MMS Akademi 17 mars 2010 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Advertisements

Välkomna på information om gymnasievalet!
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Talföljder formler och summor
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
MMS TV-valuta Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren
Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Kapitel 8 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Kapitel 8 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
MMS GYLLENE REGLER. Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av.
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
XanGo Företagets Kompensationsplan -. Fyra sätt att tjäna pengar med XanGo: 1.Direktförsäljning 2.PowerStart – För nya medlemmar Betalas ut veckovis 3.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Programmeringsteknik K och Media
Grundläggande programmering
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi om Time Shift - fördjupning Jannike Sköldebjer Hans Mandorff
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan.
Elevens val Tomaslundsskolan Vt. 09.
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljering av definitioner och beräkningsregler.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
MMS Akademi 18 mars 2009 MMS Gyllene Regler++ Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång Hantering.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
Vision Västra Götaland det goda livet - ur ett medborgarperspektiv
MMS Akademi 11 november MMS TV-panel Jannike Sköldebjer.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
10 medietrender Håkan Gustafsson. Framåtlutad – Bakåtlutad – På väg.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
MMS Akademi 4 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
MMS Akademi 24 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljer kring definitioner och beräkningsregler Denna version.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Presentationens avskrift:

MMS Akademi 17 mars 2010 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång

Agenda • Allmän info och lite repetition • Variabler • Tittarmått - så här räknar vi del 1 • Timeshift - så här räknar vi del 2 • Tack för idag!

Vad är MMS Gyllene Regler nu igen? •En samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. •Regelverket kan används i flera olika sammanhang, tex av analysverktyg som då förväntas ge samma resultat. •MMS certifierar de programvaror som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler.

Varför MMS Gyllene Regler nu igen? •Skapar jämförbarhet mellan program, kanaler m.m. •Jämförbarheten kan avse visst tillfälle eller över tiden •Skapar ordning och reda för köpare och säljare på en marknad som omsätter ca 5 miljarder. •Möjliggör utvärderingar av sändningsinnehållet •Möjliggör kampanjuppföljning – leveranskontroll

In och utdata MMS Databas Mätdata Loggar från Kanaler (program och spotar) Kontrollkälla för spotloggar Internet Analysverktyg via internet (ex HotCollection) Egna filer Overnights Enkelt analys- verktyg (typ HotTop) Rapporter på hemsida FTP Browser App. klient Indata Utdata

Loggar från 22 kanaler •Programloggar med as-run information per program om namn, starttid och längd.Programloggar •Spotloggar med as-run information per spot om bla filmkod, startttid och längd.Spotloggar

Tittarpass •VemPanelare •VadTV4 •När •HurLive •VarHemmet-kök Sammanhängande tittande av panelindivid Ca pass per dag

Tittarefakta Fakta om panelare Ålder38 -KönMan -UrbaniseringsgradStorstad 35+ -FamiljesituationVuxen 20+ i hushåll med barn 0-6 -Dagens vikt3632 -Ca st per dag

Volymer i MMS databas ObjektAntal Kommentar Sända TV-program1,7 milj Från 1994 Programgrupper/serier Sända reklamspottar12 milj Från 1998 Sända trailers1,9 miljVissa kanaler Sända bilboards 0,9 miljVissa kanaler Reklamfilmer Gamla och nya Reklamprodukter Gamla och nya Annonsörer3.100 Gamla och nya Mediebyråer 168Gamla och nya

Siffror från basundersökningar •Genomförs halvårsvis och omfattar varje gång uppgifter från c:a personer. •I varje tittarsiffra finns en liten bit basundersökning. •Från Akademi 1: MMS tar fram Universumtal från Basundersökningen. Basundersökningen styr panelens sammansättning för att spegla Svenska befolkningen.

Variabler

Målmatrisen primära kontrollvariabler på HH-nivå Pay-matris nedan (likadan för NoPay) 3 * 2 * 3 * 2 = 36 celler Familjesituation (3), 1 pers2+ utan barn2+ med barn Low educationLight cons123 Medium cons456 Heavy cons789 High educationLight con Medium cons Heavy cons Pay/NoPay (2)Utbildning (2),Konsumtion (3), För att spegla ett miniatyr-Sverige har statistiska analyser genomförts för att kontrollera vad som samvarierar mest med TV-tittandet och det är:

Panelmatrisen Används som bas vid rekrytering av nya hushåll och vid dagliga kvalitetskontroller.

Variabelklasser och baser Vi arbetar med två olika informationskällor: Basundersökningen och panelen. Det finns tre olika klasser av variabler i analyser och rapporter •Klass 1ViktadePanelen = Basundersökningen (sekundära kontrollvariabler) •Klass 2FriaBastal från Basund. som bas •Klass 3Intressevar.Summa vikter från panel som bas

Variabler klass 1 - viktade Ålder/kön28 olika modulerex Kvi Familjesituation år -Vuxen i hh utan barn -Vuxen 45+i hh utan barn -Vuxen 20+i hh med barn 0-6 -Vuxen 20+ i hh med barn 7-19 Urbaniseringsgrad -Storstad Storstad 35+ -Tätort Tätort 35+ -Landsbygd

Variabler klass 2 - fria InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittarkomsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparaterKanal5-region

Variabler klass 3 - intresse  Språkfrågor  Bilar, motor  Djur och natur  Gå i kyrkan  Handarbeta, sy kläder  Konst, konstutställningar  Matlagning, prova nya maträtter  Musik – jazz  Ordna fester, träffa vänner  Sjunga, uppträda, körsång  Teknik, vetenskap  Bygga, reparera, snickra  Ekonomi, aktier, affärer  Gå på bio  Heminredning, måla, tapetsera, dekorera  Kulturfrågor, kulturdebatt  Miljöfrågor  Musik – klassisk, seriös, opera  Politik, samhällsfrågor  Spela musikinstrument  Titta på TV  Trädgård, växter, odling  Båtar, segling, navigering, båtliv  Familj, samlevnad, relationer  Gå på museum, besöka historiska platser •Andra kulturer, folkliv, vanor •Dansa (dansband, gammaldans, disco mm) •Fotografera, filma, videofilma •Gå på restaurant, café, pub •Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar •Vardagsekonomi, vardagsjuridik •Hälsa, friskvård, sjukdomar •Litteratur, läsa böcker •Musik – dansband, schlager •Måla, teckna •Semestra i Sverige •Sport/idrott – träna, motionera själv •Balett, modern dans •Datorer, informationsteknologi •Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor •Gå på teater •Jakt och fiske •Lotterier, tippa, trav •Musik – folkmusik, worldmusik •Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang •Semestra utomlands •Historia •Kungahuset •Mode, kläder, skönhetsvård •Musik – pop, rock, hiphop, soul •Religion, livsåskådning

Bas och panel och viktat och oviktat •Universumtal = Bastal från de viktade variablerna •Bastal = från Basund.= hur många det finns av varje sort ex kvinnor, män •Paneltal = Oviktat, antal personer för respektive målgrupp i panelen, minimum 75 vid analys. Låt oss illustrera med hjälp av HotBase: -Bas och panel för viktad variabel (klass 1) -Bas och panel för oviktad variabel (klass 2) -Paneltal (antal individer i panelen)

Tittarmått Så här räknar vi del 1

MMS vanligaste tittarmått •Tittartidsorienterade •Räckviddsorienterade - Enstaka sändningstillfällen eller snitt av ett antal sändningstillfällen av samma sort - Serie av sändningstillfällen över tiden; räckvidd och frekvens

Hur stort kan det bli? Vad säger publiken? Största ratingen 100% eller n st personer. Vad är n? st (= Sveriges befolkning i TV-mätningarna.) Största genomsnittliga tittartiden per möjlig tittare för ett dygn x antal minuter. Vad är x? (Siffran för 2009 är 165 minuter) minuter

Räckviddsorienterade mått Vi talar nu om antal eller andel unika personer Reach (räckvidd) uttrycks i tusental (000) eller i %

Standard för räckvidd enstaka sändning av något slag MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är: •Sett något allsminst 1 min •Sett programminst 3 sammanhängande min •Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min •Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min Det finns även en %-metod, tex sett minst 10 %, inte nödvändigtvis sammanhängande

Rekommendation för mindre nischkanaler MMS rekommendation är: •Sett något alls under en månad, reach 1+ om minst 1 min •Snitta gärna ett antal program av samma slag i stället för ett redovisa siffra för ett enstaka program.

Räckvidd över tiden; veckoräckvidd kanal •Följa en uppsättning panelindivider över tiden •”Serien” utgörs av veckans sju hela dagar, Mån-Sön •Paneldag blir torsdagen •Beräkning av antal träff per panelindivid och veckodag •Reach 15 minut •Sedan redovisning t.ex. procentuellt hur många som sett 1+ (15 min) •NBD-korrigering kompenserar

NBD-korrigering I avsikt att kompensera för avsaknaden gäster och för internt bortfall så föreskriver MMS Gyllene Regler användning av en formel. NBD = ”Negative Binominale Distribution”

Räckvidd över tiden, många sändningar; reklamkampanj •Följa en uppsättning panelindivider över tiden •Paneldag blir mittendagen eller närmast senaste •Beräkning av antal träff per panelindivid •Reach 1 minut •Sedan redovisning tex procentuellt hur många som sett 1+, 2+, 3+ o.s.v. •Genomsnittlig frekvens ex: 3,1415 •NBD-korrigering kompenserar

Så här räknar vi räckvidd och frekvens Panelpersonerna bildar en stor tabell i datorns minne. För varje träff, sett avsnitt/reklamspot, så adderas en räknare upp för aktuell panelare. När hela kampanjen eller programserien körts igenom vet vi för varje panelare exakt hur många avsnitt/spotar som setts. Vi kan nu beräkna hur många som sett t.ex. 3 avsnitt/spotar, utryckt i procent (TRP) eller absolut tal. Vi kan också beräkna träffarna kumulativt, d.v.s. sett minst 1 avsnitt/spot, 1+. Genomsnittliga frekvensen, d.v.s. genomsnittligt antal träffar per person, t.ex. 3,1415, genom att dividera totala antalet träffar med antalet bidragande personer.

PanelViktTräff     3 Totalt 5 st12 FrekvensFakt.Kum Reach 1+ = 4/5 = 80% Snitt frek = 12/4 = 3,0

Timeshift Så här räknar vi del 2

Timeshift Start om 5 dagar!

Ny total-TV definition •Alla kanaler som referensbandas bildar Total-TV –Övrigt tittande fångas upp som ”övrig TV” men räknas ej med i totalen, exkl. video, DVD, TV-spel och annat som inte räknas som TV. –Ca 100 kanaler plus de regionala versionerna av SVT, TV3, TV4 och Kanal 5 referensbandas. –MMS mål är att alltid mäta de största kanalerna och en årlig uppdatering av referensbiblioteket kommer att ske.

Nya tittarkomponenter • (L) Live • (T0) VOSDAL-viewed on same day as live • (T1) Time shifted on 1st day after Live day • (T2) On 2nd day after • (T3) On 3rd day after • …. • (T7) On 7th day after

Ny TV-valuta •Konsoliderat data (KO) –Slutgiltiga, officiella tittarsiffror (8 dagar efter livedagen) –Innehåller livetittande och VOSDAL samt TS-tittande upp till 7 dagar efter livedagen –KO = L + T0 + T1 + T2 + T3 + T4 + T5 + T6 + T7 •Overnights (OV) –Preliminära tittarsiffror dagen efter livedagen –Innehåller livetittande samt TS-tittande samma dag (VOSDAL) –OV = L + T0

Rating och tittartid •Allt TS-tittande från en panelindivid ska läggas till motsvarande sändningstid/program för livedagen. •Allt upprepat tittande upp till 7 dagar efter livedagen. •Oavsett om det är Live eller tidsförskjutet.

Exempel rating •En panelare, Eva, tittar live 35 min på Mästarnas Mästare, - sen TS senare samma dag 20 min - och TS dagen efter 30 min Bidraget blir = 85 minuter •Vi multiplicerar med Evas vikt 4500 = tittarminuter (85*4500). •Sist dividerar vi med programmets längd (58 min) och får rating i absoluta tal /58 = 6.595

Share •Ny definition - TS-tittande räknas med per default. •Beteckningen ”Live-share” kan användas för en alternativ version av share där TS-tittande exkluderas.

Exempel Share Berit (vikt 3000) - tittar live på Top Model i 54 minuter (hela programmet) - tittar TS dagen efter 20 minuter. Cecilia (vikt 4000) - tittar live på Top Model i 3 minuter, pausar sin PVR 2 minuter och - fortsätter sedan att titta på resten av programmet (TS).

Exempel Share forts Liverating från Berit och Cecilia är 54* *4000 dividerat med längden 54 min = personer. Konsoliderad rating är (54+20)* (3+51)*4000 dividerat med 54 = personer. Liveratingen för det totala tittandet under de 54 live-minutrarna är Konsoliderade värdet är Officiell share är * 100 / = 2,7 % Liveshare är * 100 / = 1,3 % *LIVE*KONSOLIDERAT

Reach/Räckvidd •Räckvidd (genomsnittlig) på en enskild slot/ett enskilt program är ett unikt mått. •En panelindivid kan bara räknas en gång* oavsett om det är livetittande eller TS-tittande och avsett hur många gånger denne tittar. –* En gång är lika med ett tittarpass som uppfyller aktuellt räckviddskriterium.

Exempel Reach •Eva tittade ju live 35 min på Mästarnas Mästare, sen TS senare samma dag 20 min och TS dagen efter 30 min. •Vår räckviddsregel här är ”sett minst 3 sammanhängande minuter” oavsett hur. •Eva’s bidrag till räckvidden blir EN TRÄFF även fast tre tillfällen uppfyller räckvidds-kriteriet. •Storleken på Eva’s bidrag blir Eva’s vikt: personer.

Räckvidd & Frekvens •Alla gånger en panelindivid tittar på en slot/ett program i en analys över tid ska räknas med. •Allt tittande räknas oavsett om det är Live eller TS samt allt upprepat tittande på samma slot/program.

Exempel R&F Reach&Frequency Vi studerar tittande över tiden, på en serie av avsnitt, för Hollywoodfruar. Vi räknar fram reach1+ och genomsnittlig frekvens. Nu räknar vi träffar (minst tre sammanhängande minuter) från en och samma person på ett och samma avsnitt en och endast en gång. Alltså bara unika träffar från live och TS sammantaget. Under hösten 2009 så sändes 7 avsnitt under primetime och för målgruppen A15-44 får vi en snittfrekvens på 2,025 och en reach1+ på 49,7. Beräkning av rating, summa TRP (66,9), sker som vanligt enligt principen ”allting räknas”.

Titta in på vår Timeshift-site

Tack för idag! Nästa akademi: Panelen Onsdag 14 april