Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Procent Betyder hundradelar.
Advertisements

Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
i samarbete med Folksam
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Värme i villan.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
PROCENT.
TIDPUNKT FÖR SENASTE KONTROLL AV DÄCKTRYCK Bildäcksförbundets Sommardäcksundersökning i september 2002 Augusti-september 44 % Juni-juli 21,1.
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
BERNERS.
Skatteinformation Höjda skiktgränser 2009 (statlig skatt)
Kundundersökning mars 2010
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Lennart Abramsson.
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Namn på siffror i ett tal
Strama Skåne Antibiotika öppen vård Skåne 2010 Förskrivare, typ av antibiotika, antibiotika vid luftvägsinfektion, antibiotika vid urinvägsinfektion, antibiotika.
Uppgift 1 a) 15/17≈ 0,88 x 100= 88% Svar: 88% har smart phones i min klass b) 53% 27% 13% 7% Appl e Sony Ericsson Samsung Huawei & Andra.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Fruktsamhet och mortalitet, uppdelat på födelseländer och
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Beräkna en ekvation (metod 1)
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Motorcyklisters hastigheter
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Procent.
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Ekonomisk foderoptimering
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Idrottsverksamhet 2010 i Motala kommun Omfattning totalt Största idrotterna Största flickidrotterna Största pojkidrotterna Jämställdheten inom olika idrotter.
Ekoturism ett mer miljöanpassat resande eller.. ? Per Jiborn Svenska Ekoturimsföreningen.
Ekomatsligan 2014 EkoMatCentrum 13 oktober 2014
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
När min dotter Christina föddes år 1971 fanns det 24 personer i yrkesverksam ålder per 80-åring och äldre. 1.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Målsättning Målsättning.
Greppa Näringen Vad är Greppa Näringen? Greppa Näringen erbjuder kostnadsfri rådgivning som både lantbrukare och miljön tjänar på. Målen är: › minskade.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Föreläsning 1 Procent Matematik. Olika sätt att tänka 5 % av 900? 900/100 = 9 5 ∙ 9 = 45 5% av % = 90 5% = 45.
Procent Betyder hundradelar.
Presentationens avskrift:

Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen 2017-04-03 Vägverket Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen Om alla höll hastighetsgränserna skulle koldioxidutsläppen minska med 700 000 ton. Det är mer än vad låg-inblandningen med 5 procent etanol ger.

Koldioxidproblemet Växthuseffekten 2017-04-03 Vägverket Koldioxidproblemet Växthuseffekten Ökade transporter - ökade halter koldioxid Vägtrafikens andel av utsläppen cirka 30 procent 19,2 miljoner ton koldioxid per år från vägtrafiken Målet 2010 är att inte överskrida 1990 års nivå Problem: 15 procent mer utsläpp idag än 1990 Trend: Sedan länge kontinuerlig ökning av utsläppen, 2006 vände kurvan dock nedåt med 0,7 procent De totala utsläppen av koldioxid från vägtrafiken minskade med 0,7 procent 2006, trots att den tunga trafiken ökade. Förklaringen var att personbilstrafiken var oförändrad samtidigt som personbilarna blev bränslesnålare. Vägverket bidrog till den utvecklingen bland annat genom att kameraövervakningen ledde till sänkta hastigheter och därmed lägre utsläppsnivåer. På sikt krävs dock kraftfulla åtgärder för att minska utsläppen. Det handlar om energieffektivare fordon, sänkta hastigheter, dämpad trafiktillväxt och ökad användning av alternativa bränslen. (Ur Vägverkers årsrapport 2006)

Räkneexempel för personbil 2017-04-03 Vägverket Räkneexempel för personbil Så mycket kostar det att köra fortare: Från 70 km/tim till 90 km/tim 0,7 liter x 11,50 kronor x 150 = cirka 1 200 kronor Från 90 km/tim till 110 km/tim 1,1 liter x 11,50 kronor x 150 = cirka 1 900 kronor Från 90 km/tim till 130 km/tim 2,7 liter x 11,50 kronor x 150 = cirka 4 660 kronor I beräkningen har vi utgått från att bensinpriset är 11,50 kr/liter och att färdsträckan är 1 500 kilometer.

Räkneexempel för fjärrlastbil 2017-04-03 Vägverket Räkneexempel för fjärrlastbil Så mycket kostar det att köra fortare: Från 70 km/tim till 80 km/tim 2,9 liter x 8,50 kronor x 2000 = 49 300 kronor Från 80 km/tim till 90 km/tim 3,8 liter x 8,50 kronor x 2000 = 64 600 kronor Från 80 km/tim till 100 km/tim 8,6 liter x 8,50 kronor x 2000 = 73 100 kronor I beräkningen har vi utgått från att dieselpriset är 8,50 kr/l och att färdsträckan är 20 000 mil.

Förbrukning kontra hastighet Fjärrlastbil 2017-04-03 Vägverket Förbrukning kontra hastighet Fjärrlastbil 48,7 liter per 100 km 34,1 liter per 100 km Alla siffror som beskriver bränsleförbrukningen bygger på att föraren hela tiden håller exakt hastighet. I verklig körning förekommer stopp och andra hastighetsförändringar. Dessa kan höja förbrukningen avsevärt, speciellt för tunga fordon.

Förbrukning kontra koldioxidutsläpp Fjärrlastbil 2017-04-03 Vägverket Förbrukning kontra koldioxidutsläpp Fjärrlastbil 12,4 kg per mil 8,7 kg per mil Alla siffror som beskriver bränsleförbrukningen bygger på att föraren hela tiden håller exakt hastighet. I verklig körning förekommer stopp och andra hastighetsförändringar. Dessa kan höja förbrukningen avsevärt, speciellt för tunga fordon.

Förbrukning kontra hastighet Personbil 2017-04-03 Vägverket Förbrukning kontra hastighet Personbil 10,1 liter per 100 km 8,5 liter per 100 km 7,4 liter per 100 km 6,7 liter per 100 km Alla siffror som beskriver bränsleförbrukningen bygger på att föraren hela tiden håller exakt hastighet. I verklig körning förekommer stopp och andra hastighetsförändringar.

Förbrukning kontra koldioxidutsläpp Personbil 2017-04-03 Vägverket Förbrukning kontra koldioxidutsläpp Personbil 2,38 kg per mil 1,56 kg per mil Alla siffror som beskriver bränsleförbrukningen bygger på att föraren hela tiden håller exakt hastighet. I verklig körning förekommer stopp och andra hastighetsförändringar.

Förbrukning kontra hastighet Distributionslastbil 2017-04-03 Vägverket Förbrukning kontra hastighet Distributionslastbil 26,4 liter per 100 km 13,6 liter per 100 km Alla siffror som beskriver bränsleförbrukningen bygger på att föraren hela tiden håller exakt hastighet. I verklig körning förekommer stopp och andra hastighetsförändringar. Dessa kan höja förbrukningen avsevärt, speciellt för tunga fordon.

Förbrukning kontra koldioxidutsläpp Distributionslastbil 2017-04-03 Vägverket Förbrukning kontra koldioxidutsläpp Distributionslastbil 6,7 kg per mil 3,4 kg per mil Alla siffror som beskriver bränsleförbrukningen bygger på att föraren hela tiden håller exakt hastighet. I verklig körning förekommer stopp och andra hastighetsförändringar. Dessa kan höja förbrukningen avsevärt, speciellt för tunga fordon.

Förbrukning kontra hastighet Landsvägs-/fjärrbuss 2017-04-03 Vägverket Förbrukning kontra hastighet Landsvägs-/fjärrbuss 35,9 liter per 100 km 22,6 liter per 100 km Alla siffror som beskriver bränsleförbrukningen bygger på att föraren hela tiden håller exakt hastighet. I verklig körning förekommer stopp och andra hastighetsförändringar. Dessa kan höja förbrukningen avsevärt, speciellt för tunga fordon.