Seminarium om citylogistik Stockholm den 22 mars 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Lerums vision Att vara Sveriges ledande miljökommun om 11 år.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Roserberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning av Leif Svanström En säker och trygg kommun.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Utmaningsdriven innovation
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Miljökrav för upphandling av entreprenader
Mattis Bergquist
Att bilda opinion för bibliotek 1. Utgångsläget 2.
/ / 2 Renova – miljöföretaget som gör mer.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Aktuella bränslen för tung trafik
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Vad händer på en ort om transportförsörjningen uteblir? Hur påverkar det din verksamhet?
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillsammans räddar vi liv
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
DB SCHENKERdirect Snabba trasporter av partigods
PROJEKT LOGISTIKVARUHUSET. Mål: Undersöka möjligheten att bygga ett toppmodernt logistikvaruhus.
Att forska om tjänster.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Mot grönare försörjningskedjor: Med samarbete kommer man längre! Uni Martinsen Logistik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling Miljöteknikminglet.
BIOGAS VÄST Vision och strategi för omläggning till biogas i transportsektorn Sören Kviberg, Ordf i Miljönämnden, Västra Götalandsregionen.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Tre prioriterade miljöområden Effektivare energi- och transportanvändning Resurssnålt och giftfrittVärna mark och vatten.
Per-Åke Pettersson Taxi Östersund AB en del i Biogaspuzzlet.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Samrådsförslag.
Välkommen till skärgården
1. Hållbar stadsutveckling
Presentationens avskrift:

Seminarium om citylogistik Stockholm den 22 mars 2011

Agenda NULÄGE FÖRBÄTTRINGSOMRÅDEN SLUTSATSER och REKOMMENDATIONER

NULÄGE Stadens utveckling Varuägare / varumottagare Utförare Styrning

1. Stadens utveckling Urbanisering – en långdragen process SUB-URBANISERING Flytt till byar & samhällen för att idka handel Tillväxt av förorter DECONCENTRATION – “URBAN SPRAWL” DESURBANISERING Utbredning, separering för olika ändamål Utspridning över stora ytor, skiktning

1. Stadens utveckling Nya mönster växer fram i städerna City: ”Family 1.0” och ”Family 2.0”, ofta höginkomsttagare Nöjen, mindre butiker, “showrooms”, en del kontor ”Runt citykärnan”: Bostadsområden ”Micro-markets”, lättare industrier, kontor ”Yttre ring” Större bostadsområden Industriområden, kontor Attraktiva förorter: Villaområden, barnfamiljer, ”Gröna vågen”, Köpcentra; bilberoende Attraktiva shoppingområden: Köpcentra, “köpstäder”, “hypermarkets” Lättillgängliga med bil Industriområden & godsterminaler Industrier, terminaler, arbetsområden Tyvärr till viss del en utveckling mot en segregerad struktur

1. Stadens utveckling Exempel på hur städer förändras i Sverige © U. Ehrning 1970-talet: En stor kol- och styckegodshamn Idag: Bostadsområde och småbåtshamn (Göteborg Sannegårdshamnen) © U. Ehrning

1. Stadens utveckling Exempel på hur städer förändras i världen London Docklands Hamburg Hafencity Citycentra “lever” 24/7 Centralt belägna industri- och logistikområden byggs om till bostadsområden, kontor och nöjen. Lyon Confluence

1. Stadens utveckling Konsumenters beteende ändras Krav på snabb respons från leverantörer 1. Stadens utveckling Konsumenters beteende ändras Internet Miljötänk Samvete Bekvämlighet “Tiden ett stycke bröd finns i butikshyllan är idag ofta längre än för ett klädesplagg” (Green Cargo, Fashion Logistics)

2. Varuägare / varumottagare Privatpersoner Kunder till butiker Människor på väg till och från sin arbetsplats Boende i city

2. Varuägare / varumottagare Offentlig verksamhet Kommunkontor Förskolor och Skolor Sjukvård

2. Varuägare / varumottagare Näringsidkare Butiker Hotell Restauranger Kontor Småföretag Byggarbetsplatser

3. Utförare Godstyper Utifrån storlek Brev Business-to-consumer (B2C) paket Business-to-business (B2B) paket Consumer-to-consumer (C2C) paket Styckegods enskilda sändningar från olika företag som samlastas med andra företags gods Partigods samlastat gods från en och samma avsändare Utifrån godstyp Kläder, skor och accessoarer Sportartiklar Elektronik, vitvaror Byggvaror Livsmedel till dagligvaruhandel Livsmedel till restauranger och caféer Böcker, media Kontorsmaterial Planritningar, juridiska dokument, värdepapper Avfall och återvinningsmaterial

3. Utförare Fordon & bränslen Fordonstyper utifrån storlek Lastbilar < 3,5ton – lätt lastbil Antal reg. i Sverige: 436 333st Lastbilar > 3,5ton – tung lastbil Antal reg. i Sverige: 78 243st Fordonstyp utifrån ändamål Budbilar Servicebilar med hantverkare, tekniker m.fl. Paketbilar Avfallsbilar Bilar med kylda eller frysta varor Tankbilar för vätskor (bränslen, drycker mm) Mindre lastbilar Flakbilar, exempelvis för byggmaterial, grus etc. Cykelbud Källa:Trafa

3. Utförare Logistikupplägg Distribution via samlastningsterminal (kollektivtrafik för gods) Distribution från centrallager utan omlastning Distribution i egen regi (firmabilar) Budbilar

4. Styrning Myndigheternas ansvarsfördelning Attraktivt boende Behaglig shoppingmiljö Samordning mellan olika förvaltningar Kommunalt samarbete på nationellt plan

4. Styrning Fordonsregleringar/YKB Lastzoner Tidsreglering för lastning/lossning Miljözon Maxstorlek i tätort Hastighetsanpassning för tung trafik Parkeringsmöjligheter för lastbilar Vägklassning Farligt gods YKB Miljö/sparsam körning Lagar och regler i transportsektorn Trafiksäkerhet, ergonomi och hälsa

LINJETRAFIK MED PASSAGERARE 4. Styrning Politik LINJETRAFIK MED PASSAGERARE LINJETRAFIK MED GODS Linjetrafik enligt tidtabell till/från terminaler Linjetrafik (”slingbilar”) enligt tidtabell till/från terminaler Såväl terminaler som gatuutrymme stadsplanerade Svårt få tillgång till mark för terminaler, sällan stadsplanerat gatuutrymme Egna kollektivfiler på belastade gatusträckor Ingen tillgång till kollektivfiler på belastade gatusträckor Undantagna från trängselskatt Inget undantag från trängselskatt Hållplatser ständigt rena från bilar (vid behov av polis) Lastzoner ofta fulla med parkerade privatbilar Tillgång till lokalt producerad biogas från reningsverk Svårt få tillgång till lokalt producerad biogas (utom sopbilar) Incitament för investering i ”grön teknik” i upphandlingar etc. Låg efterfrågan på ”grön teknik” från lokala kunder, inga positiva incitament från offentlig sida Ofta undantag från mått/viktbestämmelser Omfattas av miljözoner, ofta restriktioner för vikt/längd Nattrafik anses vara nödvändig service Ofta nattförbud för distributionstrafik

Agenda NULÄGE FÖRBÄTTRINGSOMRÅDEN SLUTSATSER OCH REKOMMENDATIONER

FÖRBÄTTRINGSOMRÅDEN Myndigheternas ansvarsområden Transportörernas och Transportköparnas ansvarsområden Fordon och Bränslen

1. Myndigheternas ansvarsområden Vägtullar Dedikerade bussfiler Väg- och fordons- storlek Bra infrastruktur Zonförbud Skatter och subventioner på miljöteknik

2. Transportörerna och transportköparnas ansvarsområden Ledtid Sändningsfrekvens Transporttid Fyllnadsgrader och smarta upplägg Ruttplanering ITS – Intelligenta transportsystem Enhetslaster och emballage ECO-driving Förnyelsebara bränslen

3. Fordon och Bränslen Fordon Efterbehandling av avgaser Effektiva motorer Ny fordonsteknik MDE (methane diesel engine) Gasbilar DME (dimetyleter) Elhybrider Elfordon Bränslen Nya bränslen – idag Etanol RME – Rapsmetylester och talloljediesel Biogas/Naturgas DME – Dimetyleter, en gas som hanteras i flytande form under lågt tryck Nya bränslen – framtiden Metanol – utvinns ur syntesgas Syntetisk diesel – tillverkas från biogas Vätgas – kräver nya fordon

Agenda NULÄGE FÖRBÄTTRINGSOMRÅDEN SLUTSATSER OCH REKOMMENDATIONER

Att reducera citylogistikens skadliga emissioner med 70% till Rapportens övergripande slutsats: Vi behöver en nationell överenskommelse för Citylogistik! Gemensamma riktlinjer för en infrastruktur i städerna som understödjer en effektiv citylogistik Identifiera vilka styrmedel som kan vara ett bra hjälpmedel för att förbättra citylogistiken Önskad generationsväxling av lastfordonen i våra städer Önskad tillgång till långsiktiga hållbara bränslen i städerna Gemensamma riktlinjer för samordning av kommunal logistik Vision: Att reducera citylogistikens skadliga emissioner med 70% till år 2030! Förstärkta krav på vidareutbildning i sparsam körning för att få köra i städer Definiera begreppet godskollektivtrafik och utveckla metoder för att öka resandet i dessa system Definiera begrepp för god mottagarstyrning / c/o-adresser