Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg 2013-11-28 Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Livskvalitet på Åland - några glimtar i siffror
Advertisements

Olyckor, skador och kriser i samhället
Människorna i världen Var bor det flest människor?
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Olycksfall bland barn och ungdomar
Resenärsgrupper med särskilda behov Hjälpmedel och trafiksäkerhet…
Folkhälsoarbete i Munkedal
Olycksutveckling Moped
Gimme5 historia Projektet startar 2010 Val av övningar HT 10
HIV och sexuellt överförbara infektioner (STI) Tobak Alkohol Övervikt hos barn och unga RISKBRUK OCH RISKBETEENDE Resultatmål Andelen överviktiga barn.
Trygghetsmätningen 2011 Borås
SPF slår ett slag för det friska
Drogförebyggare Håkan Fransson
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Vad vet du om världen? Källa ”Blir världen bättre?”, Staffan Landin.
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Jämlikhet – en hälsofråga
Klimat och transporter
Statistiken talar för sig själv: Av 28 dödade cyklister 2010 var 12 över 65 år 9 mellan år 6 mellan 0-44 år Varför är det så viktigt att äldre använder.
TRAFIKSÄKERHET I LÄNETS UTVECKLING Ambitioner och resultat AVSIKTSFÖRKLARING Fokusering på trafiksäkerhetsaspekter i vårt arbete i länet Säkra egna transporter.
Hälsa i ett globalt perspektiv.
Hälsa i ett globalt perspektiv. Varje land har sin egen hälsopolitik och varje land måste vara aktiva internationellt och ha en egen hälsopolitik som hanterar.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
B (personbil) - olycksstatistik
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Motorcyklisters attityder och beteende
”Undervisningen är helt gratis ”
Eldreskadenes epidemiologi, utviklingstrender og muligheter for prevension Ragnar Andersson Karlstads universitet.
KVINNLIG SJÄLVSÄKERHET
1 Polismyndigheten i Västerbottens län Uppföljning av mål April 2014.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Två bilder av Avaya användarförenings utveckling Bilderna är gjorda med hjälp av den statistik som finns arkiverad, därför saknas vissa år.
Fyra år med nationell äldresatsning – vad har uppnåtts?
Kväve Almedalen 2013 Johanna Sandahl, vice ordförande.
VÅREN 2013 KONJUNKTURLÄGE VÄSTERBOTTEN Anna Norin, utredare Regional utvecklingsplanering ,
Kapitel 5 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Psykisk hälsa och livskvalitet Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor.
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Gruppanförande - illustration I 1 Hur ser då landskapets ekonomiska läge ut? 2 Djupdykningarna åren Ett annat budgeterat resultat 4 Motsvarande.
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Förslag till resultatmål från och med Den sårbara familjen -Andelen som är behöriga att söka till gymnasieutbildning efter avslutad årskurs 9, ska.
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
Åland åldras Utmaningar och möjligheter Kenth Häggblom Katarina Fellman 23 november 2012.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
1 oktober – En dag för seniorers säkerhet
”Samverkansmodell före ett hälsosamt åldrande”
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Institutionsvård och boendeservice inom socialvården 2011 Päivi Tossavainen Raija Kuronen
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
TillgänGlighets-arenan fånge i sitt eget hem – att åldras i otilLgängliga bostäder, 13.45–14.45 fredrik von platen, arkitekt sar/msa sakkunnig Bostäder,
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Presentationens avskrift:

Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:

Vad jag tänkte gå igenom 1.Trafiksäkerhet med fokus på äldre. 2.Gåendes fallolyckor. 3.NTF-projektet: ”Äldre gåendes halk- och fallolyckor”.

Rörligheten/Mobiliteten •I dag rör vi oss 4 gånger längre än •60% av alla resor och 75% av den transportsträckan sker med bil. •Strukturellt beroende. •Äldre ökar sitt resande mer än yngre: –Ökat körkortsinnehav –Ökat bilinnehav –Arbetar längre –Aktivare fritid •Mobiliteten betyder mycket för de äldres hälsa och välbefinnande. •Äldre bidrar till andras mobilitet och livskvalitet.

Trafikolyckor i världen •1,2 miljoner dödade per år •10-15 miljoner svårt skadade per år •Problemet ökar i Kina, Indien, Indonesien, Sydamerika, Afrika m.fl. En 11-Septemberkatastrof varje dag

Leonard Evans 2002

Dödade + motorfordon 1935: : : : : : : :296

Inte farligare för andra!

Äldre trafikanter råkar inte ut för fler olyckor! Problemet är att olyckorna bli så svåra. Detta beror på kroppens ökade skörhet.

Senior-OLA Seniorolyckor med dödlig utgång Analys av Vägverkets djupstudie- material av omkomna personbils- förare, cyklister och fotgängare, 65 år och äldre. Totalt: 281 omkomna. Analyserat: 200 omkomna. Vägverkets redovisning av Senior-OLA

Trafikantkategori Andelen omkomna De flesta seniorer omkommer i personbil och de är överrepresenterade som omkomna cyklister och fotgängare. Endast fotgängare i kollision med fordon. Vägverkets redovisning av Senior-OLA

Personbilsförare 100 omkomna seniorer Vägverkets redovisning av Senior-OLA