En crowdsourcad design och reklambyrå Daniel Ahlbert, vd
Crowdsourcing "The act of taking a function traditionally performed by an employee and outsourcing it, by an open call to an undefined, generally large group of people” Jeff Howe, journalist, Wired 2
Crowdsourcing Google, Wikipedia, LEGO, IKEA och Amazon År 2010 ska 35 % av sortimentet hos Procter & Gamble produktutvecklas av konsumenterna Vad händer om 100 % av produktutvecklingen sker hos konsumenten? 3
Myfootball.co.uk The Daily Telegraph "The sense that £35 a year effectively buys you the right to behave like a football god is an attractive proposition” The Daily Telegraph
”Lokala boxpreneurs” ”Anything & Whatever” Konsumenter vill bli överraskade Dryckföretaget ”out of the box” gjorde en undersökning om vad kunder ville dricka. Många svarade ”vad som helst” ” någonting”. Företaget tog dem på orden och kom ut med 2 nya produktmärken ”anything” och ”whatever”. Flaskan Anything är kolsyrad och finns i 6 olika smaker medan Whatever är utan kolsyra och helt andra smaker. Men vad är grejen med detta då? Jo, i överaskningsförvarandet. Konsumenten vet nämligen inte om vad det är för dryck de köper utan får upptäcka detta när de tar en zip. Buzz från forum i Singapore säger att tonåringarna är som galna i konceptet. Vem blir nästa företag att leverera en överraskning på marknaden 2008? Även om det bara skulle resultera i buzz? ”Anything & Whatever”
Marknaden är här nu Xtraworks är ett nytt sätt att köpa kommunikation, ex 99designs, Openad, Mypitch, Mechanical Turk Etablerade och nyetablerade reklamare skapar dynamik Tekniken möjliggör att ställa en öppen fråga och få svar av många Mindre rädda för att släppa kontrollen över varumärket och produkterna Öppenhet och hållbarhetsprinciper Efterfrågan på nya sätt att köpa kommunikation, ex 99designs, John Look, Openad, Lego, IKEA, Mechanical Turk Kombinationen av etablerade och nyetablerade reklamare skapar dynamik Företag är mer öppna för att bjuda in konsumenten att påverka och affärsutveckla och mindre rädda för att släppa kontrollen över varumärket och produkterna Tekniken möjliggör att ställa frågan och få svar av många Riktiga och betalda uppdrag, viljan att påverka, tekniken och modiga marknadschefer är förutsättningen!
En annan förutsättning… Källa. Seven One Media
8
Upplevelsen av Xtraworks Observation Tanke Vilja Känsla Media Seminarier I skolan Kompisar Kollegor Word of M. Bloggar TANKE: Bli upptäckt? Tjäna pengar? Träffa nya vänner? Creative superstar? Roligt och lärorikt KANSLA: Inspiration Spänning Glädje Jag påverkade… VILJA: Delta / Engagera dig Söka vänner / Kompetenser Berätta om 9
Rättigheterna överlämnas Arbetsflödet på Xtraworks Brief De-Brief Arbetet sätts igång Deadline och inlämning Feedback och röstning 1-2 dagar 1-4 veckor 2-10 dagar Live Rättigheterna överlämnas Media Seminarier I skolan Kompisar Kollegor Word of M. Bloggar TANKE: Bli upptäckt? Tjäna pengar? Träffa nya vänner? Creative superstar? Roligt och lärorikt KANSLA: Inspiration Spänning Glädje Jag påverkade… VILJA: Delta / Engagera dig Söka vänner / Kompetenser Berätta om 10
Fler och fler upplever Xtraworks Moderna Museet Schulmangruppen North Witrac Taj Mahal Nautilus Mediamecca Wyatt Media Group Internetstart Ungdomsresan Internetsäljarna Operation Dagsverke Prodeo Hotell Kungshamn Skyddsnätet Sälls Reiton KYH – Agile developer Crenna Widow Skateboards Almega Betway 11 11
Ben & Jerry’s Uppdraget: Designa frysarna för att ännu tydligare signalera Ben & Jerry’s kärnvärden och värderingar. Beroenden: Känslan av: If it’s not fun, why do it? Frysens fysiska förutsättningar Budget på 1 500 SEK/frys Vinstsumma 15 000 SEK 12
Ben & Jerrys Resultatet: 35 varianter 13 bidrag presenterades 32 inlägg 5 500 visningar Ben & Jerrys Det er en bra solution efter som at den er let at implementere på alla vore frys utan at det kommer at koste alt for mycket - och man kan implementere den direkt i butik. Med Venlig Hilsen/Best Jakob Slaatorn Knudsen Ben & Jerry's Nordic 13
Moderna Museet Uppdraget: Skapa ett typsnitt ”Ernst Headline” inspirerat av konstnären Max Ernst.
Moderna Museet Reslutatet: 111 varianter 37 typsnitt
Upplevelsen av Xtraworks Sammanfattning: Gör upplevelsen stor för de som utför jobbet Gör det lätt för uppdragsgivaren att förstå värdet och ge stöd under resan Företag vill bjuda in och är mindre rädda för att släppa kontrollen Gör det som du verkligen tror på och visa att du har en ärlig avsikt Media Seminarier I skolan Kompisar Kollegor Word of M. Bloggar TANKE: Bli upptäckt? Tjäna pengar? Träffa nya vänner? Creative superstar? Roligt och lärorikt KANSLA: Inspiration Spänning Glädje Jag påverkade… VILJA: Delta / Engagera dig Söka vänner / Kompetenser Berätta om 16
Kul att få dela vår upplevelse med er! Allt gott! Daniel