Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Advertisements

Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Använd bilbälte även i lastbilen
~ Den första mobiltelefonen ~
Samhällsekonomi 2.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Ökad trygghet för bussresenärer och bussförare i Örnsköldsviks kommun
SÄKRARE MOBIL DATORANVÄNDNING: DEN GODE, DEN ONDE OCH DEN FULE KÄLLA: TOSHIBA EUROPE GMBH.
Möjligt och omöjligt Reduktion av effekttopp
Levnadsvillkor och resursfördelning
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Sänk farten! Ett snabbt sätt att rädda liv
Flyg fortare.
Rörelse och kraft Sid
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
Rörelse Kapitel 7.
Samling för trafiksäkerhetsåret 2007 Patrick Magnusson Vägverket Kraftsamling Hornöberget
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Motorcyklisters attityder och beteende
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Konsekvens-beskrivning av åtgärder för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Ylva Berg Johan Lindberg Anders Lie Ssbtrp.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
För- och nackdelar med bildbehandling för analys av effekten av en trafiksäkerhetsåtgärd Lars LedenLuleå tekniska universitet VTT, Finland Mikko RäsänenVTT,
Hastighetsefter-levnad – hur tar vi nästa steg
Införande av nya hastighetsgränser
Motorcyklisters hastigheter
Procent.
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Etappmål max 270 dödade Människa Väg Fordon Beteendepåverkan Hastighet Nykterhet Anv. skyddsutrustning Väg Fordon Mitträcken Sidoområden Fartdämpande.
Träningsplanering - För kondition.
UTVÄRDERING NYA HASTIGHETS- GRÄNSER Effekter mot transportpolitiska mål och delmål Förslag åtgärder för att förbättra resultaten GNS
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad,
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Arbete, energi och effekt
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Val av transport till resmålet.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och.
Infrastrukturplanering
NTF Gotland Verksamhetsidé: Ingen ska behöva skadas svårt eller dö i trafiken Människors förmåga och vilja att kräva säkrare trafik ska öka Insikten om.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet på landsbygd Anna Vadeby, VTI VTI är projektledare och genomför tillsammans med Vectura utvärderingsprojektet.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Rörelse Kapitel 7.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Datorer gör bilarna säkrare Mathias Bylund Johan Svensson.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Modell för säker trafik
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Helena Stigson, Folksam
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
Nollvisionen går åt fel håll
Presentationens avskrift:

Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att: Att hastighetsgränsen respekteras Att alla är bältade Att föraren är nykter Att man färdas i en säker bil

Hastighetsgränsen sätts bl a med hänsyn till vägens trafiksäkerhetsstandard. Vissa vägar ser säkrare ut än de faktiskt är. Vägen på bilden saknar mitträcke och har träd nära vägen. Farliga fyrvägskorsningar kan förekomma och oskyddade trafikanter blandas med bilar.

Vägar utan mitträcke borde med hänsyn till det krockvåld man tål inte ha högre tillåten hastighetsgräns än 70 km/tim.

En frontalkollision i 90 km/tim motsvarar ett fritt fall på 25 m och i 110 km/tim 43 m. Skulle Du köra ut på en bro utan räcke?

Träd och stolpar tränger långt in i kupén även vid måttliga farter Träd och stolpar tränger långt in i kupén även vid måttliga farter. Därför är närheten till fasta förmål avgörande för vilken hastighetsgräns som kan sättas. Singelolyckor är vår vanligaste olyckstyp på landsbygd.

Om vägens sidoområde är förlåtande genom att sidoräcke finns eller genom att träd, stolpar och andra fasta föremål tagits bort närmast vägen kan högre hastigheter tillåtas.

Korsningar Krockvåld Max 50 km/tim i sidokollision Krockvåld i cirkulationsplats En sidokollision blir livsfarlig vid hastigheter över 50 km/tim. I en cirkulationsplats reduceras hastigheterna och krockvinkeln blir snäv, vilket medför att allvarliga olyckor är ovanliga i cirkulationsplatser.

Det finns goda chanser att överleva om hastigheten understiger 30 km/tim vid kollision mellan oskyddad trafikant och bil 50 km/tim vid sidokollision 70 km/tim vid frontalkollision

Olyckstyp statliga vägar 95-03

Risk att dödas på olika vägtyper D / Mapkm På motorvägar (MV) och mitträckesvägar (MML o MLV) är säkerheten hög. På tväfältsvägar (2F) utan mitträcken är säkerheten väsentligt lägre och hastighetsgränserna för höga ur ett krockvåldsperspektiv.

När hastighetsgränser sätts grundar trafiksäkerhetskriterierna sig på människans förmåga att tåla krockvåld. Vägens sidoområde och mittseparation på högtrafikerade vägar på landsbygden har en avgörande betydelse för vilken hastighet som kan tillåtas.

Olyckstyper kommunalt Andel % I tätorter är olyckor med gång- och cykeltrafikanter (GC) vanligast. Singelolyckor är den näst vanligaste olyckstypen.

Om en gående blir påkörd av en bil i 50 km/tim motsvarar det ett fritt fall på 10 m. Chansen att överleva är minimal. Om hastigheten istället är 30 km/tim motsvarar det ett fall på 3 m och chansen att överleva är stor. Därför bör hastighetsgränsen vara 30 km/tim där blandtrafik förekommer.

Trafiksäkerhetskriterierna grundar sig på människans förmåga att tåla krockvåld. I tätort är graden av separation av oskyddade från bilar avgörande för vilken hastighetsgräns som kan sättas. Singelolyckor är den näst vanligaste olyckstypen i tätort. Därför är närheten till fasta föremål som stolpar och träd också avgörande för vilken hastighetsgräns som kan sättas.

Vid beslut om hastighetsgräns behöver man ta hänsyn till målen för Tillgänglighet Trafiksäkerhet – anpassning till nollvisionen God miljö Positiv regional utveckling Ett jämställt vägtransportsystem Trafikantacceptans – begripliga hastighetsgränser

Åtgärder för ökad acceptans av hastighetsgränser Information som förklarar på vilken grund nya hastighetsgränserna sätts Automatisk trafiksäkerhetskontroll ATK –700 nya kameror 2006-2007 Variabla hastighetsgränser som anpassas efter väglag, trafikflöde mm Polisnärvaro på vägarna vid införande Minskad toleransgräns Böter vid överträdelser Intelligenta fartsystem ISA

Årlig trafiksäkerhets enkät Pågått sedan 80-talet 40-tal frågor, varav 15 om hastighet

”Det är rimligt att sänka hastighetsgränserna för att öka trafiksäkerheten” Andel som instämmer 2005

”De nuvarande hastighetsgränserna är så låga att man måste ha förståelse för att de överskrids” Andel som instämmer 2005

”Det är viktigare att följa trafikrytmen än hastighetsgränserna” Andel som instämmer 2005

”Jag skulle vilja ha ett tekniskt hjälpmedel i bilen för att lättare kunna hålla hastighetsgränserna Andel som instämmer 2005

Ingen enskild faktor betyder så mycket för säkerheten som hastigheten!!! En sänkning av hastigheten med 10 % ger en minskning av dödsolyckorna med 40 %! Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år !! Skulle alla respektera hastighetsgränsen kunde 100 till 150 liv sparas varje år!

Problembilden: 50 – 60 % överskrider hastighetsgränsen

Andel hastighetsöverskridanden har inte förändrats på senare år

Samband hastighetsändring och antal dödade 10 % hastighetsökning ökar antalet dödade med över 50 % 10 % hastighetsminskning minskar antalet dödade med nära 40 %

Effekter på antal dödade vid 10% reduktion av… Källa: Rune Elvik TÖI

Stoppsträckor och kollisionshastigheter. Snabb reaktion (1 sekund) och hård inbromsning på torr asfalt (retardation 0,8g)

En typisk hastighetsspridning på väg med 90 km/tim. Många kör 10 -15 km/tim för fort.

Det har stor betydelse att de många som kör 10 – 15 km/tim för fort respekterar hastighetsgränsen. Medelhastigheten sänks då och hastighetsspridningen minskar. Se den röda kurvan. Ca 30 % färre dödsolyckor

Händelser på hastighetsområdet 2006 – 2007 Polisens nya strategi – alla poliser i yttre tjänst deltar i trafiksäkerhetsarbetet – minskade toleransgränser Kraftigt höjda bötesbelopp 1 oktober 2006 700 ATK installeras 2006, 169 ytterligare installeras 2007 Översyn av permanenta hastighetsbegränsningar 2006 och 2007 Tidsdifferentierade hastighetsgränser, vinter-, sommar-, dygnsreglerade Försök variabla hastighetsgränser Försök med 30-40-60 km/tim i 12 kommuner ISA

Genom att företag, transportköpare, organisationer tar ett eget ansvar för trafiksäkerheten kan goda resultat uppnås. 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Alla över 50 km/h 51-60 km/h 61-70 km/h 71-80 km/h Över 80 km/h 2003 2004 2005 NTF:s hastighetsmätningar (50km/h) i Posten, 2003-2005 Källa NTF