Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Vad jag tänkte gå igenom 1.Trafiksäkerhet med fokus på äldre. 2.Gåendes fallolyckor. 3.NTF-projektet: ”Äldre gåendes halk- och fallolyckor”.
Rörligheten/Mobiliteten •I dag rör vi oss 4 gånger längre än •60% av alla resor och 75% av den transportsträckan sker med bil. •Strukturellt beroende. •Äldre ökar sitt resande mer än yngre: –Ökat körkortsinnehav –Ökat bilinnehav –Arbetar längre –Aktivare fritid •Mobiliteten betyder mycket för de äldres hälsa och välbefinnande. •Äldre bidrar till andras mobilitet och livskvalitet.
Trafikolyckor i världen •1,2 miljoner dödade per år •10-15 miljoner svårt skadade per år •Problemet ökar i Kina, Indien, Indonesien, Sydamerika, Afrika m.fl. En 11-Septemberkatastrof varje dag
Leonard Evans 2002
Dödade + motorfordon 1935: : : : : : : :296
Inte farligare för andra!
Äldre trafikanter råkar inte ut för fler olyckor! Problemet är att olyckorna bli så svåra. Detta beror på kroppens ökade skörhet.
Senior-OLA Seniorolyckor med dödlig utgång Analys av Vägverkets djupstudie- material av omkomna personbils- förare, cyklister och fotgängare, 65 år och äldre. Totalt: 281 omkomna. Analyserat: 200 omkomna. Vägverkets redovisning av Senior-OLA
Trafikantkategori Andelen omkomna De flesta seniorer omkommer i personbil och de är överrepresenterade som omkomna cyklister och fotgängare. Endast fotgängare i kollision med fordon. Vägverkets redovisning av Senior-OLA
Personbilsförare 100 omkomna seniorer Vägverkets redovisning av Senior-OLA