Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen (2010:659)
Advertisements

AH febr 2011 Riksdagen har fattat beslut om en ny patientsäkerhetslag Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
Patientsäkerhetslagen
Patientsäkerhetslagen
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Uppdrag: färre fall - en möjlig utmaning!
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Carita Fallström Patientsäkerhetslagen (2010:659) och Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9)
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Patientsäkerhetslagen (2010:659)
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Patientnämnden Oberoende instans för utredning av problem i vården.
Socialstyrelsens termbank
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Om SOSFS 2005:28 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om anmälnings- skyldighet enligt Lex Maria OH-version mars 2006.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Bättre liv för våra äldre
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Patientsäkerhetslag SFS 2010:659
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Säkrare vård och omsorg
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Ramverk för patientmedverkan
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Patientlagen 1 januari 2015 Den 1 januari 2015 införs en ny patientlag i Sverige. Hälso- och sjukvårdslagen försvinner och ersätts av Patientlagen och.
Patientlagen 1 januari 2015.
Patientlagen och informationsplikten
Tillsammans för världens säkraste vård
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Detta är God Vård.
Ändra till startrubrik
Patientlagen och information till patienter och närstående
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Nya föreskrifter och allmänna råd
Patientsäkerhet Hälso- och sjukvårdslagstiftning
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Vad gör en chefläkare AnnSofie Sommer Chefläkare
Patientsäkerhetsutredningen
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Patientsäkerhetskultur mätning
Patientsäkerhetsarbete
Landstingsdirektörens stab Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 ( Del 2; från 7 kap, 23 §) Träder i kraft den 1 januari 2011 Britta Svensson, oktober 2010.
Delegering Vem får delegera?
Detta är God Vård
Patientsäkerhet är på modet Britta Svensson Utvecklingsenheten - patientsäkerhet Norrbottens läns landsting
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
”Patientsäkerhet för Alla” Hur jag som arbetar i vården bidrar till en säker vård! ”Patientsäkerhet för Alla” Grundläggande utbildning ”Patientsäkerhet.
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 17 mars 2017 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Välkommen till Patientsäkerhet Termin 4
Ramverk för patientmedverkan
Lex Maria.
Kvalitetsarbete.
- en metod för att stärka patientsäkerhetskulturen.
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Patientlagen (2014:821).
När det värsta har hänt - Fallbeskrivning av en lex Maria
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 23 mars 2018 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Presentationens avskrift:

Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet Patientsäkerhet Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet

Syfte Patientsäkerhetslagen ska främja hög patientsäkerhet inom hälso- och sjukvård genom att minska antalet vårdskador, oavsett om bristerna beror på systemfel eller på att vårdpersonalen begått misstag

Definitioner Med Vårdgivare avses statlig myndighet, landsting eller kommun i fråga om sådan hälso- och sjukvård som myndigheten, landstinget eller kommunen har ansvar för Hälso- och sjukvårdspersonal omfattar legitimerad personal samt omvårdnadspersonal som har delegering Patientsäkerhet Skydd mot vårdskada

Vårdskada Lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården Allvarlig vårdskada Vårdskada som är bestående och inte ringa, eller som lett till att patienten fått ett väsentligt ökat vårdbehov eller avlidit

Vårdgivarens skyldighet att bedriva systematiskt patientsäkerhetsarbete Planera, leda och kontrollera verksamheten så att god vård upprätthålls Förebygga vårdskador Identifiera och analysera risker för vårdskador i verksamheten Undanröja eller, om det är möjligt, begränsa risker Utreda händelser som medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada Klargöra händelseförloppet och påverkande faktorer Ge underlag för förbättringsåtgärder Anmälningar enligt Lex Maria Anmäla händelser som medfört eller hade kunnat med- föra allvarlig vårdskada Engagera patienter och närstående i patientsäkerhets- arbetet

Skyldighet att informera patienter Inträffade händelser / ev vårdskador Viktiga åtgärder som ska vidtas Möjlighet att anmäla klagomål till Socialstyrelsen Möjlighet till ersättning Patientnämndernas verksamhet

Vem som helst kan anmäla klagomål / händelse - mot personal eller mot vårdgivaren

Ohälsa, Smärta, Förlorade förmågor Öppna jämförelser (frivilligt) Stödja, vägleda, ska bidra till bättre kvalité öppenhet och insyn Åtgärder mot fall Åtgärder mot trycksår Åtgärder mot nedsatt munhälsa Åtgärder mot undernäring Förebygga Ohälsa, Smärta, Förlorade förmågor

Dokumentation Skyldighet för vårdgivaren att dokumentera hur det organisatoriska ansvaret för patientsäkerhetsarbetet är fördelat. Möjligheter till dokumentation (IT system) Som inte hänger ihop (Vem gör vad och varför) Social dokumentation / Sjukvårdsdokumentation Allt hänger ihop

Skyldigheter för hälso- och sjukvårdspersonal m fl Legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal får delegera arbetsuppgift till annan person endast när det är förenligt med kravet på en god och säker vård.

Medborgare brukare/elev/kund/patient

Inflytande delaktighet Patientfokuserad, kunskapsbaserad och organiserad för att skapa förutsättningar för en säker vård Trygg och kunnig personal skapar en utvecklande verksamhet

Delaktighet Samordning för den enskilda fast vårdkontakt i hälso- och sjukvårdslagens andemening. Vilka, vad samordnas Teambaserat arbetssätt Vem och när är brukare/patient…..