständlig process, men den sparar tid när vi väl går i drift eftersom vi minimerar behovet av underhåll när vi gått i drift Tex info som saknas på fakturorna, fel referenser, fakturor som skickas till fel förvaltning,etc Överens-kommelse Drift

Innan start – se över sekretessbelagd information på fakturorna BeslutsID eller kodade personuppgifter Födelseår (2 pos) Födelsemånad (2 pos) Förnamn (2 första bokstäverna) Efternamn* (2 första bokstäverna) * Med efternamn avses släktnamn inte eventuellt mellannamn Exempel: Jan Karlsson född 1949 i maj kodas: 4905jaka, Ing-Britt Wallin Andersson född 1960 i september kodas 6009inan För fakturor som grundar sig på ett beslut om insats och som finns registrerat i Paraplysystemet ska leverantören uppge BeslutsID. Varje insats som beslutas får ett BeslutsID i Paraplysystemet. Beslutet kan avse mer än en person inom samma familj men avser oftast en person. BeslutsID är ett begrepp som är synligt för beställaren och de utförare med tillgång till Parasol. BeslutsID är sökbart i Paraplyet. Befintliga gällande avtal med leverantörer ska uppdateras med information om vad som ska stå på fakturor och fakturabilagor. Har förvaltningen inte uppdaterat befintliga avtal med respektive leverantör ska sekretessfakturor inte skickas för skanning utan hanteras manuellt enligt de rutiner serviceförvaltningen tagit fram. För varje nytt avtal skall det alltid framgå att fakturorna ska kodas samt skickas till förvaltningens fakturaadress hos BGC för skanning. Ändring av adress och avtal ska genomföras omgående. Om sekretesskodning Födelseår (2 pos) Födelsemånad (2 pos) Förnamn (2 första bokstäverna) Efternamn* (2 första bokstäverna) * Med efternamn avses släktnamn inte eventuellt mellannamn Exempel: Jan Karlsson född 1949 i maj kodas: 4905jaka, Ing-Britt Wallin Andersson född 1960 i september kodas 6009inan Koden blir inte unik. Två personer kan ha samma kod, men sannolikheten att två personer, som är föremål för en viss åtgärd, ska ha samma kod är mycket liten. Skulle ändå två personer förekomma som har samma namn och har samma födelsedata läggs ett numeriskt löpnummer om maximalt 4 positioner till.

Innan start - bilagor Stockholms stad kan inte ta emot bilagor med Svefaktura Om ni använder bilagor, kan aktuell information föras över till fakturan istället?

Innan start – anslut till VAN-tjänst/fakturaväxel Skickar den elektroniska fakturafilen till Stockholms stads VAN-tjänst Tieto Tieto VAN-tjänst Agresso Ekonomi-system Stockholms stad Företag

Testfaktura via mail För att säkerställa rätt fakturaformat (Svefaktura i XML-format)

Testfaktura via mail forts… Återkoppling layout, korrigering, ny återkoppling Innehåll 1:1 – förhållande mellan pappersfaktura och Svefaktura (Obs väsentlig information) Beakta att: aktuell faktura innehåller tillräckligt med info för attestant/godkännare aktuell faktura innehåller tillräckligt med info för Revision/Skatteverkets krav (Stadens krav)

Testfaktura via VAN-tjänst/fakturaväxel Utbyte av ”partsinformation” Elektronisk fakturaadress och VAN-tjänst Kontroll av fakturor i Stockholms stads testmiljö Ev. ny korrigering av fakturalayout

Genomgång kundregister Koppla GLN-koder (elektronisk fakturaadress) till respektive kundnummer Säkerställa att rätt beställarreferens i rätt format anges för rätt kundnummer Förbereda redan nu: Se över hur beställarreferens anges idag. Fasta referenser per kundnr eller anges vid varje beställning? ”Städa” kundregistret, struktur 1 kundnr per förvaltning? 1 kundnr per enhet?

Överenskommelse Innan drift undertecknas en överenskommelse av firmatecknare och serviceförvaltningens förvaltningschef. Inget avtal i formell mening Syfte: hålla ordning och reda, tekniska detaljer och kontaktvägar

Drift Bestäms efter att överenskommelsen är undertecknad Datum bestäms minst 1 vecka fram i tiden så att serviceförvaltningen hinner meddela fakturamottagarna att nu kommer fakturorna komma i ett annat format.

Kontakt Funktionsbrevlåda för Svefaktura: funktion.ehandel.slk@stockholm.se Jenny Larsson, samordnare Svefaktura- anslutningar på Serviceförvaltningen 08-508 11 332