Källkritik på grundskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

Källkritik.
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Barn, ungdomar och föräldrar på Internet. ”Internet är inte vår tids inferno utan vårt nya församlingshem” Natalia Kazmierska.
Källor: Skolverket, Annika Hultén
Hur ska jag kunna sova gott om natten när jag varje dag filtrerar bort 99,99% av den information jag kunde ha tagit till mig – hur kan jag vara säker på.
Hot, våld och förtryck i heders namn
Källkritiska kriterier
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Informationssökning & Källkritik
Alkoholism.
Källkritik På internet.
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Att inte tro på allt vi läser och ser…
- Konsten att ge feed-back
Mindfulness – en hjälp på vägen
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Förintelsen.
Källkritik på Internet
Källkritik.
Nätet som källa och text Roland Rask Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling Delegations för IT i skolan Utbildningsdepartementet.
Källkritik.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Källkritik på Internet
Sociala medier och YouTube. ”Internet är inte vår tids inferno utan vårt nya församlingshem” Natalia Kazmierska.
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Fredssamling Stigtomta 2014.
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Att samla material och hantera källor
Källkritik.
Nätmobbing/Cyberbullying
Informationssökningsprocessen:
De eller dem, det är frågan?
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Ett material från Migrationsverket 2015 Här kan den som gör presentationen lägga in sitt namn.
Källkritik.
Källkritik.
Skolkampanj #nätrespekt Förslag lektion o samtalsguide – unga o vuxna
Nätmobbning/Cyberbullying
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Källkritik på Internet
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Vad är sant? Vem kan man lita på?
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Sanning eller myt…. Kontrollfrågor WWW  Vem säger….  Vad är det som sägs?  Varför sägs det?
Nyheter & Källkritik.
Hur ska jag kunna sova gott om natten när jag varje dag filtrerar bort 99,99% av den information jag kunde ha tagit till mig – hur kan jag vara säker på.
Varför krig och inte fred?
Några källkritiska frågor att ställa i historia
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Två killar är med om ett bankrån och vill nu lösa det på egen hand. Men inte bara det utan även ett mord som dom blir vittnen till. Efter ledtrådar kommer.
Tiggarna på våra gator – hur ska vi förhålla oss?
Källkritisk informationssökning
Ett material från Migrationsverket VARFÖR… vill människor komma hit?VEM… bestämmer?VAD… gör Migrationsverket?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Yttrandefrihet i Sverige.
Artificiell intelligens och robotar
Källkritik.
KÄLLKRITIK En metod.
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

Källkritik på grundskolan Makten över tanken Källkritik på grundskolan

T S Eliot Where is all life we lost in living? Where is all wisdom we lost in knowledge? Where is all knowledge we lost in information?

I stora världen Vem säger Vad? Och varför säger dom det?

I det lokala … Vem säger vad? Och varför säger dom det?

I krig ställs allt på sin spets. Ingen säger något utan att ha en anledning.

Två bilder säger mer än … Vad kan man lära sig av detta? Bilder kan manipuleras. Stå aldrig bredvid en sovjetisk diktator

Källkritik ingen ersättning för kunskaper

För att kunna lösa ett källkritiskt problem, måste man vara medveten om att man har ett problem.

Vilseledning på Internet Var och en är sin egen ”gate-keeper” Vem som helst kan bli publicist (trängsel, svårt att få överblick) ”Information-overload”, stimulerar till mentala genvägar (infotainment) En snygg layout och kontinuerlig uppdatering ökar tilltron Konkurrens och tidspress skapar öppenhet, men också felbedömningar och förhastade beslut Rundgång, dvs en trovärdig uppgift används för att många använder den.

Två fällor på Internet Total relativism, man blir misstänksam mot alla källor. Överdriven tilltro till vissa utvalda källor på Internet

Källors trovärdighet på nätet Källkritik på Internet Tid Oberoende Äkthet Tendens Världsbild Kunskapssyn Trovärdighet

Källkritik i grundskolan Skolbiblioteksforum AV-Media Grundskola