Källkritik på grundskolan Makten över tanken Källkritik på grundskolan
T S Eliot Where is all life we lost in living? Where is all wisdom we lost in knowledge? Where is all knowledge we lost in information?
I stora världen Vem säger Vad? Och varför säger dom det?
I det lokala … Vem säger vad? Och varför säger dom det?
I krig ställs allt på sin spets. Ingen säger något utan att ha en anledning.
Två bilder säger mer än … Vad kan man lära sig av detta? Bilder kan manipuleras. Stå aldrig bredvid en sovjetisk diktator
Källkritik ingen ersättning för kunskaper
För att kunna lösa ett källkritiskt problem, måste man vara medveten om att man har ett problem.
Vilseledning på Internet Var och en är sin egen ”gate-keeper” Vem som helst kan bli publicist (trängsel, svårt att få överblick) ”Information-overload”, stimulerar till mentala genvägar (infotainment) En snygg layout och kontinuerlig uppdatering ökar tilltron Konkurrens och tidspress skapar öppenhet, men också felbedömningar och förhastade beslut Rundgång, dvs en trovärdig uppgift används för att många använder den.
Två fällor på Internet Total relativism, man blir misstänksam mot alla källor. Överdriven tilltro till vissa utvalda källor på Internet
Källors trovärdighet på nätet Källkritik på Internet Tid Oberoende Äkthet Tendens Världsbild Kunskapssyn Trovärdighet
Källkritik i grundskolan Skolbiblioteksforum AV-Media Grundskola