Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rudolf Antoni SOM-institutet Göteborgs universitet Teatern i samhället.
Advertisements

Kulturundersökning Pressmöte Kulturundersökning utförd av Jema Rådgivning På uppdrag av Halmstads kulturförvaltning har 1000 invånare.
MMS TV-valuta Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren
MMS Akademi 17 mars 2010 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Skagen 2004 Torsdag morgon kl.08:15 lastades bilar med både spelare och material och resan till Danmark och Skagen kunde börja. Fint väder och lugnt.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Den estetiska inriktningen
Swedish mekteb Skärholmen.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
VIVA KOMVUX För dig som är över 20 år och behöver mera tid för att lära dig saker på grund av utvecklingsstörning, autism, eller att du som vuxen fått.
Vår plats/andra platser
Kapitel 8 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Kapitel 8 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
MMS GYLLENE REGLER. Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
Lösningsfokuserat arbetssätt
MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av.
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
ANNONSERING Kontakt;
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi om Time Shift - fördjupning Jannike Sköldebjer Hans Mandorff
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Bild 1 (34) A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2010 Anita Boij Fritids- och kulturvanor i Gullspångs kommun 2009 Undersökning bland olika åldersgruppers.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan.
Elevens val Tomaslundsskolan Vt. 09.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljering av definitioner och beräkningsregler.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
MMS Akademi 18 mars 2009 MMS Gyllene Regler++ Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång Hantering.
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi 11 november MMS TV-panel Jannike Sköldebjer.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
10 medietrender Håkan Gustafsson. Framåtlutad – Bakåtlutad – På väg.
VARFÖR IDROTT OCH HÄLSA?
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
Argumentation om innebandy
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
MMS Akademi 4 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
MMS Akademi 24 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljer kring definitioner och beräkningsregler Denna version.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Träna svenska A och B Häfte 13 Sport Vad gör du på din FRITID?
Träna svenska A och B Häfte 13 Sport.
Fritid 2017 Brukarenkät socialförvaltningen.
Presentationens avskrift:

Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…

Varför regler och valutor?  Skapa jämförbarhet med sig själv och med andra  Jämförbarhet vid visst tillfälle eller över tiden  Skapa ordning och reda för köpare och säljare  Möjliggöra utvärderingar av innehållet

Vad kännetecknar en medievaluta?  Den är accepterad och använd av en hel bransch  Medvetenhet finns om att resultat fås från en modell av en verklighet  Enighet råder om att mätresultaten gäller i alla lägen

Valutor i andra sammanhang, exempel  Radio - RUAB  Print Orvesto TS  Outdoor JC Decaux Clearchannel  Internet NMR KIA MMS  Film IMDb

MMS tv-valuta  Tv-tittande i hemmet  Individer  Vikt - representationstal  Inkluderar gäster  Närvarande i rummet  Tv-dygn 02:00 – 25:59  15 sekunder  Tittarpass  Kampen om minuten

MMS tv-valuta mått  Tittartidsorienterade  Räckviddsorienterade  Dagliga; enskilda eller snitt  Över tiden; räckvidd och frekvens

Tittartidsorienterade mått  Rating (genomsnittlig publikstorlek) i tusental och %  Tittartid i minuter  Share (tittartidsandel) i %

Räckviddsorienterade mått  Reach (räckvidd) i tusental och %  Program, dag, dagdel, vecka  Sett något allsminst 1 min  Sett programminst 3 sammanhängande min  Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min  Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min

Räckvidd över tiden; reklamkampanj  Följa en uppsättning panelindivider över tiden  Mittendagen eller närmast senaste  Beräkning av antal träff per panelindivid  Reach 1 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt  Genomsnittlig frekvens 3,1415  NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

Räckvidd över tiden; veckoräckvidd kanal  Följa en uppsättning panelindivider över tiden  Serien utgörs av veckans sju hela dagar  Torsdagen blir paneldag  Beräkning av antal träff per panelindivid och veckodag  Reach 15 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+  NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

Beräkningsregler i detalj Exempel klippt och klistrat från mms.se/tekniska beskrivningar  Sum of weights of the possible panel-viewers  The value of the target-module and panel in question is computed by summing the weights in the ORPI-RP-file. Guests are to be excluded.  Rating  Each viewing in the ORPI-RV-file is compared to the slot being measured and each actual target-module and panel accumulators A are updated by a formula: (number of matching minutes * weight of panel-member).  When all viewing is processed relative ratings Rr are calculated in the following manner:  Rr = (A / (length of the object of measuring in minutes) ) / (sum of weights of possible panel-viewers for current module and panel). Then absolute values Ra are calculated as  Ra = Rr * (universe-size of current module and panel).  Average viewing-time  Each viewing in the ORPI-RV-file is compared to the slot being measured and each actual target-module and panel accumulators A are updated by a formula: (number of matching minutes * weight of panel-member).  When all viewing is processed average viewing-time T is calculated in the following manner:  T = (A / (sum of weights of possible panel-viewers for current module and panel).  Share  Each viewing in the ORPI-RV-file is compared to the slot in a specific channel being measured and each actual target-module and panel accumulators A are updated by a formula: (number of matching minutes * weight of panel-member). At the same time the total viewing in all channels (82-video and 75-games not included) are accumulated into At.  When all the viewing is processed the share-values Sr are calculated in the following manner:  Sr = (A * 100 / At).

Exempel på definitioner  En spot ärver sin startminuts värden  Ett reklamblock består av sammanhängande äkta spottar  Ett reklamblocks första minut är första spottens startminut och blockets sista minut är sista spottens startminut  Kampen om minuten vinns av längsta annars senaste passet  Räckvidder 1, 3, 5, 15 minuter  Konsolidering sker direkt efter första dygnet  Totalt tv-tittande är allt utom vissa (namngivna) källor  Publicering ska ske i jämna 5-tusental eller med tiondels procent  Månad och år består av ett exakt antal veckor  Mån-tors, fre-sön

Variabelklasser  Klass 1viktade”universumtal” som bas - fixt  Klass 2fria”bastal” som bas - fixt  Klass 3intressevariablersumma vikter som bas - flyt

Variabler klass 1 viktade Ålder/kön28 olika modulerex Kvi Familjesituation år -Vuxen i hh utan barn -Vuxen 45+i hh utan barn -Vuxen 20+i hh med barn 0-6 -Vuxen 20+ i hh med barn 7-19 Urbaniseringsgrad -Storstad Storstad 35+ -Tätort Tätort 35+ -Landsbygd

Variabler klass 2 fria InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittarkomsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparater

Variabler klass 3 typ intresse  Andra kulturer, folkliv, vanor  Dansa (dansband, gammaldans, disco mm)  Fotografera, filma, videofilma  Gå på restaurant, café, pub  Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar  Vardagsekonomi, vardagsjuridik  Hälsa, friskvård, sjukdomar  Litteratur, läsa böcker  Musik – dansband, schlager  Måla, teckna  Semestra i Sverige  Sport/idrott – träna, motionera själv  Balett, modern dans  Datorer, informationsteknologi  Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor  Gå på teater  Jakt och fiske  Lotterier, tippa, trav  Musik – folkmusik, worldmusik  Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang  Semestra utomlands  Historia  Kungahuset  Mode, kläder, skönhetsvård  Musik – pop, rock, hiphop, soul  Religion, livsåskådning  Språkfrågor  Bilar, motor  Djur och natur  Gå i kyrkan  Handarbeta, sy kläder  Konst, konstutställningar  Matlagning, prova nya maträtter  Musik – jazz  Ordna fester, träffa vänner  Sjunga, uppträda, körsång  Teknik, vetenskap  Bygga, reparera, snickra  Ekonomi, aktier, affärer  Gå på bio  Heminredning, måla, tapetsera, dekorera  Kulturfrågor, kulturdebatt  Miljöfrågor  Musik – klassisk, seriös, opera  Politik, samhällsfrågor  Spela musikinstrument  Titta på TV  Trädgård, växter, odling  Båtar, segling, navigering, båtliv  Familj, samlevnad, relationer  Gå på museum, besöka historiska platser

Men vad föregår allt detta vi sett hittills? Hur kom hushållet på plats? Vad är det här för begrepp:  Panel  Matriser  Celler  Basundersökning  Rekrytering  Kontrollvariabler  Pay/nopay  TVM5  Bannerigenkänning Pirjo HJÄLP!!!